Meego OS är släppt nu med UI

Discussion in 'Off Topic' started by inact_0035, Jun 30, 2010.

1. inact_0035

inact_0035 Guest

2. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Cool, så om man inte riktigt hängt med i svängarna;
    Vad är den stora skillnaden mellan det Meego och Android?

3. inact_0035

inact_0035 Guest

Meego är Linux

4. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Vad jag har förstått så är Meego två sammanslagna projekt, Maemo och Moblin. Både Meego och Android är linux-baserat men Meego har bl.a möjligheten att installera program från Debians ARM-repository osv. Det är olika system, baserade på linux helt enkelt. Ungefär som olika distar på datorn.

5. CogD

CogD Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Som jag har förstått det så är MeeGo ett resultat av en hopslagning av Nokiabackade Maemo och Intels Moblin. Båda Linuxdistar anpassade för mobila enheter (även om Moblin kom till världen för att Intel tyckte att MS inte optimerade sina OS bra nog till Atom).
    Tror att Moblin körde på xfce (eller ngn variant av det) vilket låter trevligt men Maemo kör på ett Gnome-derivat (vilket känns lite skumt då Nokia trots allt äger QT) men som jag har förstått så ska (har) mobilvarianten av MeeGo fått ett nytt Userinterface baserat på QT.

Till skillnad från Android som använder sig av en Linuxkärna men i övrigt är ett helt eget OS så ligger MeeGo mycket närmare vad man i dagligt tal kallar en Linuxdist med allt vad det innebär i form av X och andra standarder vilket gör det mycket lättare att modifiera (kan man anta) samt framför allt att porta program till.
    Som jag har förstått det så kan man köra saker direkt från Debians Arm-repo i ett lager ovanför kärnan och majoriteten av alla linuxprogram går lätt att porta (finns de redan för ARM är det i många fall bara att kompilera om tror jag).
    Till skillnad från Android där det är java som gäller så att program måste skrivas om från grunden.

Det ultimata vore om det gick att köra Androidapps i ett lager i MeeGo för Androids popularitet gör ju att det utvecklas en hel del för det trots att det i mitt tycke är helt fel väg att gå med java och allt.

6. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för det svaret, det hjälpte mycket. Har precis skaffat en Netbook och är lite osäker på vilken Linux-dist jag ska installera. Startar en ny tråd om det för det känns inte optimalt att snacka om varken här eller i Linux vs. Windows-tråden :)

7. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har pinsamt dålig koll på MeeGo, någon som vet hur man löst plattformsoberoendet?

Android har förvisso en NDK som tillåter maskinära kod, men övrig kod körs som bekant i DalvikVM vilket innebär att plattformen blir oberoende oavsett hårdvara såvida OS:et är kompatibelt med X eller Y plattform, må det så vara X86, MIPS eller ARM. Detta gör ju livet till en dans på rosor för de flesta Android-utvecklare (nåja...i teorin i alla fall), hur ser det ut på MeeGo? Måste man kompilera applikationer efter olika plattformar?

8. inact_0035

inact_0035 Guest

Linux går ut på att det är Open Source, Android är ju inte så. Känns mer som att Google vill ha copyright på allt som har med Android att göra.

9. firetech

firetech Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det där känns som trolling.

Android är ju Open Source. Open Source säger bara att källkoden är öppen. Att Google har valt att hålla själva utvecklingen av nya varianter stängd säger inte att det inte är Open Source. Hela källkoden till Android finns ju att hämta på http://android.git.kernel.org/. Det är helt fritt för dig att göra om och bygga en egen version till din telefon, vilket ju många också gjort. Google accepterar också patchar utifrån. Jag råkade t.ex. se en bekants namn (som iofs jobbar med Android på Sony Ericsson) rulla förbi i commit-loggen för ett tag sen.

Googles egna Android-appar (Gmail, Market etc.) är iofs inte Open Source, men hur många Linuxprogram med sluten källkod finns det inte idag?

Last edited: Jul 1, 2010
  10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Don't feed 'em! ;)

11. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER