Fråga: media drar mycketb stöm.

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av gurgel, 19 apr 2013.

  1. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    hej!

    dom 3 senaste dagarna har batteriet på mobilen tagit slut fruktansvärt fort,när jag tittar i batteri förbrukningen så står det att media drar extremt mycket batteri,jag har startat om telefonen ett antal gånger ,men det hjälper inte, är det någon som vet vad man ska göra åt problemet?
     
  2. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Hade liknande problem med min platta. Då var det att Picasa synkningen under Google konto synk som hängde. Jag tog bort det synk valet och sedan inga problem.
     
  3. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    kan man inte mer specificerat se vilken app det är som drar?
    jag har laddat ner battery stats eller vad det nu hette, men man kan då inte se något där heller tycker jag.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    betterbatterystats är inte alltdi helt lysande på att ange exakt vilken app som drar strömmen faktiskt. Är det någon luddig systemfunktion som används så är det lättare att få fram info om vilken faktiskt app som suger strömmen med tex where is my android power eller nåt liknande..
     
    gurgel gillar detta.
  5. brynolf11

    brynolf11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Är det "Medieserver" som är boven? Det har debatterats hit och dit om vad det beror på. Många verkar tycka att det är SD-kort som är problemet, men jag har provat både med och utan SD-kort och medieserver käkar ändå 18% batteri.
     
  6. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det som står när man kollar i batteriets förbrukning är Media, vet ej om det är samma som media server.
    men hur som helst suger telefonen batteri som f-n fortfarande, jag installerade Wheres my droid power, och det som drar mest ström där är just Wheres my droid power, mycket märkligt.

    Kan det vara batteriet som är slut?
    jag har kollat lite på ebay och ett nytt batteri kostar ju ingenting, vågar man köpa ett sådant kines batteri?
    eller har ni några andra tips på bra batterier,dock inget fysiskt större än orginal
     
  7. Dazure

    Dazure Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har upplevt samma problem i över 1 månad snart , jag försöker pausa ''Media'' så fort det startar så batteriet inte drängs.

    Har dock inte hittat en lösning till hur man blir av med det ännu!
     
  8. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Mediaserver stängs av genom inställningar-trådlöst och nätverk-mer inställningar-enheter i närheten, där bockar man ur fildelning.

    Jag hade även problem med mediascanner. Efter lite googlande visade det sig att det kunde bero på en korrupt bildfil på minneskortet som gör att det scannas om hela tiden. Detta löstes genom att kopiera filerna till datorn och omformatera minneskortet i telefonen.

    Kan vara värt att prova ;)
     
  9. brynolf11

    brynolf11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Oj, det var nåt nytt. Det påverkar inte något annat också då? Typ att man inte kan dela filer via närfälts-grejset?

    Edit: Du har nog fel förresten, gick just in och skulle bocka bort "fildelning", men den var redan inaktiverad. Och Medieserver lever ändå rövare med batteriet. :(
     
  10. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hm konstigt... För mig försvann det. Har du ett sdkort i?
     
  11. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    nu har den helt plötsligt slutat att dra ström, helt utan att jag har gjort något, mycket märkligt.
     
  12. milan979

    milan979 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har också under en lägre tid haft samma problem nu med mediaserver.
    Bifogar bilder som visar hur batteriet slukas på kvällarna efter 00.40 slaget.

    https://www.dropbox.com/s/ltl6shm73wg8l1p/2013-04-23 08.44.09.png

    https://www.dropbox.com/s/5yldm1vuh3j9nj1/2013-04-23 08.44.20.png

    Detta har hänt nu två nätter på raken och man blir väldigt frustrerad av att vakna upp till en telefon med 45% batteri när man typ la ifrån sig den för 8h sedan med 80+ %.
    Ingen har alltså lyckats lösa detta?
    Testade med att kopiera över alla filer från sd kortet (som jag förresten använder) till datorn och formaterade kortet sedan från telefonen. Felet åtgärdades inte...
     
  13. brynolf11

    brynolf11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Ja, 64gig. Men jag har testat utan kort också, och det blev inte bättre. Inte märkbart i alla fall.
     
  14. brynolf11

    brynolf11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Skumt. Man kunde ju tro att Samsung uppmärksammat felet och fixat det i den senaste uppdateringen, men jag märker då ingen skillnad. För det är ju en mjukvarubugg. Innan ICS eller vad det var så fanns inte medieserver med på listan ens en gång.
     
  15. Mr.Mo

    Mr.Mo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Som någon annan skrivit, tror jag, så slutade "mediaserver" dra mycket batteri när jag avslutade "picasa" och "google foto"-synkronisering.
     
  16. Louba

    Louba Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    198
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Min telefon verkar ha samma problem, men med ytterligare ett jobbigt problem.
    Flera gånger sista två veckorna har batteriet inte laddat fullt efter en natts laddning.
    Batteriet ligger på allt mellan 30-80%.
    Idag när jag vaknade var batteriet på 62%. Jag kollade batteriförbrukningen och det som dragit mest 34% va skärmen. Telefonen hade dessutom varit "awake" hela natten. Jag hade endast fyra program igår sedan igår kväll och efter att jag stängde av dem så märkte jag att batteriet började laddas normalt igen.

    Någon annan med samma problem och som kanske hur en lösning?
    Det kanske iofs räcker med att stoppa alla aktiva program innan varje natt men det går ju aldrig behövts göras tidigare.
     
  17. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    efter att trodde att problemet löst sig, så har det börjat igen, fortfarande media som drar, samt som Louba skriver,i natt så har den inte laddat fullt, den laddar skit sakta,vad är det om händer med grejerna egentligen?? många verkar få samma problem på samma gång.
     
  18. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    gurgel: har du kollat om Google Photos, Google+, Instant Upload eller Picasa web Albums eller något annat står och försöker synka hela tiden under Google konto synken?

    Det låter som det är något sådant som hänger eller tar tid och när det hela lyckats synka klart så försvinner problemet men när du tagit nytt kort eller liknande så kommer det tillbaka.
     
  19. safor

    safor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Media/Mediaserver...

    Tja,

    Jag hade samma problem med att Media och Mediaserver låg och gluffsade i sig min batteri. Hade sjukt usel batteritid pga detta.

    Har testat massor av de förslag som jag hittade på nätet.

    Detta fungerade för mig i alla fall:

    1. Hade ett minneskort på 32gb i mobilen. Bytte tillbaka till det minneskort som jag tidigare hade från start på 8gb. Innan detta tömde jag minneskortet, sparade det jag ville spara och formaterade sedan om kortet i mobilen.

    2. Jag hade valt att alla foton skulle lagras på minneskortet men ändrade detta till att foton lagras i telefonen istället.

    3. Inaktiverade stock-galleriet. Kör med QuickPic istället.

    Efter bytet av minneskortet försvann Media och Mediaserver från listan. Mediasverver kommer tillbaka då och då men % ligger bra mycket lägre än innan (mellan1-3%). Innan kunder mediaserver ligga på 20-70%.

    Alla dessa tre steg fungerade som sagt för mig. Det fungerade inte enbart punkt nr 1. Varför har jag ingen aning om.

    Kan vara värt att testa.

    Cheers! :cool:
     
  20. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det här tycker jag låter rimligt. Själv har jag synkningen avstängd rätt ofta med telefonen kan ändå dra massor via "Media", så jag tror mer det är systemet som scannar om och om igen.

    finns det något app som kan leta korrupta bilder/filer? Någon som vet?
     

    Bifogade filer:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Filstorlek:
      33,6 KB
      Visningar:
      88
    • 2.jpg
      2.jpg
      Filstorlek:
      30,9 KB
      Visningar:
      68