Media player app i TLC 75C745?

Diskussion i 'Android TV' startad av Bo_B, 5 feb 2025.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har en bekant som köpt en TLC 75" C475 TV och jag skulle hjälpa dem att få igång vissa funktioner (remote, han bor 500 km härifrån).
    Nu har jag kommit till att spela eget material på TV:n och då har jag brukat använda en RaspberryPi med KODI (man installerar OSMC på den) och kopplar in den med HDMI-kabel och sedan ser man till så att fjärren förs över till RPi via CEC.
    Ganska komplext visar det sig speciellt på avstånd....
    Så nu har jag en fråga:
    Finns det någon inbyggd app på TLC-TV:n liknande den "Foto och Video" app som LG har på sina apparater?
    Jag har 4 LG-TV och de fungerar rakt av med denna app. När man startar dem så får man välja mellan de DLNA-servrar som finns på nätverket och sedan är det bara att välja video och titta. Perfekt för dem som inte vill ha sladdar till TV:n osv.

Om det finns en sådan app skulle jag vilja veta vad den heter så att jag kan instruera dem att leta reda på den i TLC-TV:n.

Då behöver man inte köra KODI på RaspberryPi utan kan installera minidlna servern i stället. Mycket enklare för lite otekniska personer.

TV:n kör googles TV-system och det borde innebära att det kan finnas en sån app, men vad heter den?

Förslag?

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 826
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    VLC
    Alternativt Kodi om man vill ha lite mer menyer och interface.

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det har jag redan skapat åt honom men nu visar det sig att det inte går att koppla in RPi med en HDMI-sladd pga det ställe där TV:n sitter.
    Men om jag bygger en "vanlig" RPi4 med PiOS så kan jag göra den till DLNA-server och då behöver den inte vara i närheten av TV:n ens, bara den finns på det interna nätverket.
    Nu har jag forskat mera och det visar sig att när man väljer ingång på TV:n så kan man välja en på nätet existerande DLNA-server också.
    Så man behöver inte nån app ens. Eller den väljs automatiskt av TV:n.
    Kolla här:
    View: https://youtu.be/8KXij3dQD7I

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 858
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men varför måste det vara DLNA? Är det enda protokollet mediaservern han skall ansluta till har stöd för?

Jellyfin Media Server (Gratis/Open source), Emby Media Server eller Plex media server är förmodligen mycket bättre, och de har samtliga klienter tillgänglige i Google Play för Google TV.

5. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Han har en TLC TV och han vill se på material som kan visas med en mediaplayer som kör KODI och jag vet hur man bygger en sådan.
    Men i hans nya hus är TV:n placerad så att det inte går att på ett enkelt sätt koppla in KODI-playern till hans TV. Man kan inte göra det med HDMI för de vill inte ha sladdar över golvet.
    Därför min ide att i stället fixa en DLNA-variant av spelare (också på en RaspberryPi). Då räcker det att den är inpluggad på hans nätverk för att TV:n som också är ansluten till nätet skall kunna använda den just med DLNA. Det är då inbyggt i TV:n att den kan använda en sådan källa som ingång.
    Detta funkar jättebra hos mig när jag installerat minidlna på min videoserver, men tyvärr har jag kört in i ett annat problem nu när man skall ha den på en annan enhet än videoservern själv...
    Under utredning med hjälp av ChatGPT.

6. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 826
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Du kan köra Kodi direkt på en Android TV, överflödigt med en extern spelare.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbmc.kodi

För att dela media till den behövs inget mer kompicerat än en utdelad folder på någon enhet i nätverket - NAS, vanlig dator eller annan lösning.

bernard och Leo83 gillar detta.
  7. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Koppla in en eller ett par externa diskar i Pi'n som du kan köra LibreELEC på, kryssa i att den ska dela ut anslutna diskar automatiskt, koppla in på nätverket, installera Kodi på tv'n och anslut till diskarna på Pi'n.

8. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det visade sig att i OSMC-Kodi finns det en inställning för att aktivera UPnP och då kommer den att dela de videokällor man konfigurerat till KODI-menyn ut på LAN också.
    Så jag ä'r tillbaka till den redan konfigurerade OSMC-enheten där jag bara behöver aktivera UPnP samt editera sourtces-xml för att slippa att sånt som inte skall vara med visas "av bara farten".

Problemet löst, det behövs ingen separat enhet utan OSMC kan sköta detta jobb också.;):cool:

9. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Detta är facit!

Det känns som det blev en rätt avancerad setup ändå. Viktigast är att det funkar. Jag har en simpel usb hårddisk kopplad i routern med filmer som kan spelas upp i kodi eller vlc appen på min android tv.

10. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Min video-källa är en Ubuntu Server 24.04.1 LTS som kontinuerligt laddar ner nyhetsströmmar till mp4 videos som jag sedan tittar på via min RPi4 som kör OSMC Kodi och är kopplad till min TV med hdmi-kabel.
    Det handlar alltså om ständigt förnyade mp4 videofiler som automatiskt raderas på servern efter ett par dagar. Enda sättet att nyttja dessa som jag kommit på är detta.
    Och det går att köra remote ifall man kopplar in sin RPi4 till hemmanätet med VPN. På det sättet har jag tillgång till videorna ifrån sommarstugan också. Har fiber där också.
    Och nu var problemet att ordna det till min kompis och där är enda möjligheten att köra med UPNP och/eller DLNA direkt till TV:n pga TV-placeringen.
    Men det är löst nu, skall installeras senare i vår hos honom.