Diskussion: Menyknappen i icke ICS-anpassade appar

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Zisid, 26 mar 2012.

1. Zisid

Zisid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tjena! Jag, liksom de flesta andra här, väntar med entusiasm på vår One X. Den verkar närmast perfekt på nästan alla punkter, förutom 3 saker; Inget stöd för minneskort, icke utbytbart batteri, och saknaden av en dedicerad menyknapp.

När ICS kom ut så ville Google att alla app-utvecklare skall sluta använda menyknappen och istället ha en knapp i gränssnittet. Men för de appar som ännu inte är optimerade för ICS (en stor del), så poppade 3 punkter fram nere bland navigationsknapparna på Galaxy Nexus, vilken är den enda telefon hittills är tänkt för ICS direkt och har knappar i nederdelen av skärmen istället.

Men på HTC One X/S så sitter knapparna utanför skärmen, som de brukar göra. Men en stor skillnad finns, det saknas en menyknapp. Den är istället utbytt emot en multitaskingknapp. Så hur löser HTC problemet som uppstår när en gammal app körs då? Jo, de lägger in en list, liknande den på Galaxy Nexus, men en menyknapp på. Som tar upp plats, värdefull plats. Ni kan se exempel på detta här: [​IMG]

Så vad tycker ni om detta? Är det en bra lösning eller skulle problemet kunnat lösas på annat sätt? Visst, detta problem försvinner troligtvis successivt ju mer appar som blir uppdaterade, men nu i början..
    Själv hoppas jag på en lösning ifrån någon utvecklare, kanske använda multitaskingknappen med ett långtryck för att få fram menyn? Jag vet inte riktigt, om vi har tur kanske detta inte är något man tänker på, det kanske kan fungera bra. Det får vi hoppas i alla fall! :)

2. adsa

adsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jag tycker det hade vart bättre att ha kvar meny knappen och ha multitasking som långpress på hem knappen, men då menar android och inte bara One X.

3. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

jag kan inte hålla med inlägget ovan, då jag tycker det tar för lång tid att långtrycka, men tycker kanske att ett långtryck multitasking-knappen kanske hade funkat, jag vet inte.
    Men med tanke på att skärmen är 4,7" tror jag inte det kommer bli tight på skärmen i alla fall.

4. Zisid

Zisid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nexusen har en 4,65 stor skärm, vilket i princip är lika stort som One X, dock klagar vissa på att knapparna är i vägen och tar upp plats, vilket är precis samma sak som kommer att hända med One X och menyknappen.
    Själv vet jag inte om jag kommer att störa mig på detta, då jag endast har testat Nexusen i några sekunder, men men tanke på att andra klagar på Nexusen, så tänkte jag att det kanske blir samma sak här.

5. dRiN

dRiN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan man inte modifiera detta i framtiden så att t.ex. ett långtryck av multi-tasking visar menyn? (Root)

6. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

det går säkert på något sätt, skulle inte förvåna mig om paul eller nån i cm-teamet löser det.