Mi 11 lite 5g Funderingar innan beställning.

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av Nammatj, 13 jul 2021.

1. Nammatj

Nammatj Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Jag har varit nöjd med min Lg V30 men nu börjar den ge upp tyvärr.
    Då verkar Mi 11 lite 5g vara en värdig ersättare. Mina funderingar är:
    Miui är det bökigt? Har hittills gillat renare Android.
    Ljudet via Hörlurar (kabel)? Lg V30 har ju kanonljud.
    Batteritid? Bra men inte bäst.
    Är den vek? med tanke på tunnheten.
    Beställer via Comviq. Verkar vara vettigaste alternativet där.
    Gillar inte Samsung. Apple för dyr för innehållet. Ej allt för långsmala heller.

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har haft Mi 11 Lite 4G som är identisk i konstruktionen. Tyckte den kändes lite vek och skör men inte så att jag var rädd för att den skulle gå sönder direkt. I övrigt kan säkert @dannejanne@dannejanne säga något om ljudet m.m. har för mig att han haft en del LG lurar genom åren också.

dannejanne gillar detta.
  3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ja jag har ju haft en del LG-lurar och de låter ju riktigt bra och har bra krut. De är dock inte mina personliga favoriter när det gäller just ljud för de har alltid haft mediokra EQ's och väldigt liten möjlighet att ställa in ljudet som man vill ha det och låter lite för dunkelt för min del med ljud i mellanregister och annat som försvinner bakom det andra och inte lufts upp riktigt (lyssnar mest på elektroniskt skall tilläggas).

Mi Note 10 som jag har fortfarande ligger uppe i topp bland de jag varit mest nöjd med angående ljud. God rymd och dynamik med bra EQ och andra ljudinställningar.

Mi 11 Lite 5G har ju ingen 3,5mm dock men den har lätt det bästa ljudet jag fått ur hörlurar av alla telefoner med USB-C. Den överraskade lite faktiskt. Inte det bästa jag haft men gott nog utan att jag ska känna mig lidande när jag lyssnar på musik på den med trådade hörlurar.

Kraften som finns i LG har jag ingen nytta av längre då jag haft tinnitus i några år nu så jag lyssnar mest på låg volym nu.

Kristy gillar detta.
  4. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

bernard gillar detta.
  5. Nammatj

Nammatj Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Ok tack hur är det med helheten då den är så pass tunn. Jag är lite klumpig he he. Batteritiden hur är det med den? Nöjd.

6. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag gillar den tunna känslan. Den hade dock gärna fått ha rundade kanter på baksidan för ytterligare känsla av tunnhet. Men det är uppfriskande med en så tunn och lätt lur. Batteritiden är bra. Inget att skryta om men den räcker en hel dag även vid lite hårdare användning. Känns inte lika gedigen då den har en plastram men det är nog inga fel på tåligheten jämfört med annat om man tappar den. Att den är lätt kan underlätta vid små olyckor. Baksidan i frostat glas känns underbar och blir inte speciellt skitig. Önskar alla telefoner hade frostat glas.

flipp och bernard gillar detta.
  7. Nammatj

Nammatj Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Tack. Då blir det en sådan.

8. Nammatj

Nammatj Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    En till fundering. Hur är det med insamlandet av data. Såg en annan tråd om en som varnade om att insamlandet av data inte gick att stänga av. Borde vara bättre med ett rent android i så fall?

9. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 023
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Xiaomi har med MIUI skapat en speciell mjukvara för EEA just för GDPR då saker är striktare.
    Det är Android i botten och vill du inte använda Xiaomi konto eller deras saker i telefonen så behöver du inte det.
    Menyerna ser lite annorlunda ut men annars är det inte så stor skillnad.
    Om du känner att du inte vill använda "stock MIUI" så finns Xiaomi.eu vilket bygger på den kinesiska versionen men med allt Google i den och andra förändringar. Det är en custom ROM av MIUI som ser ut precis som MIUI.
    Du har kvar möjlighet till Gpay, Netflix HD etc då Widevine L1 finns med där.

flipp gillar detta.
  10. Nammatj

Nammatj Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Så om jag förstått saken rätt så är det miui som skickar rapport om det mesta man gör. Läste på Xiaomi allmänt här på forumet att en massa program som skickar data och inte går att stänga av. Är dessa program miuirelaterade? Eller är min rädsla obefogad. Jag är en sådan människa som inte känner att "storebror" behöver veta allt om mig, även om jag har rent mjöl i påsen. Jag har tex sällan gps aktiverad och avstängd de flesta aviseringar. Är så rent android som möjligt lösningen eller vågar jag köpa Xiaomi?

11. Taskman

Mottagna gillanden:
    1 023
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    Vi kan ju säga såhär. Google vet mer om dig än dig själv(nästan) ;)
    Jag använder Xiaomi med MIUI men det går ju utmärkt att använda xiaomi.eu om man nu önskar eller EEA varianten som ligger inom GDPR.
    Xiaomi är för övrigt top 5 i EU på telefoner så de är stora.

Alla telefoner/produkter i dag skickar ju viss data hem och du kan omöjligt blockera allt 100%.
    Detta gäller typ alla. Sen kan du stänga av mycket och så men precis som att vissa servrar ligger här eller där så går trafik via dem (helt normalt) när appar används.

Många på detta forum använder Xiaomi utan problem.
    Du kan alltid använda "Private DNS" i telefonen och t.ex. Pi-Hole hemma för att blockera reklam.
    Sen vill man vara extrem så kan man blockera mer requests med program men att då använda Google för att den blockera allt annat blir lite fel i sammanhanget. Det är ju dock en diskussion för något helt annat som kan snackas om i oändlighet :)

Jag har inte heller något att dölja men väljer vad jag vill dela med mig i viss mån.
    Använder inte Google sökmotor men har ändå konto/mail hos dem och använder deras maps. Har andra mailkonton också såklart.
    Så det handlar mer om att välja vart man lägger sitt mjöl(vilken påse) inte om det är rent eller ej

Jowee gillar detta.
  12. Nammatj

Nammatj Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Jag förstår att det inte går att blockera allt. Vill bara inte avslöja allt om mig. Bra att det går att stänga av mycket. Misstänker att ska man ha en användarvänlig telefon får man tumma lite på det privata.

13. Taskman

Mottagna gillanden:
    1 023
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    Lite så blir det ju. Är ju mer hur mycket man vill tumma.
    Höll mycket på med det där för flera år sedan och blockerade allt möjligt men slutar med att det blir mer jobb än användarvänligt ;)

Jag kör Samsung, Pixel 3A och en Mi 11 Lite 5G och är nöjd med alla och tycker de fungerar bra.
    Har bara låtit bli att logga in med Xiaomi konto på min Mi telefon och använder inte deras egna program om jag inte måste så slipper man mycket ändå.

Nammatj och flipp gillar detta.
  14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag tänker inte så mycket på det där. Loggar in på mitt MIUI konto då det blir smidig backup och återställningen nästintill på iOS nivå. Sparar mig en massa tid som kan byta ROM titt som tätt.

Taskman gillar detta.
  15. Taskman

Mottagna gillanden:
    1 023
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    Kan säga att det hade jag också gjort om jag kört mycket Xiaomi telefoner.
    Var en period jag gjorde det och var samtidigt mod på deras gamla forum men sen bytte jag och körde inte Xiaomi alls på flera år så då fanns det ingen anledning att logga in.
    Klart det är smidigt var men en tanke "Man väljer hur mycket man vill dela/spara och med vilka". Vi delar ju redan så mycket med vissa så det är inget som de flesta tänker på alls :)