Melodifestivalen Frans

Diskussion i 'Off Topic' startad av tomishu, 28 feb 2016.

1. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Nu kanske jag skiter i sandlådan, men det struntar jag i. :)

Kan för allt i världen inte komma på vilken låt Frans låt från igår liknar. instrumentalen när han börjar sjunga "I'm so sorry..." är en lugnare version av en hit från slutet på 90/början på 00-talet. Kan nån avsluta mina plågande ångest kring detta mysterium? :)

2. JonHolstein

JonHolstein Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Jag misstänker att den låt du är ute efter är Narcotic av Liquido, det var den låt jag inte kunde sluta nynna på efter att hört Frans låt första gången.
    Jag fick googla en bra stund innan jag hittade den, för självklart kom jag inte ihåg låttitel eller artist, förrän jag såg dom framför mig. Jag hade för mig att dom var Tyska (vilket det visade sig att dom var), med hjälpte inte när jag googlade, för det var inte så jag hittade låten. Den låg i en av dom långa listor över låtar jag hittade från 90-talet, men det tog mig ett par listor att hitta den.

3. macko_p

macko_p Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Hela melodifestivalen var ett fiasko..
    Många låtar var solklara kopior av andra låtar.
    En annan som också hade en solklar kopia var Martin Stenmark.
    Hans låt var en solklar kopia av låten Wither shade of pale.

Sen så har vi också Ace Wilder. Hon försökte göra som Måns Zelmerlöw gjorde förra året.
    Dom båda satsade på en grym GFX video och det gick nästan hem! :D

4. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Jag tror ni tänker på Matt Simons "Catch and release" Den låter EXAKT likadant.

5. JonHolstein

Mottagna gillanden:
    2
    Självklart är det inte den låten vi prata om.
    Läste du trådskaparens inlägg?
    Sen när kommer "Catch and release" från 90 eller början 00-talet? (Den låten jag skrev är från 90-talet).

Sen låter inte Frans låt exakt som Catch and release. Och Måns låt lät inte exakt som Lovers on the sun.
    Det finns vissa likheter. Men att dom skulle vara exakt lika är på intet vis sant.
    Men folk gillar att Trolla, och då kan dom hitta på saker som är helt grundlösa eller nästan helt grundlösa och tjata om det överallt på nätet. Och ibland så går vissa människor på det och sprider vidare Trollandet, omedvetet.

6. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Får be om ursäkt för att jag uttryckte min mening i ett forum och försökte hjälpa trådskaparen. Det var ju otroligt korkat av mig.

Last edited: 14 mar 2016
  7. JonHolstein

Mottagna gillanden:
    2
    Inte en enda låt var en solklar kopia.
    Ingen var ens i närheten av en kopia.
    Vissa av låtarna hade likheter med andra låtar. Men om man gillar musik och lyssnar på mycket olika musik, så vet man att det är vanligt att det är så. Långt ifrån något unikt för melodifestivalen.
    Vissa låtar har liknande arrangemang, liknande ljudbild, liknande text, eller liknande melodislingor. Ibland är det avsiktligt inspirerat, ibland så är det det undermedvetna som spelar ett spratt, och låtskaparen tycker att något känns naturligt, just för att den hört något liknande tidigare även om den personen inte alls kommer ihåg "originalet".

Att artister satsar på projiceringar och videoskärmar för Eurovision är inget konstigt. Det finns ett maxantal personer som får vara på scen. Och behöver man kör, så drar det ned antalet man har för att skapa en show. Och musiker på scen får inte spela på riktigt heller.
    Så hur skulle man annars skapa en imponerande show?
    Om en häftig show är en nödvändighet är svårt att svara på, men för dom som tycker att deras nummer blir bättre av det, så finns det inte så många alternativ utöver att använda grafik.

8. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Men snacka om att trolla.
    Du kommer in som nyreggad och gör tre inlägg i avdelningen "Off Topic", och har mage att vara otrevlig i ditt andra inlägg.
    Du verkar ha ditt på det klara precis hur det fungerar med både showandet och hur det är med misstänkta plagiat i mello. Är du helt säker på att du reggat dig på rätt forum ;)

Men annars så,
    Hej och välkommen till Swedroid, ett ovanligt hjälpsamt och trevligt forum!
    Här är vi rätt bra på telefoner och teknik, mest kring Android då, men det går att få hjälp med det mesta.
    Senaste diskussionen var kring en spis, då fick jag upp ögonen för att man också måste tänka på vilken elanslutning en spis har.
    Kan ju vara bra att tänka på, så man inte sparar en tusenlapp på spisen, men måste lägga ut 1500 på en elektriker!

9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det enda jag reagerade på var faktiskt Martin Stenmarks låt som växlade mellan Himlen runt hörnet och A wither shade of pale, den senare så glasklar så att det är patetiskt.

För övrigt så tycker jag att det var det bästa någonsin, 8 riktigt bra låtar och Frans var fantastisk! Pet shop boysfeeling så det skriker om det.

Last edited: 18 mar 2016