Middle man tjänst likt blocket packet

Diskussion i 'Off Topic' startad av inact_0034, 16 maj 2018.

1. inact_0034

inact_0034 Guest

Går i tankar att starta någon sorts middle man tjänst för second hand varor.

Jag har blivit lurad vid köp och blocket paket verkar krångligt och finns ändå en risk där dessutom gillar inte säljare blocket packet heller.

Jag tänkte fråga er om det är nån bra ide och om ni skulle använda tjänsten.

Det hela skulle fungera så här.

Köparen och säljer bestämmer en deal tex här på swedroid men det kan vara var som helst.
    De tar kontakt med mig på tex facebook och båda läggs in i grupp chatt. Där pratar vi snabbt om varan/pris och jag får en bild på det som ska säljas. Alla tre ser allt.
    Ok, köparen och säljaren vill göra en deal men för att båda ska vara nöjda går hela dealen via mig.
    Säljaren skickar varan till mig och köparen skickar pengar till mig.
    Jag öppnar varan och kollar så att den stämmer med annonsen och bekräftar för köparen att jag har tagit emot varan och att den stämmde överens med annonsen.
    Jag packar om varan och skickar den vidare till köparen. Samtidigt skickar jag pengarna till säljaren.

För tjänsten tar jag 30 kr exkl frakt till mig och vidare till köparen.

Nackdelar.
    Packetet måste skickas två gånger.
    Säljaren måste betala retur frakt om köparen backare ur.
    Du får din vara en dag senare.
    Upp till 2 kg max små packet endast.

Fördelar.
    Du får dina cash.
    Du får den varan som fanns på bilden/annonsen.

Bara en snabb ide jag hadde, skulle detta kunna funka som extra jobb?
    Skulle du våga testa tjänsten?

Berätta gärna dina tankar och hur du skulle vilja se det hela om det nu fanns en sån tjänst eller är det en dålig ide?

Trött men tror du hajjar iden.

Last edited by a moderator: 16 maj 2018
  2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.204

MINA ENHETER

Det du beskriver verkar vara mycket krångligare än blocket paket. Att skicka 2 ggr blir dubbelt så dyrt och dubbel chans att fraktbolaget förstör varan.
    Om du hanterat varan kan säljare hävda att du förstört varan och kräva dig på ersättning samtidigt som köparen vägrar betala för varan. Då står du med en trasig vara som du måste pynta för eller bli stämd av säljaren.
    Kan räkna upp många fler orsaker till att din idé inte håller men detta får räcka just nu.

3. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13.646
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det låter som ett fantastisk sätt att lägga beslag på en massa paket i mitten.

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Priset är lågt vilket är bra för köpare och säljare, men för dig så blir det inte mycket pengar över. Du behöver starta ett företag (eftersom det är vinstdrivande och varaktigt) så 30 kr är inkl. moms. 6 kr blir momsen. Du har kvar 24 kr som du ska betala dina omkostnar, egenavgifter och skatt på. Det blir inte många kronor kvar.
    Hur lång tid tar varje ärende? I chatten tar det säg 5 minuter. Sen blir det hämta paket, öppna och kontrollera, packa om, gå till postombud för ny leverans och all administration för varje paket.
    Varje paket landar lätt på 30 minuter. Om du kan hantera flera paket samtidigt så kanske det går att gå plus, men hur många paket handlar det då om? Går det fysiskt att hantera så många paket med att bära till och från posten? Behöver du bil för att köra paketen? Vad blir transportkostnaden då?
    Utöver själva tjänsten så har du företagsadmin så som bokföring, deklaration, momsredovisning etc.
    Du behöver även ha någon typ av försäkring som skyddar ditt företag om något går fel vid pakethanteringen eller om någon startar en rättslig strid mot dig.

En stor nackdel är att säljare, köpare och du samtidigt ska chatta på Facebook. Du är en person och behöver hantera ganska många kunder för att det ska gå ihop ekonomiskt.
    Tjänsten skalar inte alls. Det går inte att anställa fler folk som jobbar för det blir för dyrt. Det fungerar bara som hobby.
    Som @keyser@keyser nämner så kommer du ha stora problem med att folk ska lita på dig. Därför behöver du lägga mycket tid och pengar på ditt företag och marknadsföring. Helst bör du skapa ett aktiebolag för att för större trovärdighet vilket ger ännu större kostnader för ditt företag.

Jag tycker du bör göra en budget och se om det blir några pengar över alls och hur många försändelser du måste hantera för att det ska vara värt jobbet.

bernard gillar detta.
  5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4.961
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    "Aldrig i livet!" var mnin spontana första tanke.
    Om jag nu inte tycker att jag kan lita på den jag handlar med, varför skulle jag lita på en annan privatperson? (Privatperson är man för mig även när man har enmansföretag, i synnerhet ett nystartat)

Tillägg: Ovanstående var min första tanke. I övrigt håller jag med om de övriga synpunkter som framförts.

Last edited: 16 maj 2018
  6. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Jag tror tjänsten är mycket efterfrågad och önskvärd. Men tyvärr också en önskedröm att få det pålitligt och inte gå med förlust.

7. Droid_301

Droid_301 Guest

Och så ska ju alla lita på dig i stället för någon annan eller blocket

8. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    48.073
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tanken är god, men att göra det annat än som hobby är nog som @e7andy@e7andy skriver knepigt, och som hobby blir det svårt att få något större förtroende.

Du skulle behöva ta bilder på produkterna du får in, så att köparen inte i efterhand kan hävda att varan hade X eller Y yttre defekt som du missat att upptäcka. Vad gäller andra defekter blir det ju svårt att göra så mycket annat än att testa om enheten går igång eller inte och kanske om den tar laddning. Det får så klart framgå av villkoren att du endast gör X och Y.

Tveksamt om 30 kr är nog för att det skall vara värt besväret. Generellt sett brukar man lite grovt räkna med att 50% av det som faktureras exkl. moms går bort i skatt och administration.

För bokföring kan du i alla falla använda Bokio.se. Den tjänsten är gratis och lättanvänd (speciellt för nybörjare).

Last edited: 16 maj 2018
  9. inact_0034

inact_0034 Guest

Tack för alla svar.

Angående priser och varor.
    Blocket paket kostar minst 109-124 kr.
    Hos mig skulle tjänsten kosta 30 + 39 + 39 = 108 kr. (Räknar med post nords skicka lätt paket)
    Ser inte poängen att vara dyrare än liknande tjänst och vinsten ja så länge jag får ut 10 kr efter skatt per deal är jag nöjd, verkar vara lite men pengar från luften nästan och så jobbar jag hemifrån vilket är det bästa jobbet enligt mig.

Varorna som skulle tillåtas är allt som går in i post nords skicka lätt paket och det är endast dessa paket som skulle tillåtas pga pris och att säkra att varan kommer direkt hem till mig och inte post ombud.

- Mobiler
    - Processorer
    - Hårdiskar
    - Minnen
    - Mm som jag inte kommer på nu.
    - Listan skulle utökas med tiden.

Angående skatt/moms.
    Måste man betala moms verkligen? Räcker det inte att jag betalar skatt på vinsten bara?

Angående trovärdighet så får ni ändå ta en risk i början eller ja alltid. Men varför skulle man vilja scamma någon man man vill ha bra omdömen och låta ''företaget'' samla trovärdighets poäng.
    Du tar ju en risk när du betalar förskott till säljaren. Mitt ''företags'' mål är ju att säkra ditt köp. Teoretiskt så tar du exakt samma risk.

Angående själva dealen gör man processen jättesnabb.
    - Länk till original annonsen där varan har en bild.
    - Ber om extra bilder om så behövs.
    - Man frågar köparen hur varan ska testas om det nu går att testa varan ( om man nu vill )
    - Swish, banköverföring.

10. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    48.073
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du måste lägga på 25% i moms för tjänsten du säljer. Du får dock dra av momsen sedan för kostnader du har i din egen verksamhet.

11. chraist

chraist Replicant Staff Member

Mottagna gillanden:
    9.077
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Använder ett företag Facebook för kommunikation och som "hemsida" så skriker allt i mig "nej nej nej". Finns tyvärr inte på kartan i min värld.

12. inact_0034

inact_0034 Guest

Facebook som alternativ endast.
    Finns många som inte orkar registrera sig för en eller två affärer, därför tänkte jag facebook endast till att chatta.
    På hemsidan skulle det finnas liknande funktion för grupp chatt.

Hemsida + facebook. Två alternativ.

25% moms 30% skatt ''staten'' tar ca 55% wtf...

chraist gillar detta.
  13. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4.961
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad är det för Skicka Lätt du räknar på för 39 kr? Billigaste nu är väl nånstans mellan 50-60 inklusive moms. Eller har de återinfört halvkilospaketet de hade förr?

JAG skulle inte anlita dig, men det är ju ändå värt att testa och se om andra är intresserade. Inget annat än tid att förlora. (Timpenningen känns visserligen nästan på "samla pantburkar"-nivå, men duger det åt dig så testa! Jag sålde själv förr en del på Tradera förr för löjligt lite pengar bara för att det var kul. Kanske så du tänker också. )

14. inact_0034

inact_0034 Guest

''Skicka lätt'' finns mindre paket för 39 kr. Priser var på ett ungefär har inte studerat priserna exakt.

Det var bara en ide inget annat. Ser ju inga alternativ där köpet är 100% säker om man handlar second hand och folk gillar inte blocket paket verkar det som.

Jag handlar inte second hand på nätet pga jag inte litar på säljaren.

15. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9.988
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Att använda "skicka lätt" känns inte som det bästa då den tjänsten inte är försäkrad. Så om något händer i transporten vem står då som ansvarig?

Priser för skicka lätt är

Upp till 1kg 58kr
    Upp till 2kg 95kr

16. inact_0034

inact_0034 Guest

Varför?

Vi säger att du är köpare och du ska skicka pengar i förskott i 99.9% av fallen måste du skicka i förskott. Känns det bra eller pirrar det lite i magen varje gång i väntan på posten? Är det inte bättre få en garanti att du får dina pengar tillbaka om ''jag'' inte får varan?

Som säljare får dina pengar så fort jag tar emot din vara men du skickar ändå bara en gång.

Det enda extra jobb som finns för er båda är att ta kontakt med mig.

17. inact_0034

inact_0034 Guest

Vi kan säga att köparen och säljaren kommer överens om hur varan ska skickas jag skickar vidare med köparens önskemål.

Problemet blir att det blir dyrare om man ska hålla på med rek brev och sånt här. Det mesta kommer fram ändå jag personligen har aldrig haft strul med posten någonsin.

För en vecka sen var jag på min loka postombud och där såg jag ''skicka lätt'' för 39 kr (1 kg)

18. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.438
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 ultra jetblack

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 ultra jetblack
    problemet är väl att han kan inte veta att han får tillbaka sina pengar..
    för han är det ju lika stor risk att skicka sina pengar till dig som till säljaren

19. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9.988
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det du såg var nog en sån där vadderat kuvert med betalt porto på? Skickar man i det så är det inte spårbart. Skicka lätt är spårbart.

20. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    25% moms, 29% egenavgifter och 30% inkomstskatt (beror på vad du tjänar i övrigt).