Mest populära helsvenska apparna?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Clarence, 28 aug 2010.

1. Clarence

Clarence Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tog en sväng på market idag och sökte igenom de jag trodde bör ligga högst i antal downloads av alla svenska appar (lokaliserat genom innehåll eller språk). Till min förvåning så hittar jag inte en enda app med 50k+ downloads förutom den jag jobbat med själv som trots allt var rätt sen tillkommen på market.

Missar jag några eller ligger downloads så lågt för svenska apparna trots en snabbt växande android-försäljning?

2. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Det är kanske inte bara i Sverige som Android-försäljningen ökar?

3. Clarence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, utan tvekan. Men det har inte så stor betydelse för den svenska app-marknaden vilket den är den jag är intresserad av här.

4. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Smooth Calendar finns ju på svenska nu, är precis på gränsen att bryta 250000+ strecket.

5. Clarence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men det säger ju inget om den svenska marknaden? Det finns säkerligen ett gäng 250k+ appar med svenskt språkståd. Jag skulle hellre vilja få med både utländska appar med - men eftersom det inte finns lokaliserad statistik via market så är det väl omöjligt? Här ligger iTunes verkligen långt före.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är svårt att sätta dessa siffror i relation till något såvida man inte vet hur många telefoner som sålts och det har vi tråkigt nog inte fått några siffror på ännu.

Är det omkring 100 000-200 000 enheter? Då framstår siffror om 10-50k vad berör svenska appar, så som ex. Sveriges Radio Play, kanske inte som så illa. Det är trots allt få applikationer som har sådan genomslagskraft att alla installerar dem.

Hur menar du att iTunes är bättre ur detta hänseende? Som jag förstår det publicerar inte App Store någon statistik kring antalet nedladdningar (rätta mig om jag har fel). Det verkar vara upp till utvecklaren om han vill dela med sig av denna statistik eller ej.

7. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

8. Clarence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar! Ser väl lite snedfördelad ut då det är speciella användare som använder Appbrain men genom att bläddra ett par sidor extra var den nog precis vad jag letade efter.

De har en lokaliserad market med topplistor och betyg knutet till denna. Det gör att man kan se hur andra appar rör sig relativt till sin egen iallafall.

9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Siffrorna på Market är lite klurigare. De appar som syns där är sådana som är listade i alla butiker i alla länder, statistiken avser alltså inte uteslutande svenska nedladdningar. Listan har dock rätt ur ett perspektiv, själva rangordningen är nog korrekt. Den app som ligger högst upp har flest antalet nedladdningar i Sverige.

Den populäraste applikationen i Sverige är alltså Eniro.se sett till listan från Appbrain.

Söker man exempelvis på RunKeeper på sin svenska telefon så syns 250 000 st nedladdningar. Jag tror tyvärr inte att så många som 250 000+ Android-telefoner sålts i Sverige, även om det hade varit riktigt roligt.

Det gäller nog att se till de helsvenska apparna om man vill bilda sig en uppfattning kring hur många telefoner som finns i omlopp/hur många användare en populär app kan få. I dagsläget verkar det röra sig om max 50 000 st sett till Eniro-appen och denna siffra avser "hämtningar" - inte aktiva användare.

Lustigt nog är det Dustin som hamnar högst upp på svenska Android Market om man sorterar på "Populäraste Applikationerna" och ser till sådana som endast en svensk skulle ladda ned. Avser listan kanske de för senaste veckan mest populära apparna?

Om vi gör en undersökning på sajten, med de 3000-4000 st svar som vi brukar få, kring huruvida de har hämtat hem eniro vid något tillfälle eller inte, så torde man kunna bilda sig en uppfattning mellan tummen och pekfingret kring hur många Android-telefoner som finns i Sverige. Säg att 1/4 Android-ägare har hämtat hem den vid något tillfälle, då borde antalet telefoner i bästa fall uppgå till omkring 200 000 st.

10. Clarence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mig skulle det inte förvåna om vi snart är uppe i runt 250k telefoner. Jag tror t ex att många av de som köper t ex X10 Mini nu är både sparsamma och långsamma med att installera apps. Detsamma tror jag gäller alla lågprismodeller oavsett OS/telefon om någon tar illa vid sig. Men det är såpass många tillverkare att vi inte kommmer få någon klarhet om inte Google får för sig att visa siffor, likt de gjort med Android-versioner.

Nu är ju dock inte Eniro den populäraste appen under dess livslängd iallafall.
    tv.nu har 50k+ downloads och lanserades en månad senare. Appbrain-listan är säkerligen för en kortare tidsperiod men man kan ändå fråga sig om den är tillförlitlig genom att jämföra datum för downloads-ökningarna på de två.

En undersökning på sajten över andel som har Eniro installerat tror jag har precis samma (grova) felmarginaler som Appbrain. Eller för att ta det klassiska exemplet med webbplats-statistik. En genomgång av mest populära browsers för swedroid.se ger inte en i närheten av korrekt bild över svenska browserandelar.

Jag fick dock en väldigt bra överblick över 10k+ downloads apps från listan. Dök upp ett par, för mig, okända namn.

Last edited: 28 aug 2010
  11. bernard

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är naturligtvis inget annat än en ren gissningslek. Hur många som köpt en telefon men inte ens registrerat ett Apps/Gmail-konto är ett stort frågetecken. Själv vore jag som sagt förvånad om siffran översteg 250 000 st enheter idag.

Att tjänster som Appbrain, Androidzoom och Androlib höftar till det rejält är det ingen fråga om heller, varför man blir än mer förvirrad. Androlib påstod exempelvis att Market hade 100 000 st applikationer, när siffran i själva verket var närmare 70 000 st. Detta var en av anledningarna till varför vi slutade med veckorapporteringen över tillväxten av apps på market, siffrorna var som tagna ur luften.

En undersökning hade självklart haft en stor felmarginal, men trots detta fungerat som en kvalificerad gissning kring i varje fall ett nyckeltal: Antalet aktiva användare.

Vid en närmare granskning: AppBrain rangordnar apparna enligt "Most used". Det förklarar varför TV.nu inte hamnar högst upp. Det verkar inte finnas någon som tillhandahåller en lista över antalet, totalt sett, mest nedladdade applikationer i Sverige.

12. Clarence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser du några tecken på att Most used skulle skilja sig från Most installed? Jag har inte använt det så flitigt men jag kan inte se några tecken på att den skulle övervaka startandet eller användandet av appar.

Att Tele2 saldo appen slår Sportbladet Fotboll i listan kan man också ta som exempel på hur dåliga externa listningar blir om man inte råkar ligga i samma fack som listan själv.

Tele2 kom i 1 Mars och tog 3 månader för att nå 1000 downloads. Har nu mindre än 5 000 downloads.

Sportbladet Fotboll kom 19 Mars och tog 11 dagar för 1000 downloads. Har nu minst 10 000 downloads.

Sportbladet Fotboll verkar ha växt någonstans mellan 5 och 10 ggr snabbare än Tele2 sedan start, grovt räknat på de tillgängliga siffrorna.

Det värsta är ju att Appbrains listning trots sådana självklara missar ändå är bättre än att bläddra i Market.