Problem: MHL/HDMI funkar ej

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av biiink, 2 jun 2012.

1. biiink

biiink Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte Samsungs officiella MHL/HDMI-adapter idag (http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/137668-samsung_galaxy_s_ii_mhl-hdmi_adapter), men kan inte få den att funka alls. Hoppas någon här kan hjälpa mig. Jag har provat på tre olika tv-apparater, alla från Samsung, varav en är en ganska ny LED SMART-TV. På alla tre är det samma resultat:

- Inget synbart händer på tv:n, men telefonen laddas (batterisymbolen får sin blixt).
    - Jag kan inte byta till rätt HDMI-kanal på tv:n eftersom det inte går utan att den faktiskt får en signal.
    - Jag kan gå in i tv:ns Anynet+-menyer. Här hittas en MHL-enhet, ibland automatiskt, ibland måste jag först göra en sökning. Oavsett så kan jag inte ansluta till enheten.

Ganska besviken just nu eftersom jag läser på andra ställen att för många så är det bara till att koppla in och vips så finns bilden på tv:n. De åtgärder jag har försökt är:

- Kopplat in strömkabeln (konstig nog missar många detta, trots att det är ett krav).
    - Kopplat in kablar i viss ordning, med skärm av och på.
    - Startat om telefonen.
    - Satt på flygplansläge (jag upplevde att det gick snabbare för tv:n att hitta mobilen i Anynet+-menyn när flygplansläget var på, men det gick fortfarande inte att ansluta).

Min enda misstanke nu är att jag behöver en nyare HDMI-kabel, men jag hittar inte någon information om att det krävs en viss HDMI-version för att stödja MHL. Är det någon som kan hjälpa mig? :)

2. biiink

biiink Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade med en nyare HDML-kabel och då funkar det galant att visa på alla tv-apparater. Dock verkar adaptern störa telefonens mottagning av både 3G och wifi, vilket gör den smått värdelös då jag vill streama från diverse webbsidor och SVT Play. :(

Edit: Nu kanske jag är för snabbt på det, men jag provade att ändra mitt trådlösa nätverks frekvens och det verkar faktiskt ha hjälpt! :D

Last edited: 3 jun 2012
  3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag tyckte att jag fick problems med upplösningen ... när jag visar foton tex ser dom ut som totalt skit.. precis som bitraten sänkts rejält...