Mediatek och gps?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av gosa, 23 oktober 2013.

1. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Hej alla,

Har på senaste tiden fått upp ögonen för s.k. "kinamobiler" och vad mycket man kan få för pengarna om man gör lite research.

Jag däremot också läst att man om man vill ha en fungerande gps inte ska köpa telefoner med Mediatek-processor då de inte verkar vara alltför stabila på det området. Hittade några sidor som beskrev hur man ska kunna fixa detta, men det finns också uppgifter som säger att det är en "fix" som inte håller särskilt bra.

Det jag inte förstått däremot om det generellt gäller Mediatek eller om det är specifika processorer som det handlar om?

Man blir ju sugen när man ser att man kan få en liten dual-core lur för strax under 100$ till frugan och en stor, fet och snabb rackare till en själv för 200-300$

Är det någon som har något specifikt att säga i ämnet? Erfarenheter?

Tack på förhand,
    /gosa

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är skillnad på olika chipset.

Gamla MT6577 ska vara kasst, nyare som t.ex. MT6589 ska vara bättre.

Med Lenovo A850 som har MT6588M fungerar det väl ganska OK när man har fixat en del med inställningarna.

Sen finns det ju andra chipset på en del "kina-mobiler", som Qualcomm och Huawei.