Min Blade har blivit seg.

Diskussion i 'Blade' startad av ekivok, 11 aug 2011.

1. ekivok

ekivok Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Haft min blade sedan i november och är nöjd med min första androidtelefon. Tyvärr har den blivit väldigt seg på sistone, jag vet inte om det beror på hårdvaran eller mjukvaran. Den är köpt i London så det är en San Francisco med Orange's 2.1 rom med tillhörande bloatware, inte rootad.

Det är nästan omöjligt att skriva sms för tillfället då det hackar fram ett ord i minuten och menyerna är extremt laggiga. Enligt aktivitetshanteraren ligger den på 95+% CPU aktivitet och ~33% minne, nyss rebootad eller inte spelar ingen roll.

Använder launcherpro och diverse vardagsappar som facebook/spotify/swedbank osv. Inte fylld med appar.

Vad kan jag göra? Bör jag byta rom på telefonen eller är hårdvaran åt helvete? Vill påpeka att den inte är misshandlad utan har haft ett bra liv i mina händer till skillnad från min brors som också är inköpt samtidigt men till skillnad från min inte laggar alls.

Tacksam för svar.

Last edited: 11 aug 2011
  2. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Lägg in Process Monitor Widget Pro. Under "Used CPU" kan du se vilka appar som drar CPU. Du kan även se dolda/system genom att ändra filter. Sen kan du stänga ner dem vid behov.

ekivok gillar detta.
  3. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Gör det som Tom200 sa, och kolla vilken app som spökar.
    Annars rekommenderar jag att göra en TPT och sedan därefter byta till någon Gingerbread-ROM.

ekivok gillar detta.
  4. Massy

Massy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Jag skulle återställt den, helst lagt in en ny rom och se om det hjälper.

5. ekivok

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var launcherpro som spökade, bytte fram och tillbaka mellan originallaunchern och launcherpro så var den sitt gamla vanliga jag igen. Tack för hjälpen.

Är intresserad av att uppdatera till annan rom, men är inte så insatt. Vilken rom rekommenderar ni?

6. Nero

Nero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

MINA ENHETER

Telefon:
    F1
  7. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Skulle absolut sikta på en rom baserad på gingerbread, de två främsta är nog GSF och CM7, båda med för- och nackdelar, så beror på dina egna prioriteringar.

https://swedroid.se/forum/50039-rom-specifik-informantion-om-varje-rom-hjalp-till.html

Tråden ovan kanske kan vara till hjälp.

Även jag köpte min SF med orange 2.1, markant förbättring mellan den och cm7 som jag kör nu. (körde iofs bara stock någon timme, men kört både custom 2.1 roms och 2.2 roms innan cm7 åkte in)

Last edited: 11 aug 2011
  8. ekivok

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. almost-famous

almost-famous Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

När min telefon vart apseg så var det pga en simpel grej som att jag hade för många sms. stora smstrådar. kolla det!