Mesh nätverk

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Fredriks, 20 sept 2023.

1. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Har börjat fundera på ett nytt mesh nätverk.

Har idag ett Orbi system som jag varit galet nöjd med men man får inte speciellt mycket uppdateringar nu för tiden.

Dom jag tittat på är Tp-Link X60 (3 pack) och Google Wi-Fi PRO

Båda verkar bra och verkar ha fått bra omdömen.

Har Google kameror, 5 st nest CAM battery och ett antal googlehögtalare och funderar på om det då kan vara en fördel att välja Google Wi-Fi ? Eller är det skitsamma ?

Bor i ett enplanshus hus med inredd källare

Nuvarande setup är en Orbi i källaren (routern) och 2 på markplan för att få så bra täckning som möjligt även utomhus och det har fungerat galet bra. Vore det inte för att Orbi är så dyra hade jag köpt samma igen

Vad har forumet för erfarenheter av dom 2 systemen ovan Tp-Link eller Google ?

2. opuschen

opuschen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    306

MINA ENHETER

Hej! Jag kör en (enklare) Deco Mesh än den du föreslår. Jag är på det stora hela nöjd, med vissa små invändningar som möjligen kan vara bra känna till:
    1. Det finns verkligen inte mycket att konfigurera. Kan ibland kännas något frustrerande, eftersom det iaf på min variant verkligen inte finns mycket att göra med dem. Å andra sidan fungerar de, men mer avancerade saker rakt av stöds inte. (VPN, etc.)
    2. Något jag verkligen saknar är att kunna ansluta en USB-hårddisk till. Verkar inte om om någon Deco stödjer det. Jag saknar det.
    3. En grej som rätt ofta ställer till det för mig är att det är ett kobinerat 2,4 och 5Ghz band. En del äldre wifiprylar vägrar stödja det (jag har särskilt haft problem med Glues hubb). I en del fall kan man lura igång det, i en del fall är det helt kört. Tydligen rätt vanligt problem med just mesh-nät.

Vad gäller funktion kör föräldrarna Deco Mesh också, med sex hubbar (tre plans hus) och det tuffar och går fint där. Jag har kört mina tre enheter i ett år och nog faktiskt aldrig startat om dem.

Det var mina perspektiv!

Marcus

Fredriks gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ofta hitta bra erbjudande på 3xNest WiFi Pro, sätt en bevakning på Prisjakt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7151781

Fördelen med Google är de automatiska uppdateringarna som garanteras under lång tid, och att deras routrar blivit väldigt stabila. Nackdelen är att du knappt har några konfigurationsmöjligheter frånsett gästnätverk och portvidarebefordran.

Problemet med många andra tillverkare är att vissa inte ens har automatiska uppdateringar till att börja med, men sedan att de ger upp stödet rätt tidigt, så produkten får en kort livscykel. Det är väldigt viktigt att hålla routern uppdaterad.

Här är bara ett aktuellt exempel: If you have an Asus router, you need to patch it now or risk being hacked

Fredriks och Kristy gillar detta.
  4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

För min del vill jag bara sätta upp det o glömma det, det passar mig perfekt :). Så har mitt Orbi varit men dom verkar inte ha automatiska uppdateringar.

En fördel med Google Wi-Fi kanske också är att man vet att den fungerar ihop med andra Google produkter, tex kameror o det har jag 5 st.

Enda är att jag tycker dom är så små, känns inte som att man kommer få lika bra täckning med så små enheter jämfört med andra som är större= mer plats för antenner osv. Vill inte tills på täckningen som jag har idag, den är galet bra men får kanske köpa det jag väljer på NON så man kan lämna tillbaka

5. DaBull

DaBull Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Ett alternativ är att köra mesh med tex två Asus routrar av lite äldre modell, går att få tag i relativt billigt. Väldigt stabilt och bra täckning. Kör själv med två AC 68 och är nöjd med Merlin mjukvara som fortfarande finns support.
    Visst, inga wifi 6 och sånt men inget jag saknar faktiskt är lite oldschool av mig själv:)

Tycker dem är rätt dyra dessa paketlösningar med mesh puckar

Fredriks gillar detta.
  6. Sanjin84

Sanjin84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Pixel 4
    Telefon 3:
    LG v30
    Jag kör på Googles wifi mesh gen ett, sen release.

Fungerar riktigt bra, har varit stabilt sedan starten.
    Har bra täckning i hela huset, 1,5 plans villa på 150 kvadrat.

Kör streaming 4k utan bekymmer och ungarna kör datorer och plattor via wifi utan probs.

Kristy och Fredriks gillar detta.
  7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Storleken säger inte så mycket om hur täckningen blir. Man måste nästan testa på plats, men jag har inte haft några problem med varken Nest WiFi eller Nest WiFi Pro vad gäller den biten. Google WiFi hade däremot dålig täckning, så det paketet lämnade jag tillbaka, men sedan tog de sig i kragen.

Jag hade väntat på Black Friday dock, om det inte är brådis. Tippar att du kan få dem till fint pris då.

Kristy och Fredriks gillar detta.
  8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Uppdatering

Köpte Google Wi-Fi PRO igår men lämnade tillbaka det idag. Det fungerade inte hos mig. Fick allmänt dålig uppkoppling och dåliga hastigheter mot vad jag är van vid. Räckvidden räckte inte för mig med det.

Köpte ïdag D-Link XE75 för att ge det en chans och än så länge har det presterat likvärdigt med mitt gamla Orbi. Bra hastigheter överallt och bra räckvidd. Ska låta det gå några dagar nu o se hur det fungerar men första intrycket är bra allafall.

Båda systemen var väldigt enkla att sätta upp men Googles qr kod var inte lätt att läsa av, tog ett tag innan telefonen ville se den.

Googles app (Google home) hade en del bra saker, gillade informationen i den bättre än D-Link

bernard gillar detta.
  9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Uppdatering

Lämnade tillbaka även D-Link XE75 systemet, det hade stora variationer i hastighet och räckvidden var inte riktigt så bra som jag trodde från början. Fick avsevärt sämre hastigheter på ställen jag tidigare hade Max hastighet.

Nästa system att testa var ett jag känt mig trygg med i många år, Netgear Orbi RBR753. Ett system med 3 enheter som lätt borde ersätta mitt nuvarande Orbi RBR50. Kostar en del pengar, 7990:- på Elgiganten. Placerade alla enheter på samma ställen som jag tidigare haft dom och allt funkar VÄLDIGT bra, bra räckvidd och bra hastigheter när jag testar i hela huset MEN inte riktigt lika bra hastigheter som med mitt gamla Orbi :ehm: Förväntningen var ju att det skulle vara minst lika bra eller bättre med flera års skillnad med uppdaterad hårdvara och Wi-Fi 6. Så efter ett snabbt beslut att ansluta mitt gamla Orbi igen så gick RBR753 tillbaka till Elgiganten då jag inte känner att det i nuläget är värt nästan 8000:- för en ”uppdatering”. Hade det inkopplat i nästan 2 veckor innan jag bestämde mig.

Då mitt gamla Orbi inte är trasigt och det enda jag ville var att uppdatera mitt nät ligger jag nog lågt ett tag. Får se om jag väntar tills det slutar fungera och då börjar jakten igen.

Det jag kommit fram till är allafall att RBR753 kan ersätta mitt gamla men inte förens det slutar fungera och jag inte har något val :)

10. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Unifi min personliga åsikt, men så lite problem jag haft med nätverk sen jag gick över till unifi är sjukt.
    Kostar kanske lite mer än Netgear och dylikt, men stabilt som satan och finns mycket tillbehör om man vill bygga vidare.

Fredriks gillar detta.
  11. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 443
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Är ”all in” UniFi och det är otroligt stabilt. Om man så önskar finns det miljarder inställningar och det är nog ett av de säkraste systemen iom alla möjligheter till brandväggar/separata vlans etc.

Men det är ju även ”plug n play”, man behöver inte använda alla finesser.

Kostnaden behöver inte vara så farlig. En variant är att använda Dream router för ca 3000kr, sen addera med två st UniFi 6 lite och två såna kostar ca 3000kr.

Med den uppsättningen har man 3 accesspunkter som man placerar på strategiska ställen för maximal täckning.

UniFi Dream Router - Ubiquiti Store Europe
    Access Point WiFi 6 Lite - Ubiquiti Store Europe

Fredriks gillar detta.
  12. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

@Rocco420@Rocco420 @mange76@mange76

Har börjat titta på Unifi men fattar inte riktigt uppsättningen. Är det kabel mellan enheterna eller går dom att använda trådlöst ?

Det är ju nämligen grejen med Orbi för mig, att jag inte behövt dra en enda sladd i huset och ändå har Max hastighet överallt i huset.

13. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 791
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Unifi med accesspunkter innebär kabel mellan enheterna.
    Kabel är alltid stabilast, men för många av oss är det svårt att dra kabel precis överallt i huset.

Jag kör själv med ett par Asus XT8 -enheter hemma, Wifi6 med trippelband där man kan tinga ett av 5 GHz-banden till backhaul. Fungerar utmärkt mellan mina två våningsplan och länkhastigheten mellan enheterna ligger normalt sett på runt 2,5 Gbit.

Fredriks gillar detta.
  14. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 443
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Man kan köra mesh men minns inte om det var just med UniFi 6 lite. Google och jämför de olika accesspunkterna, kör mest med UniFi 6 pro och UniFi 6 lr och de har det alternativet. Själv har jag ”investerat” i kabeldragning och det ångrar jag inte.

Fredriks gillar detta.
  15. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 443
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
  16. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Ja, det absolut bästa är ju om man har möjligheten att dra kabel. Tack för tips ! Ska läsa lite om det
    Asus har inte varit ett favoritmärke, mina tidigare routrar från Asus gav mig ett dåligt intryck men det här är ju många år sen. Fick ofta starta om dom för att det skulle fungera men som sagt MÅNGA år sen. Har faktiskt tittat på dessa XT8/XT9 och dom verkar ju lite intressanta

17. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 791
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag köpte dem nästan direkt efter att de lanserades. Med tidigare mjukvara kunde de ibland tappa kontakten med varandra, men efter v.2 -mjukvaran så har de varit helt stabila. Minns inte senast jag var tvungen att göra någon manuell handpåläggning.

Fredriks gillar detta.
  18. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Jag har kört xt8 i något år nu hemma och i stugan. Hemma har det alltid fungerat klockrent 2 punkter över 3 plan 170m2 totalt. Stugan har jag haft sjuka problem, punkterna kunde stå 2 meter från varandra och visa dålig signal. Slutade med att jag drog kabel mellan 3 punkter till slut. Har fortfarande inte förstått vad felet kunde vara.. hatar wifi när det krånglar

Edit: xt8 har varit otroligt stabila hemma med mycket bra hastighet så de är fortfarande ett bra köp enligt mig

Last edited: 18 okt 2023
  19. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Ja, det är fruktansvärt frustrerande när det krånglar..

erik.rahm gillar detta.
  20. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Om det på riktigt kostar 8000kr för att du ska ha fungerande mesh WiFi så låter det som att det helt klart är värt att ta dit en elektriker eller någon som drar nätverkskablar till dina rum så att du kan låta noderna använda trådad backhaul istället för trådlöst.

Jag får över 400Mbit/s trådlöst över 5GHz WiFi 5 (1Gbit trådat) i mina 120kvm samt lägre hastighet i 120kvm garage våningen under med två billiga noder (Asus CD6) värda knappt 1000kr. Har inte behövt startas om utöver strömavbrotten som har råkat hända en gång eller två på några år.

Fredriks gillar detta.