Messenger

Diskussion i 'Applikationer' startad av Largeone, 8 apr 2022.

1. Largeone

Largeone Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Tjena har bara en kort fråga till er som är bra på messenger.
    Visas man som status aktiv dvs grön prick för FB vänner som är online på messenger när man självär inloggad på facebook ? Även om man själv inte installerat eller använder messenger applikationen själv?

2. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Gröna pricken ska vara exklusiv till Messenger som jag förstått. Så är man inte online där så får man inte en grön prick heller.

Den är däremot tvåvägs, Dvs du kan inte se andras status (grön prick) om du inte delar din också.
    På datorn styrs detta av att trycka på dom 3 prickarna uppe till höger i Messenger och sätta "Active status:OFF". Då syns inte du men du ser inte heller andra.

Nån får ju korrigera mig om jag missförstått detta då jag inte är direkt insatt/aktiv på FB.

Kristy gillar detta.
  3. Largeone

Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svar, men samtidigt så när jag försöker läsa mig till lite vad som står om det på nätet i övrigt så verkar det som grön prick dvs aktiv status även visas om man är online bara på Facebook?

Dock så kvarstår min fråga huruvida man även kan ha en grön prick och status aktiv på messenger även om man inte har laddat ned och anslutit till den applikationen bara genom att vara inloggad och aktiv på sitt facebook konto.

Ngn som vet får gärna fylla i mer i tråden.

4. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Som jag skrev ovan.. Om du följer dom instruktionerna på din dator så visas du inte med grön prick.
    Och samma process behöver göras i appen om man har den installerad.

Gör man detta så är man inte grön. Jag kontrollera precis detta med en vän och dom ser inte mig och jag ser inte heller dom. Som jag förklarade i första inlägget.

Lycka till.

5. Largeone

Mottagna gillanden:
    1
    Stort tack för din input i frågan. Men vet inte om du missförstod frågan lite :)

För att förenkla det lite jag har en sambo som säger sig ej ha messenger. Appen är installerad på mobilen men hon säger sig inte använda den. Applikationen är helt enkelt inte startad och sammankopplad med hennes facebook konto.
    Skickar jag medelande till henne levereras dom inte heller mer än status skickad sedan stannar statusen där.

Trotts det dyker hon upp som aktiv med grön prick på messenger nu som då.
    Därav min fråga huruvida enbart aktivitet på FB genererar en aktiv status för henne på messenger även om hon inte har applikationen i bruk och är sammankopplad med den.

Så jag slängde ut frågan här eftersom jag funderat över detta en längre tid men inte har lust att dra några slutsatser om det när jag inte själv har koll på alla teknikaliteter.

6. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 960
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    JAg tror att "default" är inloggad på Messenger i och med att man är inloggad på Facebook om man inte aktivt stänger av det. Spelar ingen roll om man har app eller inte. Så har det i alla fall varit

Kristy gillar detta.
  7. Largeone

Mottagna gillanden:
    1
    Oki det skulle ju förklara saken, kanske inte är mer invecklat än så då.

8. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 960
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej, jag tror inte det är märkligare än så. Men man kan, om man vill, stänga av så att det inte syns när man är aktiv/inloggad. Men tror att det då gäller både Facebook och Messenger.

9. Largeone

Mottagna gillanden:
    1
    Okej tack så mkt för input i tråden

10. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Om man följer rådet ovan, att göra så att den gröna pricken inte syns, så ska man komma ihåg att det fortfarande är möjligt att gå in på chatten med dig, och där se "Aktiv för 2 minuter sedan" och liknande. Man blir således inte helt "anonym" bara för att den gröna pricken inte syns för andra.

Däremot fanns det ett knep som jag testade för ett par år sedan, 2016 tror jag det var, där man kunde blockera en viss adress/länk i sin adblocker. Det var då just den adressen som Facebook använde för att avgöra om någon är online. Så jag kunde surfa runt på Facebook och/eller Messenger som vanligt, men syntes inte som online, eftersom Facebook-servern inte tog emot den signal som i vanliga fall skickas från webbläsaren när man använder deras tjänster. Min adblocker blockerade den signalen alltså. Ingen aning om detta fungerar fortfarande. Och det gällde då bara webbsidorna, inte apparna.

Kristy gillar detta.