MHL-adapter vs HDMI, vilket är bäst? För/nackdelar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av PiZZaMaN, 28 mar 2012.

1. PiZZaMaN

PiZZaMaN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej

Första tråden jag skapar här så jag hoppas den hamnade rätt.

Som topicen säger: MHL-adapter vs HDMI, vilket är bäst? För/nackdelar?

Har kikat lite på telefoner och det blev tillslut en HTC One X som beställdes ihop med 3total.
    Dessa telefonerna kikade jag på innan valet föll på HTCn:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2068666&view=c

Mao Galaxy S2, Xperia S och One X.

S2an och One X har MHL och Sonyn HDMI.
    MHL kräver väl både MHL adapter som kostar pengar samt laddaren inkopplad. HDMI ut från sonyn krävet bara en HDMI till microHDMI sladd för att funka?
    Känns som att Sonys val är enklast och billigast men då undrar man ju varför HTC valt MHL...vad har jag missat?

/Magnus

2. Itson

Itson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

För att helt enkelt slippa ett extra uttag

3. PiZZaMaN

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, så går det när design går före funktion men det kanske är rätt tänkt. Har beställt den vita HOX men den skulle nog inte bli så snygg med yttligare ett uttag.
    Såg nu att man får med microHDMI sladd till Xperia S.
    Men med MHL måste man alltid ha ström inkopplad eller?
    Funktionen är densamma ändå att man kan styra telefon med tvfjärren?

Börjar fundera mer och mer på om jag borde valt en Xperia S istället...

4. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

själv köpte jag en vit mhl adapter och en förlängnings usbkabel från ebay för 53 spänn får se om den funkar när telefon och adaptern kommer hem. ser inget större problem med en extra kabel iof kommer den nog bara fästas bakom tv'n med kardborre och bli kvar där.

5. PiZZaMaN

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Själv kommer jag väl använda videout mest för att visa bilder och film hemma hos folk och även lite hemma. Hemma är inget problem men ska man visa borta vill man ha det smidigt.
    Det är lite jobbigare att ta med laddare (om det behövs) och en mhl-adapter än en hdmi till microHDMI adapter som tex denna http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=12877

Inget jätteproblem utan var mest nyfiken på om det skiljde något mellan dom två.

6. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

min fundering är om tvn's usb portar klarar att driva telefonen då kopplar jag mhladapter och laddkabeln in i tvn om du hajar vad jag är ute efter?
    visst kanske ser ut som en bläckfisk men det är ju bakom tvn

7. PiZZaMaN

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det borde väl fungera. Om telefonen drar väldigt mkt kanske den inte orkar ladda men den borde göra så den håller längre iaf.
    Jag köpte en dyr billaddare med usb uttag på som skulle vara kraftig men telefonen körde bara på usbladdning istället för vanlig laddning som en riktig laddare gör, Det gjorde att när jag körde webradio och GPS samtidigt sjönk batteriet trots laddaren inkopplad för den orkade inte ladda men med en "riktigt" laddare med fast kabel i cigghanen funkade det bra.

8. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Själv föredrar jag HDMI då du kan använda USBn till annat samtidigt.

9. Aemo

Aemo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Beror väl på vad du tänker göra mest med luren?

Testade att koppla in min SXS till tv'n ikväll med den medföljande hdmi-kabeln för att streama lite media från datorn(över wifi) och jag måste säga att jag blev positivt överaskad av hur smidigt allt fungerade med media/hdmi-gränssnittet, styra med fjärren osv.

Just media är väl iof kanske SXS stjärna i kanten.

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Pizzaman, din gamle åtvi-bonne :)

Jag har haft min Xperia S i 2 veckor nu och har bara lovord än så länge

Men, för att vara seriös. HDMI ut eller MHL känns lite som det kvittar om vi snackar kopplad till TV för film då batteriet ändå inte räcker för sådana ändamål om du vill ha något alls kvar

Dessutom har One X en annan fördel, och det är 3-fingersmetoden att skicka bild och ljud till mottagaren du sätter i en HDMI på TV´n. På Xperia S så måste du ha godkända filformat för att kunna använda inbyggda mediaspelaren för attgöra samma sak, och dessutom en smart-tv av något slag.
    Prioriterar man att visa video på en tv så är det alltså lättare att bära med sig HTC´s mottagare än en kabel kort och gott

11. PiZZaMaN

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kommer nog bli nöjd med telefonen även om polaren häromdagen frågade mig om jag köpt någon handväska än. Tog nån minut innan jag fattade att han menade att jag väntar på en telefon som är ganska stor :D
    Vet inte hur ofta man kommer använda tv-ut funktionen utan var mest nyfiken på om det skiljde något. Även om den trådlösa funktionen på HOXen är häftig och om den funkar bra riktigt användbar har ju sonyn fördelen att man kan få igång det direkt.

Lika bra att se om man hittar någon vit MHL adapter billigt så får man kolla upp pris på den trådlösa senare.

WMB: Ha, nu ska du vara snäll :D Skönt att du är nöjd med din lur. Kommer nog bli ett skapligt lyft för mig att gå från HTC Desire till en One X :)

12. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det är inget litet lyft, det är skillnaden att hoppa höjdhopp eller att hoppa till månen!!

13. 2_Thumbs_Up

2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Enligt wikipedia så ska telefonen laddas genom MHL. Och jag förstår inte varför folk säger att telefonbatteriet inte skulle räcka för att spela upp en film på tvn. Man skickar ju bara informationen om vad som ska visas så batteriet borde ju räcka längre än om man ser på filmen direkt på telefonen. Eller är det så dumt att telefonens skärm måste vara på?

14. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

15. misewixe

misewixe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Tror det beror väl på vad man har för TV....vad jag har förstått.. Alla TVn med hdmi:/usb orkar väl driva telefonen samtidigt som den överför bild eller?

På mhl wikin så finns en lista med supported TV:s .. antar att de som inte är med på listan måste ha en sån extra kabel för laddning då som du hänvisade till i din ebay-länk eller?

16. antonholmstedt

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Ah nice gick in och läste också, trodde bara MHL var för den trådlösa streamingen men nu blev jag glatt överraskad :D Har en samsung-tv från 2011 så det kommer ju bli kanon med en mhl-kabel :)

17. antonholmstedt

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

En adapter man behöver då bara som man kopplar in hdmi-kabel i?

18. misewixe

misewixe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Hmm mja, det är väl det som menas med Mhl -> HDMI (En adapter med andra ord).

Frågan jag ställer mig är om man ytterligare behöver en micro-usb i samma setup för att få telefonen att bli laddat samtidigt som mhl:n sitter i, i alla fall för de lite äldre TV modellerna som itne är med i Wiki-listan. ...

Aja..blir väl till att handla en HTC-media-box istället så amn slipper allt vad kablar heter:teeth: