Mest isolerade hörlurarna?

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Ann-Cathrine, 25 jun 2022.

  1. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag söker efter hörlurar som stänger ute så mycket ljud som möjligt och där man kan använda brusreducering även utan att ha musik igång.

    Jag tänker over ear/around ear och lurarna ska inte vara någon form av Peltor eller den typen av hörselskydd.

    Det är mindre viktigt med hög kvalitet på ljudet utan jag söker lurar som är hyfsat billiga och som isolerar bra gentemot exempelvis andras prat, musik etc.

    Tacksam för tips.
     
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    tror det blir svårt med hyffsat billiga, pratar vi om 1000kr då eller ? jag har ju ett on ear för typ 500 som isolerar sådär jämfört med mina gamla bose qc35 så är det stor skillnad.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kristy gillar detta.
  4. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för tips. Det jag söker är over-ear och att de är så ljudisolerande som möjligt från prat, andras musik osv. De du tipsade om låter ju väldigt bra med upp till 95% brusreducering. Viktigt är att man kan ha igång brusreduceringen utan att själv behöva lyssna på musik. Har du testat dessa lurar själv?

     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, men jag tror @iterva@iterva har provat dem, så jag pingar in honom :)
     
    Ann-Cathrine gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu vet jag inte vd budgeten ligger på men kanske Bose Quietcomfort 45. Jag tycker dom är bra på brusreducering, så länge det inte finns någon vind
     
    Kristy gillar detta.
  7. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack!

     
  8. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för tips men dessa ligger ganska långt över den budget jag tänker mig.

     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ok, du får gärna ge en budget :)
     
  10. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Runt ca 1000 kronor då jag framförallt är ute efter bra brusreducering och att stänga ute folks prat, musik mm på t ex tåg, badstrand etc. Det behöver inte vara jättehög kvalitet på ljudet men brusreduceringen ska funka väl även när jag själv inte lyssnar på musik.


     
  11. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag beställde både Anker Life Q30 samt Q20+ och vad beträffar brusreduceringen var båda bara rena skräpet. Jag satte på mig lurarna hemma framför ett TV-program där en enda man höll ett föredrag och volymen på TV:n var på nivå 15 av 100, dvs inte alls högt. Visst var ljudet något dämpat men jag kunde utan problem höra vad mannen sa. Jag testade igenom de olika ANC-varianterna på Q30 men inget av dem gav ett bra resultat.

    Jag förstår inte hur det här kan benämnas ANC eftersom dessa lurar skulle vara helt värdelösa för just brusreducering om jag skulle använda dem på t ex ett café där det är betydligt mer ljud och röster. Jag gissar att de som berömmer dessa lurar alltid går runt med musik eller annat ljud som mer eller mindre överröstar bakgrundsljud och då finns det heller ingen anledning att lägga pengar på just ANC utan det räcker med ordentliga kåpor med bra vaddering och att man sen dränker ljudet utanför med sin egna musik. Dock är det inte det jag personligen betalar för när jag lägger pengar på lurar som ska erbjuda bra ANC.

    Helt klart skräp vad gäller just brusreduceringen.

     
  12. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop

    Ancer, alltså. Du kanske skulle prova något mer erkänt och premium innan du dömer ut en hel teknisk lösning

    jag påstår att du har fel och att mer pengar löser ditt problem
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    ANC är oslagbart i vissa miljöer, går inte jämföra med ett par vanliga over ear hörlurar är min erfarenhet. Sen tar dom inte bort allt men dom som är bra tar bort väldigt mycket. Åker man mycket plan/tåg eller bil så är dom otroligt bra på att ta bort bakgrundsljudet men prat på ett kontor eller hemma är jag inte så säker på att dom tar bort.

    Tror som tidigare nämt att du behöver gå upp någon prisklass eller 2 för att dom ska vara bra men om det sen motsvarar dina förväntningar är svårt att säga. Använder själv AirPods PRO, framförallt när jag kör bil och i den miljön gör dom underverk
     
    Kristy gillar detta.
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag misstänker att de flesta tillverkare när de pratar om brusreducering tänker sig att man ska kunna höra just röster bra men andra ljud ska filtreras bort (så som Peltor gör).

    Det jag tror att du söker är ljuddämpning och då ska du leta efter de lurar som sänker dB (decibel) med största möjliga värde.

    Jag gjorde en sökning och hittade förslag på prisjakt, jag kan dock inte hitta någon information på de hörlurar jag undersökte hur många db som de dämpar men undersök gärna själv.
     
    Kristy gillar detta.
  15. strule

    strule Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har ett par Urbanista Miami som jag köpt pä Kjell för 2 år sedan för runt 1500. Funkar bra tycker jag även om jag inte kan jämföra med något. Lyssnar på böcker mest och vill inte höra andras chatande i mobil eller live. Stänger av boken då och då men reduceringen fungera ändå. Inte 100 men Ok. 3 enkla tryck på vänstra sidan reglerar ANC off,on,eller lite förstärkning. Hela tiden oavsett lyssnandes på boken eller inte. De är over ear och otympliga men funkar bra för mej. Och BT såklart.
     
    Kristy gillar detta.
  16. strule

    strule Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    18
    Låter intresant, men länken hamnar hos en bostadslista. Har själv titta vidare och tror att att vi hamnar hos toppmordena industilurar som kostar runt 2-5000sek styck Med lågt Db in och och bra Bt ut. Inklusive high ANC
     
  17. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet (Sony WX1000) är att bruserduceringen fungerar mindre bra på det man hade trott, som skrikande barn och liknande plötslliga ljud. Däremot är de helt fenomenala på sådant som flygplans- eller bussmotorer. Testa att ha lurarna på medan du tappar vatten till exempel. Sådant dämpas mycket effektivt.

    Du behöver troligen kombinera med någon form av hörselskyddseffekt också för att dämpa det andra. Och med lite musik bakom så maskerar du mycket oljud.