Fråga: Media server = Battery drain

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Kherberos, 7 mar 2013.

1. Kherberos

Kherberos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Har då så sent som igår sett att en process under "Battery usage" dykt upp, nämligen Mediaserver som då tar mest batteri (17%) efter skärmen, utan att sjunka.
    Beslöt mig för att googla på det idag, då jag är helt säker på att jag inte hade processen körandes när jag fick telefonen, och fick fram följande tråd, nämligen:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=980575

Problemet är bara att jag inte riktigt fått klarhet i hur jag ska göra för att eliminera den processen, bortsett från att det har med masslagringsutrymmet att göra, och när jag kopplar upp min telefon via Usb och trycker på textraden som dyker upp i gardinen händer det inget. Vad är det exakt man måste göra för att mediaserver ska sluta äta batteri?

Edit: Har nu hittat följande klipp,
    http://www.youtube.com/watch?v=sGV4N0zPUmM

Där användandet av media server demonstreras. Känner absolut igen mig i det då jag vet att jag försökte dela en bild med min Ps3a igår från mobilen. Problemet är bara att jag inte hittar den inställningen nu när jag inte är i närheten av en annan Sonyenhet, och appen körs garanterat i bakgrunden på något sätt. Vill även påpeka att jag varit inne på Throw settings, mirrorlink och screen mirroring utan att hitta något.

Edit2: Har nu hittat media server settings under Wireless & networks men den verkar inte vara på? Förstår verkligen inte.

Last edited: 7 mar 2013
  2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Det är inte så att du lyssnar på Spotify eller någon annan musik i din telefon?
    Isåfall är det förklaringen.

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Likaledes om du tittar på videoklipp typ youtube, spelar internetradio edy, då aktiveras den också.

4. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Det gör jag, men applikationen är inte konstant igång. Räcker det alltså med att man har applikationen installerad för att den ska rubba Deep sleep? Låter skumt iochmed att jag inte haft det problemet tidigare på föregående lurar men då ändå haft Spotify installerat.

5. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Upplever också att Mediaserver ligger och suger batteri... Jag har haft en Xperia S och en Arc innan och det har dessvärre varit likadant på dessa att Mediaserver ligger och drar batteri...

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

sdkooooooooooort... as always

7. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Som tidigare nämnt i inlägget har jag inte alltid haft mediaserver som ligger och trycker så mycket trots att jag kört med SDkort sedan dag 1, och har heller inte haft det problemet på tidigare lurar, där jag även då kört med SDkort.

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

problemet är inte 100%igt bara för att man använder ett sdkort men likväl fruktansvärt vanligt förekommande å exakt det sätt du beskriver och har varit sen dag ett mer eller mindre. sdkort == problem sen när det uppstår är en annan sak men det funkar helt enkelt inte bra.

9. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Tror inte det skall vara så, men även på min Xperia P utan SD kort med ICS, så kan media servern t.ex. efter lite internetradio, youtube klipp edy. ibland (inte alltid) ligga kvar och suga kräm. En omstart av telefonen brukar dock i mitt fall räcka för att fixa problemet.

10. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Hm.. Får avlägsna Sdkortet och hoppas på en förbättring.

Edit: Har nu avlägsnat kortet och processen ligger fortfarande stabilt på 16%. Börjar tvivla allt starkare på att det faktiskt har med Sdkortet att göra.

Last edited: 7 mar 2013
    tsimfuck gillar detta.
  11. Rille_lkp

Rille_lkp Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Inte så att du har media servern under Inställningar, Mer aktiverad då?

Skickat från min telefon via Tapatalk 2

12. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Kan ha fel, men jag har för mig att det är Facebook som ligger bakom det. Någon inlagt funktion för att synka eller ladda upp bilder till facebook. Har iaf för mig att om man stänger ner FB-processen så försvann den också.

13. Eeelgen

Eeelgen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Mediascanner räknas väl in i mediaserver va? Om den kört fast kan du testa avaktivera den (kan kräva root) eller flytta alla dina mediafiler till Sdkort och sen plocka ur det och rensa data i medialagring (inställningar > appar > alla).
    Eller så lägger du bara .nomedia-filer i mappar där den kan fastna. CWM blobs kunde orsaka det på s3 iaf

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

14. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Ringde Sony igår och förklarade läget, de tyckte att jag skulle blåsa mobilen då det inte skulle vara så att mediacenter ligger och trollar. Sagt och gjort, efter återställningen låg processen på 11% och ökade till max 13%. Efter att ha installerat ytterligare appar och haft mig hoppade den till 18-20% och ligger nu på 18%, fastän jag stängt ner cachade processer och allt man kan tänka sig. Nej, tror närmare bestämt att det antingen ska vara såhär . Får lära mig leva med det :)

Vilket format ska .nomedia-filerna vara i? Får väl pröva det också.

Last edited: 8 mar 2013
  15. Eeelgen

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Mediascanner kör varje gång du bootar så den kommer alltid ligga högt om du tittar efter en omstart. Men fortsätter den ligga högt även efter ett dygn uptime är det ju galet, speciellt på en helt ren telefon utan SD.
    De ska bara heta ".nomedia", filer som börjar med "." är dolda filer så sätt din file manager så den visar dessa.

16. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Ptja, nu sitter jag förvisso på ett SD-kort då jag ville se hur pass högt den skulle stiga efter att jag återställde mobilen och körde in det med samma mängd media jag hade sist (runt 214 bilder) och då låg den på 11-13%. Det var inte förrän jag installerade alla applikationer och lekte runt ett tag med mobilen som den började öka. När jag la mig igår natt låg den på 18% och nu, efter att ha lyssnat på Spotify ligger den på 20% och har inte sjunkt än så länge.

Har nu lagt in .nomedia-filer på en hel del ställen, samt tagit ut sdkortet. Kollade även med tjejen som fick sin Z igår, och hennes ligger på 9%, där min fortfarande ligger på 19-20%. Börjar bli rejält orolig..

Last edited: 8 mar 2013
  17. Eeelgen

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

All media bidrar väl till att höja den.
    Men kolla med BBS http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1179809 (länk för nedladdning finns längst ner i andra posten)
    Där bryts alla processer ner och du kan lättare se vad exakt som orsakar det, svårt att sätta fingret på vad när såpass mycket är inbakat under samma stats.
    Hämtar ut min Z idag och historiskt sett så lär jag också sitta och felsöka ikväll, har en tendens att råka ut för alla buggar och elände med mina telefoner :P

Kherberos gillar detta.
  18. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Haha, vet precis vad du menar. Har en tendens av att råka ut för samma elände. ^^ Snackade nyss med tjejen, och hennes Mediaserver ligger på hela 27% betvivlar därmed att det är något fel på endast min telefon, att det har med sdkortet eller någon korrupt bild att göra. Felsökningen blev genast mycket enklare. :)

Laddar ner BetterBatteryStats nu och ska kicka igång den så fort jag laddat klart luren. Verkar vara en kanonapp!

19. medic

medic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Sony Z4
    Har du provat med denna app om det gör någon skillnad?

https://play.google.com/store/apps/...xLDEwMiwiY29tLmFkZHoubWVkaWFzY2FubmVycm9vdCJd

20. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER