Mera svenska appar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av dragontrumpetare, 8 sept 2010.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Med denna tråd tänkte jag mera upplysa om de stackare som använder Android som inte kan, eller förstår engelska. Som t ex min egna Morsa. Hon har p g a mycket engelska nära på blivit sämre på att använda sin X10mini istället för att bli bättre. Det som skulle vara bra är Bump på svenska t ex. Callfilter på svenska o s v. ELler finns det appar med de funktioner som Bump och Callfilter har på svenska. APparna bör ha svenska namn dessutom så att det inte går att missuppfatta. Bump är ok, eftersom ordet finns på svenska, men borde kanske heta Bumpa i! Och Call filter heter förstås samtalsfilter.

Jag håller på att bli knäpp på alla jädrans problem morsan har med sin mobil, bara för att hon inte förstår något.

2. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Jag tror att folk döper sina appar på engelska för att nå ut internationellt. Hur många från USA tror du hade laddat ner ett program som heter "Samtalsfilter"?

3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Även app-namnet går väl att lokalisera?

4. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Man kan ju alltid prova att maila utvecklaren och erbjuda sig att översätta till svenska, i de fall det är en applikation som inte är utvecklad i Sverige.

5. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hade det varit helt omöjligt att Google i en framtida release av Android erbjuder översättning globalt ungefär som de gör med webbsidor? Man hade såklart fått stå ut med en och annan grammatisk kullerbytta men det gör sällan så mycket.

6. martinh

martinh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag kan också rekomendera att man mailar utvecklaren och erbjuder sig att översätta.
    Det gjorde jag med en app som min fru använder dagligen och det gick hur bra som helst.

:-)

7. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Visst nationellt är bra, men är inte bra om Android blir för nationellt. Inte för de som inte förstår att callfilter är appen att filtrera samtal. Hjälper inte att tala om för morsan. Hon har glömt redan kvarten efteråt. Men om de som gjort vissa appar kan göra en översättning är det bra.

8. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

De eller den som gjort callfilter tycks vara från japan, sannolikheten att de skall kunna svenska är nog ganska liten även om det vore bra. Om Du vill se en svensk översättning av callfilter är det nog bara att acceptera att en sådan översättning kommer se dagens ljus om och endast om Du erbjuder dig att skriva den översättningen.

Met lite tur kommer utvecklaren acceptera ditt erbjudande, han eller hon tycks redan ha tagit emot översättningar från lite andra språk.

m v h Henrik