Melitta Barista TS Smart 2025 någon som vet mer?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av GATUPLAN, 24 okt 2023.

1. GATUPLAN

GATUPLAN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Hej
    Har haft Melitta Barista TS i många år nu. Fantastiskt maskin och snart är det dags att byta till en ny.
    Melitta Barista TS SMART är identisk till utseende som min Barista TS. SMART FUNKTIONEN - den enda som skiljer på den "nya maskinen" är Bluetooth baserad (ingen Wifi) och det når inte ens till sovrummet...
    Så det känns som en tråkig uppdatering.

SIEMENS EQ900 eller EQ9 PLUS om man kollar på dem finaste med två bönfack etc, dessa lugger på 30.000 - 40.000 ser väldigt moderna ut, ny teknologi, nya display, bästa materialval såsom inox/rostfritt stål och ändå verkar det som Melitta Barista TS /TS-Smart gör bättre kaffe än Siemens modena maskiner.
    Då har jag ett tydligt val: MELITTA

Enligt MELITTA SVERIGE så kommer deras Melitta Barista TS Smart att få ett "lyft" 2025. Enligt det mejlet jag fått från Melitta Sverige är det ingen ny maskin utan man ska designa om maskinen så att den får ett modernare utseende.

Någon som vet hur Melitta Barista TS Smart kommer att se ut 2025?
    Kommer SMART funktionen att bli Wifi styrd som hos konkurrenter? (Bluetooth är lite meningslöst).
    Någon som har bilder etc?

TACK

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Jag funderade lite på det där med räckvidden för bluetooth och sökte om det finns möjlighet att förlänga räckvidden och hittade då detta test.

Det kanske är lösningen på ditt problem...

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 837
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men har man verkligen någon större nytta av smartfunktionaliteten i det här fallet? Det är ju en automatisk maskin, så att göra kaffet går ju oerhört snabbt. Om man dessutom vill ha en latte eller något med leche, så måste man ju också ta ut behållaren ur kylen eller fylla på den.

Men visst, fine, som tekniknörd är det ju givet att allt skall vara uppkopplat :) BT är klart antikt, märkligt sak att snåla in på. En kombinerad BT/WiFi-modul kostar liksom inte många kronor extra...

Just rykten kring kommande maskiner finns det väldigt lite av i den här produktkategorin, så du kommer nog inte hitta mycket att gå på innan releasen närmar sig.

Hur är det - finns det stöd för maskinen i Home Assistant? För då behöver du bara ha en Rapsberry Pi inom BT-räckvidd för att styra den oavsett var du är någonstans. Vore kanske ett alternativ annars.

Last edited: 25 okt 2023
  4. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 396
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Kan man slå på den nuvarande TS Smart med BT-anslutning från en app? Och spolar den bara när den stänger av sig och inte när den slår på?

För det är ju annars det genomgående med många helautomatiska kaffemaskiner att det man egentligen skulle tycka var lite smutt att ha en appstyrning till det funkar ändå inte, eftersom man 1) måste slå på maskinen manuellt först och 2) då kommer den att köra en rengöringsspolning så man måste ställa dit koppen/glaset efteråt. För om det är så med denna också så är ju kanske inte wifi värt att vänta på. (Sen är det ju oavsett så som Bernard påpekar om mjölken också)

Jag använder aldrig appen till min Jura Z10 annat än att gå in och kolla lite driftsstatistik, det känns enklare att göra allt vid maskinen eftersom ändå minst hälften av det måste göras där