Messenger (FB) trollar bort sms?

Diskussion i 'P20-serien' startad av zarenpojken, 20 okt 2018.

  1. zarenpojken

    zarenpojken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Sedan jag skaffade mig en huawei P20 PRO så har jag haft diverse problem med Facebooks messenger app.
    Till att börja med så var det ju ett mindre projekt att tillåta messenger att skicka notifikationer För mig är det obegripligt att huawei anser det vara rimligt att från början blockera meddelande tjänster att skicka notiser för att spara batteri, helt hjärndött. Men som sagt så har jag fått just det problemet att fungera.

    Mitt nuvarande problem är att mina sms försvinner. Jag har under flera år använt mig av messenger som standard app för sms då jag tycker det är jävligt smidigt att ha det i samma app.
    Nu när jag får ett sms så kommer messengers klassiska "bubbla" upp men så fort jag stänger den så försvinner smset. Fliken för sms i messenger är helt tom och även om jag öppnar huaweis standard app för sms så syns mina sms inte där.
    Jag har gett messenger behörighet att läsa sms, vilket uppenbarligen fungerar då jag får notifikation och kan läsa smset så länge jag trycker på "bubblan" men stänger jag den så är det borta och går ej att finna igen.

    Jag har googlat problemet och det verkar vara genomgående bland huaweis modeller? Hittar många med samma problem på andra modeller men inga lösningar. Även folk som kontat Facebooks genomruttna support utan att få svar.

    Någon som har något tips?

    1.Notifikation när jag skickar ett sms till mig själv.

    2. Kan se smset om jag öppnar det direkt.

    3. Efter att ha stängt messenger och öppnar igen.

    Screenshot_20181020-112217.jpg Screenshot_20181020_112313.jpg Screenshot_20181020_112157.jpg
     
    Last edited: 20 okt 2018
  2. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 453
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Min P20 Pro hade fullt fungerande notifikationer från början inklusive att runda messengerbubblan läggs som overlay på skärmen och är omöjlig att missa. Varför du har problem vet jag faktiskt inte, lagt in någon specialanpassning som skrivit över standardinställningarna?

    Jag kör det SMS-program Huawei rekommenderar numera, dvs Googles egen Messages som fungerar felfritt. Har enorma mängder SMS i historiken.