Tips: Min Aha upplevelse med Google Maps på resan

Diskussion i 'Allmänt' startad av Salvion, 1 nov 2017.

Taggar:
  1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 275
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tänkte ge ett tips för säkert finns det apps n00bs precis som jag som inte utnyttjar appar ens en liten del av vad dom kan.

Intro som du kan hoppa över: :P
    Jag är också en rese nybörjare och fram till för 3 veckor sedan har jag bara varit på MC semester SOLO aldrig utomlands ensam.
    Inför min födelsedag bestämde jag mig för att åka någonstans, valet föll på Paris i 11 dagar.
    Jag har en helt ny guidebok med kartor för allt möjligt men kommer ihåg just innan avresa att jag hört att man sedan jag var iväg till Dublin för 2 år sedan ändrat Roaming i EU, så jag kollade och jupp det hade man samma deal i Paris som hemma!
    Så jag hade 40 Gb att använda så då laddade jag hem några reseappar, Tripadvisor, Citymapper och en till jag inte minns namnet på.

Och kommer till flygplatsen CDG i Paris och använder appen jag inte minns namnet på, den appen jag inte minns namnet på är det jag testar först och den säger via GPS hur jag skall resa till mitt hotell, (ta tåget från terminal 1 till 2, byt tåg tag tåg till station och byt och åk till du kommer fram, sedan gångväg till hotellet)

Dag 2 har jag inte hunnit mer än utanför dörren då jag vill orientera mig för att gå fritt mot Eiffeltornet då använder jag Google Maps, testar att välja ifrån Min plats->Eiffeltornet och den navigerar perfekt, och det är efter detta jag upptäcker det "stora"
    Jag skall till en specifik butik och är fortfarande inne på att använda min reseapp inte Google Maps men då jag redan har den uppe så testar jag och Voila som fransmannen skulle sagt så presenterar Maps i detalj hur jag skall ta mig dit, så åtminstone jag häpnar, jag får upp en mycket överskådlig lista på mur jag går till närmaste Metro, vilket tåg jag skall ta i vilken riktning, pris för hela resan!!
    Man kan expandera varje del för mer info, allt visas ganska hoptryckt men varje del kan expanderas för att i detalj se vilka och hur många stationer du skall åka, navigering på vilket sätt du vill när du tex går, osv osv...

Det var till och med så att när jag var på Slottet Versailles så är trädgården så gigantisk att istället för deras egen karta använde jag Maps (gick nästan 2 mil den dagen enbart där...)

OCH du kan söka i maps på ställen, tex Versailles och sedan spara det som en favorit, detta går med allt som är sökbart, så jag skapade en lista på hotellet på kvällen med 20 ställen, sedan när jag flanerade så tog jag upp Maps och såg då i listan vilka ställen som jag eventuellt var nära, helt lysande!!

Jag kan inte nog säga vilken revolution detta var för mitt resande, 2 saker Google Maps och fri dataroaming (tror det är i EU?)

Ja jag hade ändå en karta nedladdad för offlinebruk fast jag hade mycket data att nyttja.

Glömde kolla in Google Trips fast jag hade den i telefonen, blev så impad av Google Maps.

Möjligen har någon nytta av detta tips fast än så många här har koll redan :o

eastbound, bernard, Kristy och 2 andra gillar detta.
  2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 074
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Google Maps för promenader och kollektivtrafik fungerar riktigt bra. Har under ett par år, innan de nya roamingreglerna, alltid köpt mig ett lokalt datapaket för att kunna nyttja det. Nu senast i Kanada/USA, där vi väl aldrig lär se en ändring av Roamingreglerna. :P

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan också tipsa om att det ofta går bra att sitta i förväg hemma och planera t.ex. kollektivtrafik med Google Maps. Detta för att få lite grepp om olika färdmedel och turtäthet utan att behöva surfa runt på olika sidor.

Kristy gillar detta.
  4. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Den fungerar tydligen bra att planera resor över olika offentliga transportmedel, inkl. gångväg emellan.

Det den inte klarar av är kombinerad bil - offentlig transport/gångväg planering.

Bil är alltså galvaniskt åtskilld från alla andra transportmedel?

T.ex., satt hemma hos en dotter i Nrkp. med en annan dotter boendes i Uppsala, som behövda hitta bästa sättet att ta sig hem tidigt på en söndag morgon när det visade sig att pendeltågen var inställda från Södertälje just den dagen pga arbeten av något slag.

Hon kunde åka med mig i bilen upp till Södertälje och sedan ner till Nyäshamn -

Var skulle det bästa stället längs den sträckan vara för henne att byta till offentlig tansport?
    .