Mer minne för appar i Gingerbread?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av spaceuser, 5 feb 2011.

1. spaceuser

spaceuser Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag lider som många andra av att det snabbt blir brist på minne för fler appar i HTC Desire. Är det någon som vet om det finns chans att detta blir bättre i och med Gingerbread, eller om det bara finns en väg att gå, dvs att roota den, för att det ska bli bättre? Jag är nu på gränsen vad det går att få in i luren.

Tackar på förhand för svar!

2. handkerchief

handkerchief Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Men om du inte redan rensar cache'en och använder task killer så skulle jag överväga till att roota den, du kan ju alltid gå tillbaka till som den är nu.

3. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Den enda vägen att gå är att roota... Det är inget som händer i gingerbread som gör att du får mer plats.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Precis.

Det enda som kan låta dig få mer utrymme för appar är om fler utvecklare tillåter stöd för att flytta applikationerna till sd-kortet. (Ja, utan att roota såklart).

Om du inte vill roota, har du flyttat alla som går till sd-kortet?

5. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Gingerbread ger inget mer utrymme för appar. Rekommenderar verkligen att roota! Jag har inte ångrat mig! Bara man har läst på lite i Dreamhawks root guide-tråd så är det väldigt enkelt att roota.. Sen så är det bara att välja en ROM med A2SD+ stöd samt att partionera ditt SD-kort. Rekommenderar Leedroid om du vill köra en ROM som är lik standard, annars så är Oxygen RC7 med Gingerbread stabil och bra :)

6. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Förstår inte varför alla partitionerar om sina SD-kort. Jag har aldrig gjort det och det funkar finfint för mig :D

7. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Det måste man göra om man vill kunna få plats med mycket appar. Det är inga problem om man bara har en 20 appar installerade, då behöver man inte partionera om. Men eftersom trådskaparen eftersöker mer utrymme för appar så borde ju inte standardutrymmet räcka?! Då blir det root och partionering som gäller... :)

8. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jaså? Jag tycker ändå att jag har många installerade och nästan alla är flyttade till SD-kortet.

9. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Jag har ca 120 appar installerade nu. Med alla appar överlagda till sd-kortet på det "vanliga" sättet så fick jag plats med ungefär 60 st. Så det går inte för mig. Men om man inte har behov för det så behöver man ju inte A2SD+... :)

10. spaceuser

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Borde det inte kunna räcka med att partitionera om SD kortet? SDMove räckte ju inte hela vägen för min del. Jag har ju ett 16 GB kort. Kanske det går att boota upp RescueCD på en PC, dvs med Linux och med SD kortet anslutet, köra gParted, och utöka de partitioner som finns på kortet, för de är bra små de där, som /system och /data men även /cache. Sedan sätta tillbaka kortet i luren och starta upp den. Vad tror ni som har vart med ett tag?

Last edited: 7 feb 2011
  11. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

va? Nu är du nog ute och snurrar lite ;)

Om du inte har rootat så används inte sd kortet alls till /system /data.. sdkortet används bara om du använder froyos inbyggda a2sd. Om ditt interna minne är fullt så har det inget med ditt sdkort att göra :)

12. spaceuser

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo du... det hade jag missuppfattat helt. Jag ska plugga lite root teknik nu först, innan jag sätter igång.

Tack!

13. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om du rootar och kör t.ex. oxygen kan du ju lägga in S-OFF och oxygen HBOOT eller N1-table... då får du mellan 200-300 mb ledigt för appar istället för 142mb som desire stock (du bör dock vara medveten om riskerna med S-OFF etc...)

14. formmailer

formmailer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att roota ser inte särskild svårt ut, men jag hittar inte riktigt hur man går tillbaka till originalläge om det skulle behövas.

Någon som kan förklara detta för mig?

15. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det står i root-guiden hur man går tillbaks till stock.
    Det går även att hämta hem RUU från shipped-roms.com

16. latino69

latino69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola g85

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola g85
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    IPhone 12
    Har en HTC Desire, har nu uppgraderat den med GB. I början så var internminnet bra. Trots att jag har samma appar som innan så klagar den alltid på att jag inte har tillräcklig med minne. Jag har installerat "App 2 SD Pro" för att flytta alla mina appar till SD kortet (4Gb), men tros det så klagar telefonen hela tiden på att jag inte har tillräcklig med minne.
    Har försökt att göra en fabrikåtersställning, men det går ej. Har följt DreamHawks guide för att partitionera SD kortet och har laddat ner ROM Manager, men den kräver att jag måste ha rootat mobilen, något som jag aldrig förstått riktigt hur man gör.
    Försökte att roota mobilen en gång, men då hade jag fel version.

Undrar nu vad jag kan göra? Någon som har bra tips och en förklarande guide för att roota telefonen för dummies?? :)
    Kan någon hjälpa mig?

Last edited: 26 aug 2011
  17. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    konstigt jag gick från att ha 10mb ledigt typ till över 35 nu med samma saker och även lite mera installerade så visst är det en skillnad.