Mickens känslighet vid videoinspelning

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Klonka, 8 jul 2010.

1. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

2. roban09

roban09 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta stör mig rätt mycket vid videoinspelning. Så fort det är högre ljud än normalt i omgivningen så blir ljudet "sprakigt". Att filma på krogen eller på en konsert är näst intill uteslutet med tanke på hur ljudet blir då.

Ska följa tråden på XDA och hoppas på att de klurar ut något. Annars är jag supernöjd med videoinspelningen. Bra kvalité och den klarar sig även bra i lite mörkare miljöer!

3. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Samma fel på Pixon 12, även samtalston blir sprak...

4. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    728

MINA ENHETER

Det här vill jag har svar på, jävligt störande

5. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

finns det inga sätt att sänka inspelningsnivån via 3:e partsprogram?

6. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Jag köpte min SGS så tidigt i juli bl a för att hinna göra inspelningar från en festival. Men det var ju bara att slänga de inspelningarna. Man tror det är ett skämt. Man hör knappt att det skulle handla om musik. Så det köpet var ju bortkastat av det skälet i alla fall.

7. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Av ren nyfikenhet, har ni lyckats spela in konserter med andra telefoner? Jag har aldrig hört en inspelning via telefon som givit ett OK ljud vid en sådan hög ljudnivå, oavsett om det är film eller ren ljudupptagning. Iofs är jag av åsikten att skränigt och distat ljud för musik alltid är totalt värdelöst och avskyr när folk ska visa sådana filmer, så jag kanske ställer andra krav.

Last edited: 30 jul 2010
  8. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hur är möjligheten att ansluta en extern riktad mikrofon via 3.5mm-uttaget? Det skulle ju lösa en del för den mer seriöse.

9. hAmpzter

hAmpzter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Frugans Nokia är väldigt bra på att justera inspelningsnivån när det är mycket ljud i bakgrunden.. Vet dock inte hur det är på konsert, men med musik på högt i bakgrunden så är den bra på att filtrera bort musiken så den inte låter tokhögt!
    Märks skillnad precis när man startar inspelningen att den sänker inspelningsvolymen efter någon sekund!

10. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7

ehm... spelar man in med mobil så får man ju lägga ribban efter det...

om vi jämför audio och videokvalitet så går de ofta hand i hand... men med samsung går det INTE att höra vad som utspelar sig i videon. du hör alltså ingenting mer än skrap. det handlar liksom inte om lite dist utan ohörbarkatastrof. sämmre än GPSen lätt

11. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Min Nokia N95 gav ett ganska dåligt ljud, men klart lyssningsbart ändå. Det finns ingen jämförelse med SGS, där, som sagt, man inte hör att det handlar om musik ens om man spelar in en konsert. Det blir bara skrap/brus.

12. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har provat ett antal Nokior innan och där kan man spela in i princip vad som helst med acceptabel kvalité

Vad tror ni förresten om att sätta en bit eltejp över micen för att sänka volymen? Ganska ful lösning, men vet man att man ska filma så funkar det ju

13. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

14. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Den där tråden var alldeles för flummig för att skulle ge något hjälp i ämnet. Varken trådskaparen eller svaret på hans fråga ger oss något konkret hjälp.

Men förmodligen har man berört ämnet för det säkerligen finns något som kan ändra mickens känslighet i nån dold meny.
    Det jag kommer på som snabbast är att tejpa över micken som kan ge tillfällig resultat vid bullriga miljöer och dämpa mickens känslighet. Bara glöm ej att ta bort tejpen efteråt för det blir svårt för motparten att höra en vid telefonsamtal sen ;)