Min nya galaxy kopplar inte mot internet

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av villmer, 7 nov 2010.

1. villmer

villmer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får ingen kontakt med internet,ingen verkar veta hur man gör,har varit inne i tre butiken skickar bara till reparation kommer tillbaks likadan,kan heller inte registrera mitt gmail haft den 2mån nu enbart med ringfunktion hur ska jag göra??

Telefon det gäller är Samsung galaxy s 9000

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Flyttar tråden till rätt sektion.

3. TechNoir

TechNoir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Du nämner inte om du eller butiker har provat några åtgärder för att lösa det. Internetåtkomst generellt hänger på att rätt inställningar är angivna om det är via 3G/GPRS. Om du går till

1. Inställningar
    2. Trådlöst och Nätverk (kan heta annorlunda i 2.1, minns ej på rak arm)
    3. Mobila Nätverk
    4. Åtkomstpunktsnamn

Vilka konton finns där? Normalt sett borde du ha ett konto för operatören 3, kallat bara "TRE", där underskriften lyder "data.tre.se".

Har du provat att ansluta till ett WiFi-nät och sedan prova att få kontakt med en webbsida eller ange ditt Google-konto (registrering av Gmail-kontot hänger även det på Internetanslutning)? Möjlighet att prova något annat SIM-kort, antingen från TRE, eller om telefonen är olåst, någon annan operatör?

Last edited: 7 nov 2010
  4. villmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3 butikens hjälp bestod i att en kille som såg en galaxy för första gången provade konstaterade att allt stod rätt men det verkade som något spärrade.

Konto med 3 finns där.Nu har jag gmail bland annat,ska jag ha ett konto för mms+internet och ett annat för gmail?

Jag läste har jag för mej Ny Teknik där stod att Samsung döljer att skriver man in fel första gången sätter sig denna 1:a inställning i källkoden och går inte att ändra,vet inte hur det förhåller sig,men detta skulle skapa problem.

Mobilen har varit på genomgång hos Anovo Nordic de har lagt in en uppdatering verkar det som,ser en steg för steg anslutning till gmail men den får ingen anslutning till server.Anovo säger att den har klarat deras test pratade om att det ev kunde vara ett intermittent fel.Lite surt är att det är ingen svensk version.

Det kan mycket väl vara så att den är felställd någonstans,hade nog räknat med en färdig mobil själv är jag ingen programmerare har lite kunskap om dessa saker.

5. TechNoir

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Att telefonen inte är svensk borde inte spela någon roll, tanken är att man ska kunna ta med telefonen utomlands och använda SIM-kort från operatörer i andra länder utan problem, skulle vara en otroligt dålig idé om användare fick problem när man reser mycket exempelvis.

Där inställningar för Internet ligger ("Åtkomstpunktsnamn"-menyn), där ska det för TRE endast finnas ett konto (förmodligen döpt till "TRE"). Normalt sett kombineras inställningar för Internet samt MMS i detta konto. Se denna sida för att eventuellt dubbelkolla inställningarna i detta konto: https://swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inställningar#Tre

Om du vill vara säker, radera alla konton i "Åtkomstpunktsnamn"-menyn, så att den är helt tom. Klicka sedan på Menyknappen (till vänster under skärmen) > "Nytt APN". I den långa listan med inställningsalternativ som dyker upp, ange endast information i fältet "Namn" ("TRE" är lämpligt), och i fält 2 ("APN"), skriv "data.tre.se" utan citat-tecken. Spara sedan kontot genom Vänster Menyknapp > Spara.

Då din telefon kan vara köpt utomlands och därför kanske inte är låst till operatör, har du någon du känner som du kan låna ett SIM-kort av någon minut? Beroende på vilket SIM-kort du får tag i, ändra inställningen för fältet "APN" i ovanstående sektion för att passa operatören i fråga. För Internetinställningar så är det överlag endast "APN"-fältet som behövs för att det ska fungera.

Om du kör Android 2.2 i din SGS, kolla också inställningen vid "Inställningar" - Trådlöst och Nätverk > Mobila Nätverk > "Använd Paketdata", och se till att den är aktiverad.

Om du kan ansluta till WiFi så ska dock allt ovan inte spela någon roll, så länge telefonen ansluter korrekt (WiFI-ikonen syns i statusfältet högst upp) och inga filter eller fel finns i WiFi-källan så borde Internet fungera direkt.

Hoppas det hjälper. :)

6. villmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Följde länken till wiki ställde in enligt instruktion jag kan se att det visas pil ut i datatrafiken (som tidigare) men ingen trafik in.Jag har version 2.1 update1

Kan du utveckla lite vad wifi egentligen är? Telefon är köpt i sverige på 3 butik.

Wifi symbol syns i rullgardin,du pratar om filter hur ser man detta?

När jag provar "ThinkFree office"så får jag besked nätverk behövs.Ibland säger han mobil är i "service state ska vi ta bort detta?" klickar jag ja så händer ändå inget.

7. TechNoir

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om du ser ikonen "3G", "H" eller liknande med två pilar i telefonens statusbar högst så har du definitivt korrekta inställningar. Denna dyker endast upp om telefonen har en korrekt anslutning mot operatörens datanät. Mig veterligen så finns det inget som gör att endast "uppåtpilen" (sända data) blinkar/är aktiv, men inte pilen för nedladdning.

WiFi kan användas istället för "3G" för att ansluta till Internet. Om du exempelvis har bredband i ditt hem så finns en stor chans att bredbandsmodemet har en antenn som använda för det trådlösa nätverket.

För att ansluta till ett WiFi-nät: Inställningar > Trådlöst och Nätverk > "WiFi-inställningar" > Klicka på ett/ditt nätverk, skriv in eventuell säkerhetskod om den efterfrågas, sedan "anslut").

Om WiFi är korrekt ansluten så borde "3G"/pil-ikonen i statusfältet högst upp försvinna och ersättas med en WiFi-ikon (ikonen som ser ut som ett smalt fält med radarvågor eller dylikt, precis till _höger_ om mitten i toppen, ignorera den röda pilen :)):

Sedan borde det i majoriteten av fall bara vara att surfa. Man kan välja att i modemet/routern/apparaten som skapar WiFi-nätet välja att aktivera bl.a MAC-filtrering, men då krävs inställningar i WiFi-nätet, och som standard brukar mig veterligen inte sådant vara aktivt.

Meddelande om "Service state" eller sådant har jag aldrig fått upp, och en Google-sökning gav inget relevant. Är du helt hundra på att frasen som dyker upp är just "Service state"?

Last edited: 7 nov 2010
  8. villmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok,ja då har jag inget wifi hemma,bara mobilt bredband till min dator.

Ibland har det dykt upp en fråga (har för mig i samband med försök till anslutning av e-post eller internet) ska service state tas bort?

När jag går in på "About phone" och markerar "status" så finns det en rubrik som heter "Service state" under den står det "In service" vet inte vilken betydelse detta har?

Jag har inte roaming inkopplat har detta någon betydelse?

9. TechNoir

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Samma på min, Service State står som "In Service". Så det verkar vara korrekt. Roaming för TRE borde inte spela någon roll i Sverige, slå på den och se om det gör någon skillnad, men det borde det inte. Det bästa i detta fall vore om du kunda prova ett annat TRE-SIMkort tillfälligt i telefonen (då den är köpt av TRE är den med största sannolikhet låst och kommer inte godta SIM-kort från andra operatörer).

10. villmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får gå in hos 3:s butik och göra ett försök till,måste säga detta hade jag inte räknat med,trodde min nya mobil skulle lösa problem inte ge mig nya.

Tack för hjälpen så länge!