Meddelandeikon (simkort&kugghjul) går ej att få bort

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av zofo, 29 mar 2010.

  1. zofo

    zofo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu fått igång mitt 3g nät efter lite strul och nu återstår endast att få bort ett mystiskt meddelande.

    Meddelandet består av ett Simkort med ett kugghjul framför och i meddelandet står det endast : Glocalnet

    varken Samsung eller Glocalnet vet vad eller hur man man får bort det.
    Finns ej i meddelandekorgen. har gjort fabriksinställningar och det är kvar.
    Startar jag mibilen utan simkort finns det ej där.

    Någon som har något tips? Är bara irriterad på att det inte vill försvinna.

    mvh på förhand!
     
  2. zofo

    zofo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu pratat med supporten och de sa att jag skulla avmontera och montera det externa SD kortet vilken jag nu, gjort men loggan är fortfarande kvar!

    testar att ladda upp en bild på hur ikonen ser ut

    mvh
     

    Bifogade filer:

  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Japp, tror detta har varit uppe förr.

    tyder på för gammalt simkort om jag minns rätt. Det är väldigt många som fått fixa nytt kort när dom köpt sin första android-lur
     
  4. zofo

    zofo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okej, ett nytt simkort skulle ju inte vara något problem igentligen. Däremot så funkar ju detta jag har ju med 3g och är bara ca 1 år gammalt, vill mest veta varför denna ikon är där och varför den inte försvinner. börjar blir galet irriterad.

    från samsungs sida så började de som sagt snacka om det externa SD kortet vilken känns kostigt då det står Glocalnet (min opreratör) i meddelandet

    mvh
     
  5. pierre.c

    pierre.c Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    det ser ju onekligen ut som ett simkort så det borde vara det som utgör problemet. tror verkligen inte att det har med SD-kortet att göra.
     
  6. j0nte

    j0nte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    jag har haft problem med att montera SD-kortet innan och det var lösningen för mig var att undertiden telefonen va igång att ta loss backstycket och trycka ut SD-kortet och sedan sätta in det igen.


    Värt ett försök kanske.

    / Jonas
     
  7. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    När man har problem med SDkortet/inte något SDkort i så får man fram en ikon som är väldigt lik det du beskriver.
     
  8. zofo

    zofo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja det skulel ju kunna vara så tänktejag med, men har gjort som samsung sa till mig att göra men inget hände. Sen står det ju Glocalnet i meddelandet. Det kan väl inte ha något att göra med mitt SD-kort?
     
  9. htccat

    htccat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har exakt samma retfulla logga!

    Jag har en HTC Desire HD och kör glocalnet, har exakt samma logga med simkortet o kugghjulet under. Ringt htc support som sa till mig att ta ur batteriet i några minuter samt ta ur simkortet och blåsa(ja du läste rätt) i telefonens simkortshållare! hm......
    Drar man ner rullgardins menyn som sagt så står det ju bara Glocalnet och även där samma logga, klickar man på den så händer ju inget alls mer än att rullgardinen åker upp och den förb***ade loggan är fortfarande kvar, sd kort? njaej, tror hellre på gamla "drivisar" i simkortet, mao för gammalt simkort?
     
  10. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Mycket mystiskt, prova med ett annat sd kort kanske? :)
     
  11. axelkalas

    axelkalas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har grävt så djupt jag kan i detta, eftersom jag haft samma problem med tre olika android-lurar och alla olika rom:ar jag kört. Mitt SIM-kort är från 2010. Alla kompisar med Glocalnet får samma ikon. Det har förmodligen någonting att göra med Glocalnets interna roaming till Telenor:

    * Ikonen dyker INTE upp när man är i ett storstadsområde. Antar att Glocalnet har helt egna master där.

    * Ikonen dyker upp i mindre städer och ute på landet, då står det Telenor / Glocalnet i meddelandefältet. Antagligen p.g.a roaming till Telenor. Men detta är förstås ingen riktig roaming utan bara för att utöka täckningen, Glocalnet ägs av Telenor för de som inte vet.

    * Ikonen FÖRSVINNER INTE när man återvänder till storstaden! Däremot försvinner Telenor från meddelandefältet, och kvar ligger en envis ikon och texten Glocalnet. Här uppträder alltså själva felet, ikonen borde nu försvinna.

    * Ikonen försvinner bara genom omstart av telefonen. Sen är den borta tills man lämnar stan igen.

    * Glocalnet vet inte mer än att "ikonen dyker upp hos vissa, den kan försvinna ibland men kommer säkert tillbaka".

    Vad säger ni? Felkonfigurering i nätet eller bugg i Android?