Min Blade till Anovo

Diskussion i 'Blade' startad av ekanboy, 27 jan 2011.

1. ekanboy

ekanboy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skrev igår om att jag inte får nån 3G uppkoppling. Ringde Comviq idag och vi testade ALLA inställningar som kan göras,jag tom återställde hela mob till fabr inställningar och supportkillen tog bort mitt surfpaket och installerade om det igen,men det är fortfarande GPRS uppkoppling!!

Så dom sa att det förmodligen är fel på mobilen,imorgon får jag en returblankett till Anovo,sen har dom 3 veckor på sig att kolla felet.....hoppas jag får en ny mobil annars :mad:

Jävligt tråkigt,men jag hoppas dom fixar felet så jag kan surfa med 3G :ehm:

2. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Innan du skickar in den, så kolla några saker.

- Testa ett annat SIM-kort.
    - Kolla att inte "Använd endast 2G" är ibockat.
    - Det skall finnas en inställning där man man välja mellan lite alternativ som "GSM only" "WCDMA only" "GSM/WCDMA" osv... Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut med original ROM men den bör finnas. Testa WCDMA only för att tvinga den att köra 3G.

Observera att en "GSM only" inställning överlever en factory reset eller omflashning så har man satt "GSM only" så är inte en factory reset någon garanti att den börjar köra 3G.

Jag brukar använda "WCDMA only" ibland som t.ex. när jag åkte tåg häromdagen då GPRS var fullständigt omöjligt att köra på.

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    749

MINA ENHETER

Min ska in dit oxå men innan jag skickar dit den, lång historia kort,går det att fabriksåterställa den om man inte kommer in i den för skärmen reagerar inte(tror iof inte det då jag inte hittar nå recovery när den är i stockutförande)

4. ekanboy

ekanboy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag och supportkillen på tele2 testade som sagt allt,när jag bockar i WCDMA endast då försvinner all mottagning för internet,men det fungerar med GSM/WCDMA och då har det sen första början (innan allt testande) bara stått ett "G" = GPRS,jag har aldrig fått fram "3G" symbolen....

Jag tror det är nåt med antennen,jag kanske har fått ett måndagsexemplar,men det får Anovo utvisa,jag har gjort allt som går att testa nu :cry:

5. Alderian

Alderian Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Retur på blade är fyfan så dåligt hanterat. Hade min blade i 10 dagar när skärmen började glappa, sluta svara och ha sig (digtizern antar jag).

Efter 5 veckor skrev de på service avtal.
    2 veckor efter detta så visste det fortfarande inte om de skulle byta ut eller reparera den (i måndags).

Verkstaden hade helt enkelt ingen information om hur de skulle göra. Trots att avtalet fanns, och vid eventuellt utbyte så hade telia ingen information om när de skulle få in nya.

Lyckades gnälla till mig en ny i butik efter jag legat på varannan dag och klagat.

Tummen upp för Blade
    Tummen ner för service-hanteringen.

6. S-Droid

Mottagna gillanden:
    749

MINA ENHETER

Underbart då min blade ska dit för samma fel

7. pissenisse

pissenisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Min uppfattning är att det nog ska gå snabbare nu. Dotterns Blade kom tillbaka idag. Anovo verkar ha fått in reservdelar samt att de nu verkar veta vad som ska göras vid digitizer/skärm fel. Så du kan alltid hoppas att det går snabbare nu:)

8. zaver

zaver Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det gemensamma för alla era problem är att det låter som fuktskada eller spricka i displayen. ;-)

9. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Snabb fråga: Fick du nytt simkort till telefonen? För med gamla SIM-kort fungerar inte 3G (en sisådär 3-4 år gamla simkort och äldre). Jag hade det problemet för några år sedan när jag köpte ny mobil som hade 3G. Telefonen försökte switcha till 3G nät och då tappade jag all mottagning.

Jag har även slitit mitt hår med att försöka få igång surf åt min farsa tills jag gav upp och han fick sitt simkort utbytt (han hade haft sitt simkort i x antal år), då helt magiskt började det fungera.

Båda gångerna gällde det tele2.

10. S-Droid

Mottagna gillanden:
    749

MINA ENHETER

Varken fukt eller sprickskada, undermålig hårdvara snarare

11. ekanboy

ekanboy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du frågade mig antar jag :innocent:

Ja det första jag gjorde var att beställa hem ett nytt simkort,men det hjälpte inte dessvärre,efter det har jag försökt med alla möjliga inställningar,suttit i tele2 supporten i flera timmar och startat om hela surfabbonemanget,återställt hela telefonen,men det blir inget 3G....

På måndag får jag en returblankett till Anovo,dom får kika på mobilen och hitta felet :(

12. Alderian

Alderian Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut inte.

Såg däremot att Anovo hade skickat tillbaka min telefon till Telia nu (fast jag har redan gnällt till mig en ny)

13. stu

stu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft min Blade hos Anovo i drygt 2 veckor och dom har inte ens börjat titta på den. Nya Blades skulle inkomma dit i mitten av Februari.

Teliabutiken säger att jag får kontakta ZTE och höra hur de ställer sig till hävande av köp grundat på oskälig väntetid (så att jag kan beställa från t ex comviq som har blade inne). Och till ZTE kan man bara höra av sig via epost.

Alderian, har du några bra gnäll-argument att dela med dig av? :innocent:
    För till teliabutiken skulle nya Blade anlända nästa vecka.

14. perakesson

perakesson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag säger som stu. För 18 dar sen reklamerade jag min Blade eftersom jag aldrig hörde i lurarna när nån ringde eller sms kom in. I torsdags ringde jag Anovo i Gävle som sa att de kanske skulle börja titta på min lur denna vecka.
    Det positiva är dock att jag plockat fram min föregående lur, en HTC Tattoo och lagt in en färsk ROM Android 2.2, dock utan att radio eller kamera funkar. Så äntligen har jag en 2.2.

15. t68

t68 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

För en timma sen plingade min telefon och se på racksingen! Ett SMS från Telia att sonens Blade nu var lagad och finns för avhämtning. Verkar alltså som om Anovo äntligen börjat får snurr på sin service för dessa. Lämnade in den i början av januari så det tog nästan en månad. Men mesta tiden spilldes på att det tydligen inte fanns färdiga serviceavtal mellan alla kockar som är inblandade (Telia,Anovo o ZTE).

Nu återstår att se om de gjort ett bra jobb....

16. stu

stu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hoppas den funkar för dig, t68!

Har nu även skickat detta brev till ZTE:

"Hello ZTE,

I will write this in english, but if there is someone in your staff who speaks or writes Swedish I'd prefer to deal with that person since I'm swedish myself.

I have bought a ZTE Blade from the swedish operator Telia.
    The phone had some serious errors from the beginning, hanging up all of my calls after a few seconds. Thus I handed in my phone
    to telia for them to send it to their service office, a company called Anovo. They said it would take up to two weeks to check up and fix the phone.

After a bit more than two weeks I called telia to hear if the phone was fixed, but they referred me to Anovo. Anovo in turn said they waited
    for new parts to arrive from ZTE which would arrive mid-February at earliest.

Now to my question. In the swedish law that regulates consumer rights, "Konsumentköplag (1990:932)", it says in the 26 § that "Remedial or replacement shall be made within a reasonable time after the buyer made their demands and at no cost or significant inconvenience to him" (my translation and underlining). I wonder, in my case where it will take more than a month for me to get my phone fixed, does ZTE concider this a timeframe that gives reason to cancel the purchase, in light of above writing in the swedish consumer law?

Best regards, nn"

17. Ms Sally

Ms Sally Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Men du har väl inte köpt telefonen av ZTE? Så jag har svårt att tro att ZTE är underkastade konsumentköplagen. Möjligen att de kanske byter den i någon form av goodwill!?

18. t68

t68 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hämtat grabbens nylagade Blade på Telia. "Byte av front med touchfunktion" står det på servicespecen från Anovo. Måste väl innebära skärm o digitizer, eller? Nåväl en snabbkoll på butiken och den verkar ok. Har inget simkort, visserligen, men det var ju touchen som strulade och skärmen verkar responsiv och rapp nu. Fick 250 spänn att ringa för som kompensation för en månads väntan på lagning. Det är jag nöjd med.

19. stu

stu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förstår ditt ifrågasättande, men jag gick bara på vad Telia sa. Men det låter ju rimligt att det är Telia som bör stå till svars. Hmmm, får nog ringa konsumentvägledaren imorgon... :neutral:

20. Ms Sally

Ms Sally Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Antagligen Telias försök att komma undan en "jobbig" ;) kund.