Ett resultat av iPod och iPhone's framgångar är att det finns en bred tillbehörsflora till dessa produkter. Det ger dem en fördel gentemot till exempel en Android telefon då du vet att du enkelt kan hitta ett par hörlurar eller en docka som garanterat fungerar till din iPod eller iPhone.
Google har naturligtvis förstått detta och har därför lanserat en egen docka till Nexus One som är speciellt skapad för att ta tillvara några av Nexus One's speciella funktioner.
När jag hade en iPhone så såg jag till att ha en docka både hemma och på jobbet eftersom det är så smidigt att kunna ställa telefonen vid datorn och hela tiden ha den laddad och synkad. Av samma anledning bestämde jag mig att köpa två stycken dockor via Internation Orders.com.
Kostnaden för 2 dockor inklusive frakt men med 15$ Swedroid-rabatt blev 184$ vilket ger ett pris på runt 650 Kr/docka. Här i Sverige så säljer wisper.se denna för 595 Kr ink moms så med frakt går det på ett ut om du ska importera eller köpa via dem.
Lustigt nog skickade IO med en hel hög med extra tillbehör. Jag fick förutom de två dockorna även 3 stycken olika skal till Nexus One samt en USB-laddare för bilen.
Google Dock kommer i samma typ av vit minimalistiskt utsmyckade låda som telefonen i sig. I lådan hittar vi:
- Dockan
- Strömkabel med mikro-USB-kontakt (med adapter för svensk strömkontakt)
- 3.5” => RCA-kabel för ljudet
- Enkel manual.
Dockan i sig är liten men känns gedigen och av hög kvalitet. Den har samma ytbehandling på baksidan som själva telefonen.
Det är väldigt enkelt att använda dockan. Efter att den anslutits till ström så är det bara att ställa telefonen i dockan. Första gången får du frågan vad som skall hända när du använder dockan.
Tanken är att du ska använda dig av den eminenta klockfunktionen så fort telefonen är dockad. Det förvandlar telefonen till en liten klockradio (utan radio-delen) och du kan där till exempel ställa in alarm och lyssna på musik.
Enligt manualen så ska du få en fråga om hur du vill göra med ljudet i dockan men i mitt fall fick jag ställa in det separat eftersom ljudet, trots att jag kopplat in några hörlurar, först gick ut via telefonen.
Så hur fungerar dockan? I vissa fall bra och i andra fall inte så bra. Jag har sett kommentarer om att telefonen skulle sitta löst i dockan men det är inget jag har upplevt. Tvärtom så ligger telefonen stabilt i dockan och även när jag petar på skärmen för att göra något så ligger den stilla.
”Alarmklocke”-funktionen fungerar i mitt tycke väldigt bra. Ni kan själva testa hur det ser ut genom att starta applikationen ”Clock” i telefonen. Det går att dimma bilden och om du inte gör något så går den över till ett skärmsparar-läge efter ett tag som visar tiden i en svagt grön färg. Att sätta en alarmtid är enkelt och även om du låter telefonen även vibrera så står den stadigt i dockan.
Det går även att köra ett bildspel på telefonen men så vitt jag vet kan man inte ställa in vilka bilder som skall visas. I mitt fall så dök det upp bilder från en serieapplikation (Baby Blues) som jag har.
Musikspelaren spelar musik via den inbyggda spelaren. Ljudet är dock under all kritik. Det saknar helt tryck och låter burkigt och lågt. Jag testade att koppla in ett par hörlurar (Creative Auvana DJ)och insåg snabbt att ljudet helt saknade bas. Samma sak gällde för musik via Spotify. Kopplade jag in hörlurarna direkt till telefonen så dök basen plötsligt upp och volymen var också mycket högre. Eftersom ljudet förs över via Blåtand från telefonen till dockan testade jag även att lyssna på samma musik via mina Sony Ericsson HBH-DS980 blåtandshörlurar (in-ear) och även där fick jag en bra bas och bra volym på ljudet så det är uppenbarligen så att dockan är riktigt dålig på att leverera bra ljud.
Det är inte heller speciellt positivt att det inte går att synka via dockan. Det finns helt enkelt inte någon mikro-USB-kontakt som telefonen kan ansluta sig till utan allt som används är de olika kontaktpunkter som Google/HTC satt i botten av telefonen. Jag tycker det borde gått att använda sig av båda eller endast en mikro-USB-kontakt.
Är det värt att köpa en docka? Tja, jag är inte helt säker att jag tycker den är värd de 600-700Kr som du får betala för den här i Sverige. Visst är klockfunktionen trevlig men i övrigt så är det faktiskt inte mycket som dockan gör mer än att hålla upp telefonen. Jag tycker inte dockan håller samma ”super-phone”-kvalitet som telefonen och det känns mer som den stressats ut. Det finns redan billiga Nexus-dockor ute på E-bay som har mikro-USB-kontakt och därigenom kan synka med datorn medan de sitter i dockan och frågan om de inte är mer prisvärda även om du måste sätta på klockfunktionen manuellt på dessa.
+ Bra kvalité
+ Telefonen ligger stabilt i dockan
+ klockfunktionen fungerar mycket bra
- Ingen synkning
- Dåligt ljud från dockan
Jag bifogar lite bilder från dockan och de tillbehör som du får med.
-
- File size:
- 99 KB
- Views:
- 190
-
- File size:
- 80,6 KB
- Views:
- 161
-
- File size: