Mer än du vill veta om Google konton

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Fractalogic, 7 sept 2010.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Mer än du vill veta om Google konton

Ett så kallat Google konto kan skapas på två sätt!

Metod ett
    Det ena är att skapa ett konto för någon av Googles många tjänster och applikationer. Ett sådant konto fungerar nämligen automatiskt som ett Google konto och kan användas för inloggning även till andra Google tjänster och applikationer och inte bara för den tjänst som kontot från början skapades för. Ett vanligt exempel är att man skapar ett Google Mail konto. Med detta konto kan du sedan logga in dig på även andra Google tjänster så som YouTube och Google Docs med flera.

Metod två
    Det andra är att man skapar ett konto genom något som heter Google Accounts. Det är Googles speciella portal avsett för att man ska kunna hantera och administrera alla sina Google konton ifrån. Där kan du också skapa ett Google konto. Ett sådant konto är dock inte kopplat automatiskt till några särskilda Google tjänster eller applikationer på så sätt som jag förklarade ovan. Men som standard så är det faktiskt några vanliga Google tjänster så som iGoogle och YouTube som är redan kopplade till ett sådant konto. Men vill du använda fler Google tjänster med det nya kontot så kan du lägga in dessa i efterhand.

Skillnader mellan metod ett och två
    Den andra metoden att skapa Google konton som jag förklarade ovan är inte så vanlig. Främsta skillnaden mot den första metoden är att man skapar ett mer neutralt Google konto kan man säga. Det innebär som sagt att det inte är direkt kopplat till några särskilda Google tjänster och applikationer (förutom de som ingår som standard då).

Så att skapar du ett Google konto enligt metod två så ingår inte något fritt e-postkonto genom Google Mail. Men återigen, vill du ha Google Mail så kan du lägga in den i efterhand. Det är inte konstigare än att logga in sig på portalen Google Accounts och under rubriken Prova något nytt välja Google Mail (förkortat Gmail). Andra Google tjänster och applikationer lägger du in lika enkelt.

Skapar du ett Google konto enligt metod ett så skapar du alltså i första hand ett konto till någon av Googles många tjänster så som ett Google Mail konto eller något annat, som sedan fungerar som ett heltäckande Google konto även för andra Google tjänster och applikationer. Ett sådant konto är unikt genom den e-postadress man väljer vid registreringen.

Skapar du ett Google konto enligt metod två så skapar du ett mer övergripande och neutralt Google konto, som återigen inte är kopplat till några särskilda Google tjänster och applikationer (än de som ingår som standard). Ett sådant konto har ett ID som gör det unikt.

Ett Google konto som skapas enligt metod ett verifieras och aktiveras direkt genom den e-postadress man valt. Detta gäller i fall man skapar ett Google Mail konto som sitt Google konto. Skapar man t.ex. ett YouTube konto så verifierar och aktiverar man det genom att man klickar på en länk som man får skickat till sig på den e-postadress man uppgav vid registreringen.

Ett Google konto som skapas enligt metod två verifieras och aktiveras genom att man uppger sitt mobilnummer redan vid registreringen. Då får man ett SMS skickat till det numret med en aktiveringskod. Den koden använder man då på sidan för att verifiera att man inte är en robot som luras med att skapa falska konton utan att man är en levande organism. :innocent:

Ett Google konto som har skapats enligt metod ett kan utan problem omvandlas till ett Google konto enligt metod två. Med andra ord, skapar du ett Google Mail konto som ditt Google konto men kommer sedan på att du inte behöver använda det e-postkontot så kan du ta bort det.

Det du gör är att du loggar in på Google Accounts och där klickar på länken Ta bort Gmail permanent. Du hittar den om du klickar på länken Redigera bredvid Mina produkter. På det sättet behåller du ditt Google konto så att du kan logga in med det på andra Google tjänster, men du raderar ditt Google Mail konto med tillhörande e-postadress permanent.

Google tjänster och applikationer
    En annan viktig skillnad mellan att skapa ett Google konto enligt metod ett och två är att man får tillgång till olika antal Google tjänster och applikationer beroende på vilken metod man har använt för att skapa sitt Google konto. Det här är viktigt för oss som använder Android som ju också utvecklas av Google.

Det här är exempel på Google tjänster och applikationer som man får tillgång till om man väljer att registrera sitt Google konto enligt metod ett.

• AdWords
    • Blogger
    • Google Alerts
    • Google Calendar
    • Google Checkout
    • Google Code
    • Google Docs
    • Google Finance
    • Google Groups
    • Google Health
    • Google Mail
    • Google Maps
    • Google News
    • Google Reader
    • Google Sites
    • Google Talk
    • iGoogle
    • orkut
    • Picasa
    • Web History
    • YouTube

Notera att tjänsternas namn kan variera för det lokala språket. Det kan med andra ord heta något annat på svenska.

Det här är exempel på Google tjänster och applikationer som man får tillgång till om man väljer att registrera sitt Google konto enligt metod två.

• AdWords
    • Blogger
    • Google Alerts
    • Google Calendar
    • Google Checkout
    • Google Code
    • Google Docs
    • Google Finance
    • Google Groups
    • Google Health
    • Google Mail
    • Google Maps
    • Google News
    • Google Reader
    • Google Sites
    • iGoogle
    • orkut
    • Picasa
    • Web History
    • YouTube

Notera hur Google Talk som är fetmarkerad i den första listan faller bort i den andra listan. Jag vill visa på det faktum att Google Talk inte fungerar med ett Google konto som är skapat enligt metod två.

Det finns i skrivande stund en begränsning som innebär att alla som vill logga in på Google Talk måste ha en giltig och fungerande Google Mail adress. Det betyder att vill man ha tillgång till Google Talk så måste man skapa ett Google Mail konto.

Jag vet dock inte om man t.ex. kan skapa ett nytt Google konto enligt metod två och vid registreringen bara skriva en giltig Google Mail adress som hör till ett annat konto, eller om Google kontot man försöker logga in på Google Talk med måste vara samma som Google kontot som hör till Google Mail adressen.

Det låter lite tilltrasslat, jag vet. Det hade varit enklare att bara dra några linjer i ett diagram, men den möjligheten finns inte här. Men jag gör ett försök här och skriver i linjeform som ett linje- eller block eller processdiagram.

Alternativ 1: Google Mail>Google Talk
    Alternativ 2: Google Mail>Google Account>Google Talk

Jag vet inte om det säger något mer än innan. Tanken är alltså att man skapar ett Google konto enligt metod ett där man skapar ett Google Mail konto som fungerar som Google konto. Sedan skapar man ett nytt Google konto enligt metod där man skapar ett Google konto på Google Account, och där anger man då e-postadressen som hör till det Googel Mail konto som man skapade innan. Sedan provar man att logga in på Google Talk med det nya kontot.

Det är detta som jag inte vet om det fungerar. Men det borde inte vara svårt att testa för den som är intresserad och vill absolut inte skapa ännu ett Google Mail konto eller som vill hålla sitt privata Google Mail konto separerat.

Detta är alltså alternativ två som jag pratar om. Alternativ ett vet jag att det fungerar. Det är som jag sa i början också en av de vanligaste sätten att skapa ett Google konto, man skapar helt enkelt ett Google Mail konto så får man dels ett Google konto och dels ett e-postkonto på köpet.

Google Talk och Android Market
    Varför är Google Talk viktigt om man inte ens använder det? Vad har det med Android Market att göra?

Jo, det har visat sig att Android Market inte fungerar om man inte kan logga in på Google Talk. Rättare sagt, man kan logga in på Android Market och söka fram appar, men så fort man försöker ladda ner en app så försöker telefonen ladda ner appen men nedladdningen börjar inte. Jag vet hur dumt det låter. Men så är det bara, det är bara att acceptera. Så fråga mig inte varför. Detta gäller Google konton som har skapats enligt metod två. Förhoppningsvis kommer även Google konton som har skapats enligt metod två att fungera med Android Market i framtiden.

I skrivande stund måste man alltså ha skapat sitt Google konto enligt metod ett för att detta konto ska fungera och samarbeta bra med Android Market, i och med att det är endast dessa konton som kommer åt Google Talk.

Jag är övertygad om att Google jobbar på att lösa det här. Det första steget bör vara att ordna så att alla med ett Google konto (Google Mail eller inte) kan logga in sig på Google Talk. Då kommer de ha löst proppen så att man även kan använda Android Market, oavsett om man använder ett Google konto som har skapats enligt metod ett eller två.

Men i skrivande stund finns det alltså en viktig skillnad här och den påverkar Android Market direkt. Android Market kan alltså antingen fungera eller inte fungera beroende på vilken metod man väljer när man skapar sitt Google konto. Jag är dock övertygad om att Google kommer att lösa det här framöver.

Det första man bör kontrollera om man har problem med att ladda ner saker från Android Market är alltså att man har ett Google konto med en Google Mail adress och att man loggar in på Google Talk framgångsrikt när man startar telefonen eller kör Android Market.

Hur man får ett Google konto att fungera med Android Market
    Om du har läst noga det jag har skrivit ovan så kommer du att ha insett att det finns en liten fulhack som man kan göra, en s.k. workaround. Detta hänvisar även Google själva till i en supportartikel. Så låt oss anta att du vill ha ett Google konto som fungerar med Android Market men du vill absolut inte ha en Google Mail e-postadress. Det du gör då är följande.

1. Du skapar ett Google Mail konto.
    2. Du loggar in med ditt nya konto en gång på Google Talk.
    3. Du loggar ut från Google Talk.
    4. Du loggar in på Google Account.
    5. Du raderar permanent din Google Mail adress från kontot. Det gör du genom att klicka på länken Ta bort Gmail permanent. Du hittar den om du klickar på länken Redigera bredvid Mina produkter när du är inloggad på Google Account.
    Nu kan du använda det här kontot till alla Google tjänster och applikationer, förutom Google Mail förstås. Även Android Market kommer nu att fungera med ditt nya Google konto, trots att du inte har en giltig Google Mail adress längre. Det räcker alltså att logga in på Google Talk med en giltig Google Mail adress en gång.

Steg för steg instruktioner
    Så här skapar du ett Google konto enligt metod ett.

1. Gå till https://mail.google.com/.
    2. Klicka på länken Skapa ett konto på höger sida.
    3. Fyll i registreringsformuläret och ditt nya Google konto kommer att stå färdigt och redo att användas med samtliga Google tjänster så fort du godkänt användarvillkoren, program- och sekretesspolicyn.

Så här skapar du ett Google konto enligt metod två.

1. Gå till https://www.google.com/accounts/.
    2. Klicka på länken Skapa ett konto nu till höger.
    3. Fyll i registreringsformuläret och ditt nya Google konto kommer att stå färdigt och redo att användas med samtliga Google tjänster så fort du godkänt användarvillkoren, program- och sekretesspolicyn. Undantaget är Google Talk. Vill du få Google Talk att fungera och på så sätt även kunna använda kontot med Android Market så följ anvisningarna ovan för att komma runt problemet.
    Så här testar du om ditt konto fungerar med Google Talk.

1. Gå till http://www.google.com/talk/.
    2. Klicka på länken Download Google Talk.
    3. Spara filen googletalk-setup.exe.
    4. Kör filen googletalk-setup.exe för att installera programmet.
    5. Nu har du en Google Talk klient installerad på dator. Starta den för prova att logga in på Google Talk. Får du inget meddelande och du loggas in så fungerar allting. Får du ett meddelande som säger att du har loggats in men att du måste registrera dig för Google Talk så fungerar inte Google Talk med detta konto. Skapa då ett nytt konto med en Google Mail adress eller lägg till Google Mail till ditt befintliga Google konto, logga in på Google Talk en gång, och ta sedan bort det.
    Här följer skärmbilder på alla stegen ovan.

Skapa Google konto: Metod ett
    Google Mail - bild 1
    Google Mail - bild 2
    Google Mail - bild 3
    Google Mail - bild 4
    Google Mail - bild 5

Skapa Google konto: Metod två
    Google Account - bild 1
    Google Account - bild 2
    Google Account - bild 3
    Google Account - bild 4
    Google Account - bild 5

Google Talk
    Google Talk - bild 1
    Google Talk - bild 2
    Google Talk - bild 3
    Google Talk - bild 4
    Google Talk - bild 5
    Google Talk - bild 6
    Google Talk - bild 7

Som man kan se av bilderna ovan så är inte registreringsformuläret detsamma för de båda metoderna för att skapa Google konton. Väljer man att skapa ett Google konto enligt metod ett och väljer att skapa ett Google Mail konto så ska man bl.a. ange vilken e-postadress man vill ha associerat med kontot. Väljer man att skapa sitt Google konto enligt metod två så skriver man istället in e-postadressen till ett av sina befintliga e-postkonton.

Man ser också hur meddelandet ser ut när man försöker logga in på Google Talk med ett Google konto som inte har en giltig Google Mail adress.

Man ser även vilka Google tjänster och applikationer som finns tillgängliga från Google Account, beroende på om man har loggat in med ett Google konto som har registrerats enligt metod ett eller två.

Tackar för mig
    Har du läst så här långt så tycker jag att du kan ge dig själv en liten applåd. :cool: Det blev en väldigt lång utläggning.

Min tanke med den här tråden var att avmystifiera de problem som jag själv har upplevt med Google konton och Android Market, och som jag har sett att flera medlemmar i forumet har haft också.

Jag tackar för mig och jag hoppas också att den här tråden ska vara till hjälp för andra som har problem med sitt Google konto och Android Market.

De som vill komma igång med Android för första gången bör nog läsa det här också. Jag har valt att skriva ganska grundligt och enkelt så att även de minst insatta ska förstå det.

2. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Välskrivet och intresant! Tummen upp

3. Dunord

Dunord Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Upp med den här som artikel! Känns som lite söndagsläsning :)