MediaMarkt - allmänt och erfarenheter

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av flavoni, 21 nov 2016.

  1. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Poco f2 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco f2 pro
    Telefon 2:
    Iphone xs
    Tyvärr är det inte ofta Mediamarkt i Helsingborg har de varor jag behöver. Så oftast kollar jag bara Netonnet och Elgiganten. Glömmer ibland nästan bort att de finns.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    3 727
    Mottagna gillanden:
    2 390
    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.
    Platta:
    iPad Mini
    Ja de var väldigt sena med att komma online. Men bättre sent än aldrig.:)

    Det är ändå svårt att ersätta all handel med online köp, vissa prylar vill man känna och klämma på för att få en känsla för produkten. Sen kanske man köper den online i slutändan i alla fall förstås.

    Rent generellt tycker jag ändå elektronikhandeln har blivit bättre.
    OnOff annonserade ofta med ”lock varor” som inte fanns även om man hängde på låset och var första kunden innanför dörren.

    Så en sån kedja förtjänade att försvinna.
     
  3. Heleg

    Heleg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    994
    Mottagna gillanden:
    433
    Det där är det gigantiskt problem för fysiska butiker, kunder åker dit för att titta på varor som de sen köper från något annat ställe.

    Det är förståeligt att folk gör så men ekonomiskt är det tufft för butikerna.

    Jag försöker låta bli att göra på det sättet, butiksdöden snabbas bara på (tror jag) jämfört med att bara handla online. Jag bor ändå så långt ifrån de flesta butiker så att åka iväg och bara känna på en vara (med resekostnader) är bara dumt jämfört med att handla den på nätet.
     
  4. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    Jag har för mig att några fristående butiker(som inte tillhör kedjor) har börjat ta betalt för att ge information om en vara på plats i butiken. Men då får man ingående fakta om varan. Fördelar, nackdelar etc i 10 minuter eller mer. Ifall kunden bestämmer sig för ett köp av varan så dras priset av från fakta rundan.
    Detta tror jag ärligt talat kommer bli mer standard oavsett kedja, man tar betalt för tiden det tar att ge information om varor. För varför jobba gratis och låta en annan aktör få säljet på nätet?
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    3 727
    Mottagna gillanden:
    2 390
    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.
    Platta:
    iPad Mini
    Ett dilemma helt klart så därför måste Mediamarkt ligga nära i pris till sina konkurrenter. Men jag köper inte en laptop rakt av online utan att se hur den är konstruerad. Hur stabila gångjärnen är, känns den plastig etc..

    Sånt är svårt att få en uppfattning om såvida man inte synar den i verkligheten. Är det inte alltför stor skillnad i pris köper jag prylen på plats och gynnar min lokala butik.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    2 066
    Mottagna gillanden:
    876

    MINA ENHETER

    Jag har inget behov av att känna på en vara innan jag köper den. Är väl någon enstaka gång jag blivit missnöjd, men i allmänhet funkar det utmärkt att bedöma på bilderna tycker jag.

    Ha! Vilka dumheter. Kan du lista några butiker som gör så? Är det lokala butiker som säljer elektronik du tänker på, eller kan de sälja annat?

    Låter som ett desperat drag, som nästan får mig att önska att de går i konkurs. Aldrig att jag skulle betala en krona för något sånt (om det inte är ordentlig fackkunskap om en vara med väldigt speciellt användningsområde de informerar om, dvs inte hemelektronik). Nu är jag i och för sig tekniskt kunnig och informerar mig själv, men tycker nästan det är smaklöst att en butik vill ta betalt för informationen om inte kunden bestämmer sig direkt för ett köp.
    Då får dom väldigt tydligt ange i förväg att det kommer kosta. Så att jag kan gå därifrån.
    Mindre butiker har det tufft, visst, men de får skaffa sig andra konkurrensfördelar än att försöka ta betalt för rådgivning.
     
  7. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    Visste att jag läst om det. Var visst längre tillbaka än vad jag hade för mig. Nämns bara snabbt att foto butiker i Danmark hade provat det.
    Jam gör konkurs – Corren
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    3 727
    Mottagna gillanden:
    2 390
    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.
    Platta:
    iPad Mini
    Visst går små butiker omkull som musikbutiker ovan. Men Mediamarkt är en av Europas största koncerner. Fast de har ändå haft svårt i Sverige i flera år. Jag tycker det är först på den sista tiden de har ryckt upp sig.
     
    Last edited: 17 jul 2020
  9. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 236
    Mottagna gillanden:
    1 439
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra
    Har även för mig, att iaf min lokala MM butik har texten på kvittot med informationen om att garanti gäller bara i den butiken, inte MM nationellt.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    30 959
    Mottagna gillanden:
    27 855
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var inne på Mediamarkt för att hämta en sak jag beställt på nätet. Skulle bara gå till kassan, men på vägen dit blev jag stoppad vid två tillfällen av två olika säljare som erbjöd mig ett presentkort på om det var ~150 kr i butiken om jag handlade för över femhundra, men endast under förutsättning att jag i ena fallet tecknade något elabonnemang och i det andra fallet beställde något från postkodlotteriet. I alla fall som jag uppfattade det innan jag rusade iväg.

    Det var lite extra drygt då de stoppar en genom att fråga om man vill ha ett presentkort och visar glatt upp presentkortet samt nämner att de har en kampanj, innan de börjar tala om förutsättningarna/villkoren, som verkar kretsa kring lite allt möjligt/sådant som normalt sett hamnar i SPAM-korgen.

    Kan inte påstå att det direkt hade någon positiv effekt vad berör inställningen till företaget, men det är förstås en utmärkt metod om syftet är att skrämma bort kunderna från butiken i ännu större utsträckning.
     
    Last edited: 21 dec 2020
    svenix gillar detta.
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    5 620
    Mottagna gillanden:
    1 565

    MINA ENHETER

    Har varit ute för liknande i MM butik men då i form av Viasat säljare i tv avdelningen som frågar om man behöver hjälp. Inte med att hitta en tv visade det sig då dom bara ville tala om hur mycket dåligt dom hört om min leverantör (Telia).

    Var sen inne ytterligare en gång någon vecka senare o då hade säljaren glömt att han redan pratat med mig och berättade samma sak igen med en version som skulle handla om att han hört dessa saker just den dagen.....

    Tog faktiskt kontakt med butikschefen som jag känner igen sen tidigare o frågade hur seriöst detta var
     
    N6290, Buzz och bernard gillar detta.