Problem: Mikrofonproblem i Galaxy Nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Hrafnahnef, 8 maj 2012.

1. Hrafnahnef

Hrafnahnef Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte mig en Nexus i lördags och idag märkte jag av att Google Voice Search inte spelade in något ljud. Konstigt tänkte jag och letade efter någon inställning där mikrofon var avklickat, men hittade inget så jag tänkte jag skulle googla på det när jag kom hem.

När jag kom hem skulle jag sätta mig i ett Skype-samtal, men motparterna klagade på att de bara hörde vitt brus och ingen antydan till mänskligt tal.

Så jag satte mig ner och googlade efter problemet, och hittade knappt någon annan som rapporterade samma sak -- och ingen rapporterade om någon lösning. Någon föreslog att starta om telefonen hjälpte tillfälligt för honom. En annan att sätta i medföljande "headset" och dra ur.

Eftersom ingenting hjälpte mig så har jag nu felsökt problemet och kan konstatera att:

* Skypes röst/eko-test fångar vitt brus från min mikrofon när jag har mikrofonen aktiv, men när jag stänger av den så fångar den "tystnad".
    * Även under röstsamtal (gamla hederliga telefonsamtal) har mikrofonen lagt av. Jag vet att det fungerade innan (igår?).
    * Om man kopplar på högtalartelefonen i telefonapplikationen börjar mikrofonen fungera, helt oväntat eftersom "bordsmikrofonläget" inte fungerar i någon annan app.
    * Om man stänger av mikrofonen i telefonapplikationen (mute) blir det tyst i mottagaränden, men med den på så blir det bara ett svagt vitt brus oavsett röststyrka och diverse tjo och tjut.
    * Om man kopplar in medföljande headset fungerar headset:ets mikrofon, men när den kopplas ur funkar inte telefonens.
    * Google Voice Search och Voice-tangentbordet fungerar med headset inkopplat, men inte utan. Inställning för "högtalartelefonläge" finns av naturliga skäl inte, men jag tycker att det är det som borde användas (bordsmikrofon istället för telefonslursmikrofon).
    * Att stänga av telefonen och starta om hjälper inte.

Problemet *skulle kunna* ha introducerats av den systemuppdatering som jag inte installerade förrän efter ett tag. Jag kommer inte ihåg om sista gången jag använde mikrofonen "framgångsrikt" var före eller efter.

Telefonen har nu:
    Android 4.0.2
    Stock ROM
    Linux 3.0.8-gaaa2611 (android-build@apa28 #1)
    Version ICL53F.I9250XWKL2
    Basbandsversion I9250XXKK6

Jag har gjort en sökning efter ny systemuppdatering, men den säger att jag har senaste version.

2. Hrafnahnef

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ytterligare spec:
    Board Name: tuna REV 9
    Board Rev: HSPA - 9
    Device Type: HS
    Build Date: Nov 16 2011 16:29:36

3. Droid_Nexus

Droid_Nexus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord
    ROM:
    Oxygen
    Info:
    kör stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Platta:
    HP Chromebook 13 360
    ROM:
    stock
    Jag hade samma problem, men motparten kunde höra mig lite svagt. Det konstiga var att när jag startade högtalar telefonen så hörde motparten perfekt. Samma sak gällde när jag filmade. Då blev ljudet bra. Precis som det vore olika micar.. prova om det är blir samma på din. Vet ej heller vad problemet var, för nu har den börjat funka igen. Måste väl vara ett mjukvaruproblem. Annars prova ta en backup och formatera.

4. Hrafnahnef

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter kontroll så stämmer det även här att kameran spelar in ljud från mikrofonen.

Vilken ROM/androidversion har du?

5. Droid_Nexus

Droid_Nexus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!