Min Liquid är döende!

Discussion in 'Liquid/Liquid E' started by Sep, Dec 27, 2009.

1. Sep

Sep Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Upptäckte plötsligt att skärmen på min Liquid har börjat gå sönder i kanten. Kan inte läsa menyraden längre. Har inte tappat den eller så, vet faktiskt inte vad som hänt.

Någon som har erfarenheter av Acers garantiservice i Sverige? Man blir ju sjukt orolig att dom inte vill kännas vid telefonen eftersom dom inte har den på din hemsida. Har dessutom köpt den på Pixmania.

2. mate

mate Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Enligt Acers kundservice skall den servas i det land den är köpt. Hur hårda de är när det kommer till kritan har jag ingen erfarenhet av.

3. Sep

Sep Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok det var tråkiga nyheter. Undrar om det ens är tillåtet mtp EUs marknadsregler. Hur som helst: Finns det då någon som servat en telefon som köpts i Sverige? Nyfiken på hur det gick till och så...

4. mate

mate Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det tror jag säkert. Dock skall Pixmania stå för fraktkostnaderna.

5. Sep

Sep Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Pixmania hänvisar till tillverkarens garantihantering på sin hemsida. Lovar att rapportera här i forumet vad som händer, kan nog vara intressant för flera. Jag tror att folks skärmar kommer börja pajja framöver...

6. mate

mate Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Oavsett skall det ske "utan kostnad för dig", även inom Europa, enligt http://www.konsumenteuropa.se/Klaga/Fel-pa-varan/Dina-rattigheter-nar-det-ar-fel-pa-varan/
    Vissa återförsäljare löser detta genom att skicka en fraktsedel, andra genom att betala ut ersättning för frakten i efterhand. Åter andra väljer att sätta sig på tvären (Expansys klargör ju t.ex. redan innan att de inte avser stå för frakten). Håll oss uppdaterade om Pixmanias hantering av ärendet.

7. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

8. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag köpte en Acerlaptop för några år sedan så jag har 2 erfarenheter av deras support.

De första problemen började redan några veckor efter jag köpt datorn och jag ringde Dialect där jag köpt den. Dom sa att det skulle vara enklast att vända mig direkt till Acer så jag ringde dit. Där var allt bra och dom skickade fraktsedel och jag tror jag ringde ups eller nått för att boka frakt.

Datorn skickades till serviceverkstan i Tyskland och där tog det stopp. Efter 2 veckor så började jag undra var min dator var och tog kontakt med supporten igen. Jag fick då veta att dom hade skickat ett kostnadsförslag! några dagar tidigare. Jag frågar vad det är för ett kostnadsförslag och varför jag ska ha ett sånt på ett garantiärende. Supporten lovar att fråga vad som har hänt.

Inget kostnadsförslag dyker upp så några dagar senare hör jag av mig igen. Han jag får prata med då kan inte heller svara på varför min dator inte lagas. Jag får veta att garantin inte gäller om det är åverkan på datorn eller om jag har spillt vätska på den. Jag förklarar att datorn var mindre än 2 veckor när problemen började och det inte var nån åverkan på den.

Dagen efter ringer jag supporten för fjärde gången och får nu prata med någon som faktiskt kan se det beryktade kostnadsförslaget som skulle ha skickats till mig 10 dagar tidigare! Jag får då veta att moderkortet ska bytas till en kostnad av 5000 kr. Jag får veta att det är teknikern som måste svara på varför han har skickat ett kostnadsförslag. Jag påpekar igen att det här är ju ett uppenbart garantiärende och han lovar att ringa när han fått svar från teknikern.

Ytterligare några dagar senare så får ringer jag igen och får nu nått svammel om ändrat inköpsdatum. Han påstår att det kanske är ändrat men han uppger rätt inköpsdatum för mig. Får ännu ett löfte om att dom ska höra av sig.

Två dagar senare så ringer jag för sjätte gången och får till min förvåning veta att datorn lämnade Tyskland, lagad och klar dagen innan. Den dök upp någon dag senare. Hela strulet tog nästan 4 veckor. Totalt pratade jag med supporten 6 gånger och jag pratade med 5 olika personer och ingen hörde någonsin av sig till mig trots upprepade löften.

Tre månader senare kraschade hårddisken och jag fick återigen sitta i telefonkö hos supporten. Samma visa med fraktsedel och allt. Jag förberedde mig på ännu en batalj med supporten så gissa hur förvånad jag blir när datorn kommer tillbaka med ny hårddisk efter mindre än en vecka:)

Jag har alltså 2 helt skilda upplevelser från supporten.

9. TheNano

MINA ENHETER

sådana konstigheter gänder, folk som sitter i supporten är inte alltid "smarta" och ofta "låg utbildade" och saknar kreatvitet, om det var jag så hade jag faktiskt ringt idioten i tyskland och fixat det åt dig inom någon timme medans alla tänker inte som mig utan saknas rutin för en sak så skiter an i det helt enkelt! jag gillar vad IBM/Lenovo har för system saker som hårddisk bara skickar de ut till en med en retur sedel ...

så skicka det, räkna men minst en vecka och "Hoppas på det bästa"
    Jag tycker att du inte ska behöva starta samtalet med att " jag har köpt en sådan lur i tyskland" utan mer som "jag har köpt xx på expansys.se " om det krånglar till det kan du påstå " det är ju ett svensk registerat företag!" så blir det nog lugnt!

10. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag nappar tråden lite. Detta handlar om eXpansys.

Som många noterat så har jag haft väldiga småstrul med min Liquid.
    Det hela slutade med att många vänner ;) här på forumet sparkade mig lite i röven och fick mig att försöka få den utbytt.

Den 23'dje ringde jag eXpansys och fick tag på en ny tjej där nere i Montpellier. Ja, både Madde och Anna.. tror hon hette det, bor där nere.
    Jag diskuterade min problem med min Liquid och hon bad mig skicka ned nallen till dom. Frågan från mig kom direkt, vad skulle det kosta?
    Tja, 3-400 kr.
    -Ska jag som köpt en felaktig telefon stå för ytterligare utgifter för att få ned den till er för att sedan kanske få tillbaka en telefon som kanske har samma fel? Om jag nu får tillbaka en telefon som funkar, lagad eller utbytt, så har jag alltså betalat 400 kr MER för den. Det måste du väl ändå hålla med om att det inte är rimligt?

Anna var tillmötesgående och förstod ju precis vad jag menade och höll med om att det inte var rätt. Hon skulle kolla om hon kunde lägga en "Pick UP", alltså att TNT hämtar telefonen. Hon skulle återkomma.

40 minuter senare ringer hon och talar om att hon pratat med en tekniker och han sa att han inte ville ha en nalle som fryser och krashar. TNT skulle hämta nallen hos mig.
    Vad kosta, sa jag? Inget.

Jag skulle få mail och TNT skulle ringa.
    Eftersom det var före julafton och mycket stök så kunde inte jag lämna min Liquid till TNT den dagen. Dom kommer och hämtar den idag, nån gång.

Värt att notera är att det faktiskt hade gått 9 dagar sedan köpet och tills jag ringde och ville skicka tillbaka den. Inte inom den magiska veckan som någon här uttryckte det.
    Det känns som det iaf finns lite "goodwill" hon eXpansys.

Nu får vi se hur det går för mig. Kommer TNT?
    Enligt mailet så var "Utbyte" ikryssat ´, så jag kanske för den utbytt ändå.

Jag återkommer om hur det går.

11. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Men om det skulle bli tal om utbyte så borde de väl skickat upp en ny till dig istället, med bifogad retursedel för den "gamla"?
    Ja, håll oss uppdaterade hur det går!

12. Sep

Sep Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Uppdatering - Pixmania

Har varit i kontakt med Acer idag. De vägrar reparera eftersom Pixmania inte är ett svenskt företag.

Har ringt Pixmania, som är sjukt svåra att få tag på. Efter 100 påringningar får jag äntligen en köplats, efter 30 minuters fransk irriterande musik kommer jag fram.

Inga som helst problem att returnera produkten, men tyvärr råkade min KIND lägga på samtalet innan jag hann ställa några frågor. Proximity sensor och ringmjukvaran funkar sådär i denna telefon! Haha.

Hur som helst, jag fick ett mail med en retursedel, och UPS hämtar paketet gratis (jag har 15 dagar på mig). När paketet är mottaget hos Pixmania får jag vidare besked i ärendet.

Fan vet när jag får se telefonen igen. Måste nog köpa en telefon till eftersom jag behöver den i jobbet. Då kanske jag skaffar en där Spotify funkar. Tyvärr finns ju inga andra lurar ute just nu med samma snabbhet. Handla en HERO i dagsläget? Nej tack.

Vill man ha en telefon som snabbt kan få service ska man nog handla den över disk i Sverige. (Vill man ha en telefon som håller kanske man ska satsa på ett Premium-märke.) Känns också lite som att dom där 7-8 hundralapparna jag sparade på att beställa från Pixmania är fett ointressanta just nu.

Uppdaterar när jag fått mer besked!

13. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm. Kanske är värt att handla av Dustin ändå. Får se när det närmar sig köp för min del.

14. TheNano

MINA ENHETER

Detta argument kan de inte köra mot Expansys , från upplysning.se

15. mate

mate Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, troligen. http://www.expansys.se/terms.aspx
    Du har alltså inte handlat från Expansys Scandinavia AB. Finns massa diskussioner på Prisjakt vad som hänt med dessa, om de gått i konkurs eller likviderats av annan anledning.

16. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Uppdatering Liquid till eXpansys.

TNT kom inte idag som "lovat".

Jag fick ett samtal kl 14:30, där en kille ville kolla om mitt paket verkligen vägde 1 gram och hur stort det var.
    Efter att ha fått lite ungefärliga mått och vikt så diskuterade vi att våra bock här i Gävle har brunnit. *ler*

Iaf, dom kunde inte hämta upp den idag, utan kommer att göra det i morgon. 12-14. Bra tid... får hålla mig hemma hela dan i morgon oxå alltså... :mad:

Dessutom.... JAG fick se till att fraktsedlar blir utskrivna. Nu har jag lite tur som kunde skicka mailet vidare till min sambo så att hon kan skriva ut dem på sitt jobb, men om det inte hade gått så hade vi haft problem. Ja, så uttryckte det sig.

Det verkar vara en självklarhet att alla har tillgång till skrivare nu för tiden... ;)

Så... uppdaterat.

17. TheNano

MINA ENHETER

om inte man själv har det kan man dra bort till närmaste bibliotek där har de både skrivare och fax för några få kronor