Tips: Min första SG III Rom, vilken rekommenderar du att jag flashar först

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av eXiSto, 9 maj 2013.

1. eXiSto

eXiSto Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej tjena och halloj!

Jag har ägt många Android lurar i mina dar och flashar alltid custom rooms, nu när sg4 är ute och 3an blev billigare så kunde jag inte motstå frestelsen att köpa en SG3.

Tänkte ge mig in ikväll och roota min kära SG3 som är 1 dag gammal och sedan därefter flasha in en custom room.
    Jag är ute efter stabilitet och bra batteri samt nya häftiga funktioner som inte stock erbjuder. TW är för övrigt skit fult i min mening! Vilken launcher tycker ni jag ska pumpa in?

Då custom roms befintliga heder ligger endast i åsikter så frågar jag nu dig, vilken rom ska ta min mobils oskuld?
    Jag tänker på Mike1986's Android Revolution HD kanske passar bra då jag använt hans till flera andra enheter. Baadnewz såg jag hade en rom men han verkar hålla sig mest till hox.

jag har absolut ingen aning om vilka roms som är "ideala" för en SG3 så ge mig gärna råd och tips.

Och för övrigt ha en god Torsdags kväll och tack för att ni tog er tid o läsa :D

2. oddbot

oddbot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

3. eXiSto

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vad upplever du är det bästa med den? Själv är jag rädd att CM inte är stabilt, kan ha helt fel

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Hej eXiSto! Jag är Ascii och jag är lite speciell. Mina åsikter kan ibland tyckas vara lite udda och jag är inte rädd för att säga exakt vad jag tycker. Jag blandar svenska och engelska termer väldigt ofta, något du troligtvis kommer märka nedan. Bear with me. ;)

CM är inte stabilt, nej. CM för i9300 är i kontinuerligt nightly-stadie och kommer högst troligen stanna där. Nightlies är inte stabila även om de en dag kan ses som det, då nästa dags nightly kan göra det precis lika ostabilt som namnet nightly hävdar. Nightlies är ämnade att testa nya features.

Jag ska förklara lite kort för dig hur det ligger till med i9300:

TouchWiz. Det största problemet. Fulaste gränssnittet man kan hitta och ser ut att vara designade av en hög 3-åringar. TouchWiz Home (kallas TouchWiz i folkmun) är standardhemskärmen för detta gränssnitt och även devn är ful och horribelt laggig. Jag personligen rekommenderar hemskärmen Nova Launcher (och dess betallicens Prime) som utökar funktionaliteten mer. Dess utvecklare Kevin är också väldigt bra att ha och göra med.
    TouchWiz på denna telefon har ramminnesproblem då appar kastas ut ur minnet hejvilt och senaste appen glöms bort. Multitasking är ett skämt.

AOSP är fint, om än ibland lite tråkigt men förbannat så bra det flyter på jämfört med TouchWiz. Kör du AOSP förlorar du dock en del features (som de flesta ändå tycker är gimmicks). Stabila AOSP-roms är sådana som inte släpps varje dag eller varje vecka utan släpps mer sällan, men just AOSP till S3 (i9300 intl. version) kommer aldrig kunna anses som helt stabilt, någonsin. i9300 har ett system-on-a-chip (kallas SoC i folkmun) som heter exynos. Det är deras egna horribla chip som de håller all dokumentation och källkod för och just därför kan inte AOSP bli stabilare än vad det är. En hel del saker funkar inte, som t.ex. TV-ut, samt att en del saker fungerar sämre och eventuellt drar mer batteri, om än marginellt.

Jag lever med TouchWiz då jag behöver stabiliteten och att allting fungerar, helt enkelt, men jag funderar dock väldigt ofta på att "go nuts" och dra in en AOSP-rom. Jag kan personligen rekommendera dig antingen Slim Bean eller Carbon i AOSP-väg, men kan dock inte rekommendera något i TouchWiz-väg. För närvarande kör jag en eget bygge som är rootat, deodexat, debloatat samt kör med Jkay's framework (ramverk på svenska), Perseus kernel samt S4 S Voice och en helt tyst kamera.

Jag välkomnar dig in i värmen hos oss i Stora ROM-diskussionstråden där vi pratar om allt mellan himmel och jord vad gäller roms, root, recoveries, m.m.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=91967

tekken, Sonny, ondjultomte och 1 annan gillar detta.
  5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vilken wall of text det blev, inser jag nu. :P

6. eXiSto

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag tackar och bockar min vän.
    Jag är själv minst lika nördig och kan så många engelska uttryck och termer så jag nästan skäms, så jag hänger med i precis allt du säger och jag måste ge dig beröm då jag faktiskt tycker som du.
    Aosp är rent skit tills koden släpps av samsung vilke dem aldrig lär göra. ( om inte Annonymos hackar in i pentagons samsung källkods avdelning och sedan postar det på xda.)

Jag har varit i Swedroids gäng sedan 2010 men jag har lekt en hemlig Nina bakom Ikeas gardiner men idag vart det dags att komma fram.

Min allra första tanke var Android revolution just bara för Mike har varit med i xda gänget sen urminnes tider, ganska exakt sen vikingarna började sätta horn på sina hjälmar.

Jag kommer nog göra som så att jag flashar in ARHD och spexar launchern precis så som du säger. Har du nåt exakt tips på vilken kernel jag borde hamra in med Mikes rom? Sen eventuellt om det finns sköna themes att tillämpa.
    Danke!

Last edited: 9 maj 2013
  7. eXiSto

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vilken recovery rekommenderar ni, CWM Touch eller TWRP?

8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag rekommenderar varmt Perseus kernel! Sen rekommenderar jag CWM, då jag gillar det bättre. :)

9. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Jag kör philz recovery, den bygger på CWM och om du vill ha en stabil rom och du ändå drar in en sammy-rom, dvs med tw, så är omega ett bra alternativ. Baad känns inte tillräckligt engagerad när det gäller sgs3, precis som du själv lagt märke till vilket jag tycker är synd, gillade hans rom till sensation.

Själv håller jag inte alls med ascii när det gäller segheten och upplever i stort sett aldrig problem med multitasking, men dels beror det väl på hur man använder luren och sen har man väl helt enkelt lite olika uppfattning av vad som är segt. ;) Om man tycker att tw är fult så finns ju ett antal moddar (rekommenderar jkay) och teman på xda.

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Simpla appar klarar den, men inte om man ska kolla ett SMS och sen typ gå tillbaka in i spelet. Dock kör jag perseus nu som sagt och har inte testat hårdmultitaska på länge, och perseus kernel ska ju ha extra ram i form av zram.

11. hausmanis

hausmanis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Testa lite olika random roms, sen avslutar du med att testa _null rom, så kommer du inse fyfan vilken klockren rom, det är en "samsung" rom med lite aosp utseende, sjukt stabil riktigt bra batteritid fungerar 100% felfritt

Jag flashade runt som en tok tills jag hittade null, nu är jag helt nöjd

eXiSto gillar detta.
  12. HenkanY

HenkanY Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Håller med om Null_. Man får alla fördelar med en Samsung-rom men slipper tw:s gräsliga utseende. Om man dessutom flashar nya kerneln Googy-kernel så är den nästan helt laggfri. Vill man ha dualboot-funktionalitet så kan man flasha Googy-Max-kernel. Killen som gjort Googy-Max-kerneln har tagit över utvecklingen av Siyah-kerneln av Gokanmoral. Funkar också nästan helt laggfri.

Googy-kernel
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2242325

Googy-Max-kernel
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2270158

eXiSto gillar detta.
  13. eXiSto

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har nu rootat och installerat TWRP, den känns mest stabil. Och nu är jag inne på aroma för att flasha null, tycker ni jag borde flasha en kernel eller låta den va med den som null kommer med

14. HenkanY

HenkanY Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Flash in Googy-Max-kerneln, den funkar bättre än Siyah som följer med Null_ .

15. eXiSto

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

16. paudius

paudius Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle rekommendera denna http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1797334

Hade Viking way romen förut, kan säga att jag är 100% mer nöjd med denna. Grymt bra batteritid, flyter på bättre än tidigare. Hur nöjd som helst :) Lyckades få bra batteritid 2dagar och 15 timmar med 9% kvar. Går säkerligen att få bättre :)

17. bihslk

bihslk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Har kört Revolution HD med min HTC Sensation XE bättre ROM finns inte. Låååång batteritid och stabilt då det bygger på STOCK ROM.

Dock äger jag en S3Mini för tillfället ska inhandla en S3 inom 1 vecka. S4 tänker jag inte äns röra. Telefoner ska inte se ut som surfplattor så S3 är på gränsen.

Snart är man med här iaf och leker. Har bytt 15 mobiler på 3 månader så nu räcker det.

Ha en nice dag grabbs,

18. mebbe

mebbe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

GRYM ROM!

Tog ditt tips och körde rommen null_ och Googy-kernel..
    Fyfan vad snabb den är nu. Jävligt stabil ROM också.
    Tack för tipset! Bästa ROMen för Samsung G SIII!