Min S8 gick sönder, funderar på en Iphone

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av jalaloa, 28 dec 2017.

1. jalaloa

jalaloa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej o hå, gott nytt år på er allihopa.

Nu är det så att min S8 gått sönder för andra gången och jag tycker glaset är rena skräpet. Min S5a höll sig miljontals ggr bättre och ingenting kunde förstöra S5an medan S8 går sönder bara man kollar på den. En helt fantastisk lur men nu börjar jag faktiskt tröttna.

Jag har aldrig använt mig av en iphone tidigare förutom vid något enstaka tillfälle (5+), tyckte gränsnittet var riktigt tråkigt men det var ju ett tag sedan. Bör jag gå över till Iphone eller istället satsa på någon annan android lur? Jag gillar Android men är trött på att dom segar ner efter ca 1 år.

2. Arju

Arju Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    kan jag fråga hur dina s8 gick sönder?
    Dom nya iphoneserna 8/8+/X har alla glas på baksidan också så tror nog att dom också har samma risk för att gå sönder som s8. Dock har s8'an kurvad skärm och lite större chans för att gå sönder än dom iphones men tror nog båda riskerar skador om dom skulle åka i golvet speciellt ute. kanske satsa på att köpa nått bra skal?

jnsson gillar detta.
  3. jalaloa

jalaloa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag tappade den på asfalt, båda ggr. Ja.. detta är ju problemet att jag inte är en skal-människa. IQ fiskmås typ.. men har alltid känt att det förstör det estetiska, som att köpa en ferrari och sedan mörka dess eleganta utseende. Tror den kurvade designen är ett fatalt misstag för en som tappar mobilen ofta som mig själv.

4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 326
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Kanske nåt med lite kanter och flat display. Nokia 8 eller Sony Xperia XZ1 eller nåt liknande.

5. Arju

Arju Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ja, då tror jag nog att iphones ligger i samma riskson som s8'an. Dock dom nya. Skulle du köpa en iphone 7 så kanske du släpper undan med några skav på baksidan. Dom nya iphones skulle nog få sprickor i glaset på baksidan. Skulle dom båda ramla på framsidan så är det tur som räddar luren. Så är det nog med dom flesta lurar.

Jag kan nog rekommendera göra research på den lur du önskar köpa, låt oss säga det blir en iphone 8... sen hade jag köpt en dbrand skin (sök på dbrand skin via google) och klistrat på det så att mobilen inte blir så hal och man tappar inte snyggheten av at använda skal. själv har jag s8 och har dbrand dragon skin på baksidan och luphie guld metal bumper frame runt mobilen. Det ser snyggt ut. Vet jag att jag ska vara ute enhel dag så använder jag UAG skal på luren.

kolla min lur på denna posten: https://swedroid.se/forum/threads/bilder-pa-ditt-senaste-teknikkoep.132304/page-36#post-2188258

6. _jonte

_jonte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Kanske en S8 Active vore nåt för dig?
    Fast blir ju iofs som en vanlig S8 med ett skal på.. fast sämre...
    ;)

7. Droid_301

Droid_301 Guest

Kolla på Huawei, en blandning mellan iPhone och Android

8. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 133
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du tyckte gränssnittet var tråkigt då så lär du tycka likadant nu. Köp en tåligare Android telefon istället eller använd skal.

galaxy81 och jnsson gillar detta.
  9. jhorn188

jhorn188 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Vet inte hur du tänker att en iPhone skulle hålla för att du ofta tappar den i asfalt utan skyddande skal/fodral. Vet du med dig att du ofta tappar telefonen i asfalt måste du ju i princip ha ett skydd eller en telefon som är ordentligt tålig. Det finns ju "active" modeller men blir ju samma som ett skal och oftast finns det inte med topprestanda. Finns även ett par mobiler som har skärm i mjukare material som håller bättre för slag och stötar men å andra sidan repas lättare. De jag känner till är inga flaggskepp heller, så blir ju ett nedbyte från S8.

Vill du absolut inte ha skal/fodral och ha liknande prestanda som S8 bör du åtminstone leta efter en modell som har baksida och kanter i tåliga material som metall eller plast, en plan skärm där glaset helst inte går ända ut i kanterna samt gärna så liten som möjligt. Ju mindre glaset är desto mindre påfrestningar bör det utsättas för vid en stöt. Kolla t ex på Sony, google pixel eller one plus som har några modeller som skulle kunna vara något tåligare för stötar men med bra prestanda. Kanske håller de lite bättre än S8, men knappast någon garanti.

Och förvänta dig inte att gränssnittet på iPhones har blivit roligare sedan 5+.

_jonte och bernard gillar detta.
  10. Droid119

Droid119 Guest

IQ fiskmås? Tappar du glas mot asfalt så är det givetvis att risken att det spricker blir hög. Dessutom är både iPhone 8/8+/X i glas så vad blir då skillnaden? Använd skal eller skyll dig själv.

Blir rätt pissed off "Min (insert valfri lur) gick sönder, den åkte (insert valfritt ställe)" Använd skal och eller skyll dig själv ifall den åker backen och spricker. Luren kostar åtminstone 6k SEK+

Last edited by a moderator: 29 dec 2017
    bernard, bjsu562, e7andy och 1 annan gillar detta.
  11. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 326
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Samsung S8 Active ser riktigt fin ut. Men är det inte en mobil som bara säljes i USA? Vad jag vet har de lite speciella frekvenser.
    Finns en liknande modell Vernee Active på GearBest bland annat:
    https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_1265762.html?wid=11

Annars är nog det bästa att skaffa nån typ av skal. Även om man tycker mobilen ser bäst ut naken.:)

bernard gillar detta.
  12. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 212
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    IPhone + AppleCare+ så blir det inte så dyrt när glaset spricker.