Min optimus batteritid och rootningen

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av Crusty, 16 apr 2011.

  1. Crusty

    Crusty Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok, min första smartphone en Optimus 2x. Och det första jag märker är att det SLUKAR batteri. Helt sinnes!! Har läst på något forum (här?) att en systemåterställning ska fixa biffen? Varför då? Och hur gör man det? Med suite? Trodde att en lösning var att ta bort all crapware som är förinstallerad på telefonen så jag rootade den.. Allt verkade ok från pc-programmet och jag fick superuserprogrammet. Installerade Ad-free m,m och det funkade.. men kan fortfarande inte avinstallera de förinstallerade LGapparna.. Jag går inställningar/program/hantera.. men icket. vad gör jag fel? Kanske även ska påpeka att även fast jag startat superuserappen flera gånger så stannar "N:et" kvar som brukar vara på nya appar.
    Har dragit ned skärmen och synken i hopp om att spara lite mer ström..

    Ok, det må va min första smartphone men jag är inte tekniskt handikappad. Vill veta vilka sidor förutom denna som jag ska hänga på? Vilka moddar man kan göra osv. Finns det någon sida som tipsar om bra appar för jag tycker det är för mycket skit på markets lista.

    Måste säga att jag är hittils nöjd med telefonen.. måste bara hitta rätt launcher, appar, widgets m,m så jag slutar konfigurera denna telefon i evigheters evighet.
     
  2. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    En bra sida är Xda dev.

    Installera uninstaller for root.
     
  3. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    tjena, har du startat om telefonen sen du rootade den? det måste du göra.

    för att avinstallera "system appar" (inte samma som användar appar, som angry birds) måste du använda ett annat program från market. jag rekommenderar "Titanium Backup", med detta program kan du säkerhetskopiera alla appar i telefonen, avinstallera system appar osv.. as bra program!

    ang slukar batteri, har du live wallpaper och massor med widgets? prova att stänga av ett par av dom under en dag för att testa batteritiden. hur har du det med ljusstyrkan på skärmen? jag kör med 20% ljusstyrka, men vissa tycker det är lite mörkt... annars kan du köra med automatiskt, då ställer den in sig efter ljussensorn på framsidan.

    ang. systemåterställning, LG skrev på supporten att de med dålig batteritid kunde prova systemåterställning. för att göra en sån så startar du telefonen med att hålla in power och volym minus tills LG loggan blinkar till. det kan krävas flera försök, och om du kommer in i "S/W upgrade", ryck batteriet och prova igen.

    sidor som du kan hänga på är inte så noga, allt det viktiga på XDA och modaco kommer hit inom 24h :P
     
  4. rollet

    rollet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tips om du ej provat, rensa battery filen i cwm, sen ladda avstängd 6+ h.
     
    M1ntos gillar detta.
  5. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Meningen med Android är ju att man kan konfigurera i alla evighets evighet. :)
     
    echt gillar detta.
  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    East Freezy kostar 10 kr och fryser appar, annars rekomenderar även jag TitaniumBackup Pro.

    Sedan rekomenderar jag även att du tar en kik på Battery Calibration.
     
  7. tangeN

    tangeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vad är det för batteryfil du talar om? Jag tror jag har googlat i all evighets evigheter om hur man ska göra för att förbättra batteritiden. Orkar inte nämna allt jag har gjort. Men fixa in fearkills ROM, tanka hem battery monitor widget (ger en klar överblick på när den drar. Jag ligger mellan 1-5 mA i standby. Vilket är helt ok.), stäng av Wifi och bluetooth när du inte använder det, använd inte taskkillers (du dödar apps men luren kommer starta upp de igen senare vilket drar på batteriet)

    Bara lite tips. Finns otroligt många trådar om detta problem. Om du har tid,.. bara läs :)
     
  8. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    tror han menar wipa battery stats, under advanced.
    men tror battery callibration funkar bra också som hund sa.
    jag har kört med Battery cal. och har haft ganska bra erfarenheter.
     
  9. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    På vilket sätt kan detta förbättra batteritiden? Förstår inte hur det funkar (men gör det ändå :D).
    Om jag fattar rätt måste man låta telefonen stänga av sig pga tomt batteri och sen ladda den hela natten medan den är avstängd. Korrekt?
     
    Last edited: 19 apr 2011
  10. tangeN

    tangeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag tror sällan på att det har med hårdvaran att göra. Utan det är någonting i din lur som drar mycket batteri. Wifi och skärmen är väl det som dras mest. Men i viloläget ska det dra väldigt lite. Om mobilen drar mkt i viloläget så gäller det för dig att hitta de program som drar under viloläget.
     
  11. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag hade mobilen på när jag laddade den.
    Teorin är att man tvingar systemet att skapa en ny battery log. Men du kan ta bort logen med Battery calibration.
    Men ladda ner battery monitor widget, och kanske system monitor också, kör en record system på det sättet kan du ev. Hitta vad det är som drar batteri.

    Använder du någon annan launcher?

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  12. Hotlips

    Hotlips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Varför allt snack om Titanium Backup etc? Skaffa Root Explorer och döp om filändelsen på de apk'er i /system/app ni inte behöver. Som med alla andra operativsystem så vinner man i längden på att sätta sig in i hur det funkar och dessutom är det ju roligare att fixa saker själv.
     
  13. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Root explorer är ett riktigt bra program.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  14. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Min drar ungefär 1% i timmen i viloläge. Normalt?

    När jag spelar Dungeon Defenders tar batteriet slut helt sanslöst snabbt. Något i stil med 1% per minut, jag har för mig att det är något mindre.
     
  15. l8o4

    l8o4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag roota min telefon och fryste diverse program och min batteritid har blivit hur mycket bättre som helst 24% har den dragit på 18timmar :)
     
  16. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Vilka program har du fryst?
     
  17. l8o4

    l8o4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    app advisor
    f-secure
    förinstallerade program
    nyheter och väder
    remote call
    röstsökning
    sns
    startsida för bil
    tips för startsida
    yahoo news
    samt en massa rörliga bakgrunder från lg
     
  18. Summered

    Summered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Allt snack om Root Explorer, varför inte bara köra adb om man vill sätta sig in i hur det funkar? ;)

    Sorry, men var bara tvungen :cool:
     
  19. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Eller så vill man inte släpa med sig dator överallt ;-) File Expert är för övrigt en bra ersättare till root explorer då den också är gratis.

    Sent from my Frank phone.
     
  20. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Tack. Har fryst ungefär samma appar som du.