Min Desire är seg & HTC Sense hänger sig ständigt.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Sirliftalot, 28 jun 2010.

1. Sirliftalot

Sirliftalot Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, som rubriken lyder.

Har jag fått ett måndags exemplar? >_<

Har sökt runt lite också och det verkar bara vara jag som har problemet?

Det ploppar upp ständigt denna ruta "Tyvärr, HTC Sense bla bla bla" Sedan får jag upp 2st knappar, en står det "Tvinga fram en stängning" och den andra "Vänta" provar jag vänta så får jag vänta kanske 2min sedan dyker den upp igen. Stänger jag så startar den om Sense, och "Laddar" dyker upp.. lääänge, sedan kommer min homescreen fram.

Provade köra en nollställning, då vart den snabb igen och funkade fin fint.
    Körde in alla appar jag ville ha (ett 40tal) och allting fungerade fin fint.. Efter nån dag, då började den sega igen. Brukar starta om den minst varje dag för det går inte att hålla på med den annars. Har skickat ett mail till HTC och de ville att jag skulle kontakta min återförsäljare (vilket jag kommer göra om ingen har nåt tips om vad jag kan göra).

Provade även igår att uppdatera till nyaste versionen, vart lite bättre men likt förbannat så laggar det och hänger sig fast inte lika ofta tycker jag (har inte pillat så mycket idag)..

För övrigt så är det nog inte den bästa mobilen jag haft, DET ÄR DET ABSOLUT bästa sak jag någonsin ägt. Synd att den ska hänga sig bara tip som täp :-)

Tacksam för hjälp!

Mvh

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    0-ställa, hur gjorde du då? Installerar du krafs från Market? Isåfall, vad? Adware av olika slag?

3. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Vet inte om du använder Taskkillers eller liknande. Testa då att köra utan för 2.1 har bra egen minneshantering så det skall inte behövas. Jag vet att vissa gärna kör det och upplever dem bra, men jag är skeptisk. Har heller inte haft några bekymmer med min.
    Tyvärr så har jag läst att det ofta inte räcker med att avinstallera dem utan man får tyvärr göra en reset.
    Om du gör en reset igen, var sparsam med vad du installerar de första dagarna. Ta ett par åt gången och kolla att det fungerar innan du lägger in nya. På detta sätt kan du lättare hitta appen som strular, för det är med stor sannolikhet en app som ställer till det för dig.

4. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gissar att det är någon av dina apps som bråkar. Har du koll på vad du installerat ?, det kan dock vara så att en taskkiller kan lösa problemet, men inte säkert

5. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Ett tips är att du reggar dig på appbrain (http://www.appbrain.com/) och sedan listar vilka program du har installerade i tråden.

6. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Taskkiller skulle jag gissa bara förvärrar problemet.
    Systemet sköter sådant bra själv.

*saxat från FAQ*
    Q: Hjälp allt mitt minne äts upp! Varför stängs inte programmen av när jag stänger ner dem?
    Hur kan jag stänga av program?
    A: För det första: Android är inte Windows! I Windows måste du själv se till att program som inte du använder längre stängs av. I Android slipper du detta! När du har startat ett program i Android så lägger sig programmet som aktivt, när du går bakåt (Bakåt-pilen) så lägger sig programmet som passivt eller i ett sovande läge. När detta sker så skapas en "avbildning" av programmet i minnet. Denna minnesbild gör att du sparar batteri och prestanda eftersom det redan är inladdat i minnet. Detta medför att det ser ut som att programmet fortfarande körs i bakgrunden. Men programmet är inte aktivt och drar ingen ström eller slukar någon prestanda. Program som har funktioner som ska kunna köras i bakgrunden har däremot speciellt programmerade sk tjänster för detta ändamål.

Grovt kan man se Android som en webbläsare där varje program motsvarar en webbsida. Du kan gå framåt och tillbaka mellan olika webbsidor snabbt eftersom de lagras i minnet. Inte brukar du väl stänga ner din webbläsare varje gång du ska gå in på en ny sida? Du litar på att webbläsaren "tar hand" om skräpet från den gamla sidan. Men samtidigt vill du också att du snabbt ska kunna gå tillbaka till den gamla sidan.

Det är viktigt att tänka på att mer oanvänt minne inte gör din telefon snabbare. I Android så används minnet och till skillnad från oanvänt minne gör det någon nytta. Android håller själv reda på när gamla program behöver tas bort från minnet och göra plats för nya. Detta är anledningen till att många program inte har fått någon knapp för att stänga av dem. För att gå ur eller "stänga av" ett program snabbt trycker du bara på "Hus" knappen. Så släpp kontrollbehovet och lita på att Android tar hand om dina program.

Last edited: 29 jun 2010
  7. supervalpen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ger ditt inlägg halft rätt, men inte mer. Denna kod som gör att programmet inte stängs ner kan vem som helst lägga in i sin app, oavsett vad det är för en app, och här han en app med "dålig" kod som inte stängs ner ordentligt kan det mycket väl vara så att det är den som får mobilen att hänga sig. Det är också enda anledningen att jag använder mig av taskkiller. Jag litar på android, men jag litar inte på apparna och utvecklarna

8. Sirliftalot

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har kört med advance task killer.. Avinstallerade det nu.

Med nollställning så menar jag en reset av hela telefonen, allting försvann, fick ställa in allt från scratch och den där härligt dumförklarande guiden dykte upp igen :-).. Får se nudå under dagen hur stabil den är..

Tack för alla tips!

9. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Ord. Därför installerar jag inget mer än True Caller, Scandinavian keyboard och något program till, minns inte. Jag kör så lite skrot som möjligt, för att minimera problemen.

10. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Att installera massa appar är alltid en risk som man får välja om man vill ta eller inte! Jag väljer hellre att testa appar hit och dit än att vara rädd för att det kan ställa till något... Det är ju lixom meningen med en android mobil, tycker jag. Vill jag ha en mobil där jag inte kan fixa och trixa så mycket så kunde jag behållt min gamla Samsung Jét ;)

Sen får jag väl tillägga att jag har inte haft så mycket problem med min alls... eller så är jag inte lika kinkig som andra ;)

11. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det är lite av ett mysterium det där ibland, hade själv problem med att batteriet drog rätt mycket. Så jag ställde om alla synkningar till varannan timme, men ändå ingen förbättring, borde ju blivit nån, sen nu igår så hade jag nästintill fullt batteri när jag åkte hem från jobbet, och det höll sig långt in på kvällen utan att bli orange/gult.

Måste varit nån app jag har som uppdaterats och rättade till sitt misstag, svårt att veta vilken dock :O.

12. Orio

Orio Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 8
    Håller med flesta talare här, att "jag installerar bara få appar för slippa problem", detta är ju inte bra nånstans. Jag vill kunna ha minst 20appar iaf installerade. Annars har ju HTC failat hårt om telefonen kraschar efter 5

13. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Jo, det förstår jag. Själv har jag den till att ringa och sms'a, samt lyssna på musiko och så använder jag maps en del. Resten kan vara.

14. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Eller app-tillverkarna.

15. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Anledningen jag skaffade en Desire var för att Telenor ebjöd en när jag tecknade abbonemang. Annars hade det blivit en Sony Ericsson igen. Har haft Ericsson/SE sedan 1998

16. supervalpen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För att räta ut ett missförstånd så är det inte antalet appar som ökar risken att någonting händer, utan kvaliteten på själva appen och dess kod. Du kan ha hundratals med appar utan att uppleva problem, men det kan också räcka att du installerar en för att telefonen ska bråka sönder.

Jag anser inte att du inte ska testa nya appar, men att du ska vara försiktig med VAD du installerar för appar.
    Viktigt att veta är också att det inte är varken HTCs eller Android fel utan, som jag poängterat, apptillverkarnas

Hoppas detta rätar ut lite missförstånd

17. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    @supervalpen. Right on target!

18. Sirliftalot

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Avinstalletade som sagt advanced task killer igår och den har bara hängt sig en gång efter det. Har ett 50 tal appar installerat. Drar dock lite mer batteri nu tycker jag men de gör absolut ingenting. Har bluetooth heatet 10 timmar om dagen sedan kommer man hem och slår igång WiFin och surfar runt ¦ tack för tipsen!

19. supervalpen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, jag tackar för komplimangerna. Det uppskattas ska du veta :), jag får bara passa mig så jag inte blir för bortskämd ;)

(och så får jag/vi passa oss så att inte den här kommentaren gör att tråden hamnar för långt off topic, isåfall får någon mod skälla på mig lite snällt)