Problem: MHL funkar inte, funkar fint med XZ

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av p3pp3r, 10 juli 2014.

1. p3pp3r

p3pp3r Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Som rubriken säger, köpte igår en MHL adapter och hdmikabel. När jag kopplar in min Note 3a så händer absolut ingenting (samma med min Nexus 10a) men när jag kopplar in sambons Sony Xperia Z så hoppar det igång med en gång. Är det något som måste aktiveras i någon inställning eller så? Killen jag pratade med på Elgiganten var jätteduktig och sa att vara jag har en hyfsat ny telefon så ska det bara vara att plugga i och när jag sa att jag hade en Note 3a så sa han att det givetvis funkar...
    Några idéer?
    Hade gärna kört med en Chromecast (speciellt efter dagens nyhet om att spegling funkar med bl.a. Noten) men jag sitter på en camping utan Wifi och haft jag förstått det rätt så kräver Chromecast Wifi-uppkoppling...?

2. p3pp3r

p3pp3r Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Såg nu att det står MHL1 på adaptern och efter lite Googlande har jag förstått att Note 3 är utrustad med MHL 2.0, sen att en så ny standard inte är bakåtkompatibel är ju riktigt ruttet... :mad:

3. ojz0r

ojz0r Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Det beror på att pinnarna är omkastade, mhl 1 har 5 pinnar medans mhl 2 har 11 pinnar för att stödja usb-otg samtidigt. Det finns dock adaptrar på ebay för en femma.