Min stackars...

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av erkis, 13 jul 2010.

1. erkis

erkis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, det är så att jag misstänker att min stackars Desire är fuktskadad. I torsdags vistades den i mina fickor, när jag cyklade i ganska kraftigt regn ett tag.

Iaf, igår när jag vaknade, och skulle göra något på telefonen, så funkar helt plötsligt inte on/off-knappen. Irriterande då någon måste ringa till den för att den ska gå ut ur standby-läget. Stänger jag av telefonen genom att dra ut batteriet så, och sedan sätter in det igen så startas den automatiskt. Känns verkligen som symptom på fuktskada. Detta var igår. Den fick luftas lite över natten. Nu ikväll fungerar den _lite_ bättre, den startar inte automatiskt, och on-off-knappen svarar mot knapptryckningar, säg 1 av 5 gånger. Väl igång fungerar allt annat som vanligt. Ett steg mot rätt riktning, men det känns ändå ganska kört. Nu ligger den i rispaketet och förhoppningsvis förgyller ett och annat litet riskorn med fukt.

Det känns ganska kört på något sätt, med tanke på korrosion osv, och till anovo (servicestället) vågar jag inte skicka telefonen. Vill tillägga att den vita klisterlappen på batteriet fortf. är kritvit.

Vad säger ni? Några tips eller reflektioner?

Tacksam för svar

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det verkar ju som att den självläker just nu ...

Testa igen om ett par dagar...
    Har sett flera tips på att man kan plocka isär lucka o batteri lägga telefonen i en burk med okokt ris, låt den ligga där en dag så kanske den fungerar 3/5 gånger, det är ju bara bra isf.

3. R2Droid2

R2Droid2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har en gammal Windows mobile-HTC som fick bada i havet för några år sedan. Mobilen var stendöd i tre dagar och sedan levde den lite mer för var dag som gick. Den hade samma symptom som din med att on-off-knappen inte fungerade och enda sättet att få den att leva var att plocka ut och stoppa in batteriet.

Nu fungerar mobilen precis som den ska, förutom att den med några månaders mellanrum plötsligt startar om gång på gång en stund för att sedan fungera felfritt igen.

Med lite tur kommer din Desire att genomlida samma process och förhoppningsvis fungera som den ska när innanmätet blivit torrt och fint. Dock kan man ju aldrig garantera att mobilen verkligen kommer att hålla i evigheter med tanke på att saker och ting kan ha "oxiderat" i den stackars mobilen.

Last edited: 13 jul 2010
  4. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Borde det inte vara en bra idé att köra filmer i lite för hög upplösning en bra stund, för att snabba på torkningsprocessen?

5. honoka

honoka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nej! Helst ska telefonen inte användas alls tills allt är helt torrt. Man vill under inga omständigheter kortsluta någon krets. Så mitt tips är att låta telefonen ligga så länge du bara orkar, och sedan hålla tummarna

6. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Även om fuktindikatorn på batteriet var ok, så sitter det 3 till i telefonen som
    möjligen inte är ok, eftersom du har problem med on/off knappen så kan jag
    gissa att den övre kan vara röd. Låt den ligga och puttra i risburken ett tag.

Mitten indikantorn kan du se om du tar bort batteriet och kollar ner i ett "hål"
    på vänster sida, där skall den sitta. Men de 2 andra går inte att kolla utan att
    ta isär mobilen, vilket är dumt om du inte vet vad du gör och är till freds med att
    garantin går åt helv.

7. erkis

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, har låtit telefonen vara ett tag nu, och det har inte blivit mycket bättre. Frågan är då om jag antingen ska öppna upp hela telefonen, försöka rengöra i sprit och pilla bort rosten om jag nu hittar den?

Eller, ska jag försöka skicka in den på garantin, vilket känns som ett ganska dött lopp... förslag?

Ha det,
    Erik

8. Janne Jihad

Janne Jihad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har du lite koll på att skruva elektronik tycker jag definitivt du ska öppna den och försöka göra rent så gott det går. Faktum är att det är relativt enkelt att åtgärda en hel del fuktskador (om man haft lite tur).

MEN. Så fort man ens misstänker fuktskada ska man rycka batteriet och låta den torka, du kan skada luren något enormt med att låta batteriet sitta kvar.

Det är 100% meningslöst att skicka in den, är otroligt enkelt att se om det är/varit fukt i den.

9. erkis

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte bara skriva en liten uppföljare. Efter tips från Jonte, vände jag mig som, kanske som sista utväg - av 5-56. Sprutade helt enkelt in så mycket jag kunde, men innan jag började skämmas, in genom springan till på/av-knappen. Tryckte massa gånger på knappen för att gnida in, lät det ligga i några timmar - och nu funkar den perfekt.

Läser man om 5-56 och elektronik på nätet får man känslan av att det är absolut no-no. Men läser man om egenskaperna så.. Det är fuktdrivande, löser oxider och förhindrar korrosion och är ej ledande. Det jag funderar på som lite mekk är dock att det ju är rätt bra på att dra till sig damm så har beställt ett siliconskydd som kan skydda lite..

Iaf, vet inte hur länge det kommer hålla, men kanske ett gött tips om ni skulle råka ut för något liknande!

/Erik

10. S@llad

S@llad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag fick ett udda problem med min lur som började med jag skulle ta ett kort med kameran och helt plötsligt blev det svart på skärmen och ingen möjlighet att få igång skärmen med on/off-knappen.
    Jag började då med att ta ut SIM-kortet OCH minneskortet och efter att jag tagit ut SIM-kort och minneskort och sedan stoppat tillbaka en i taget så visade det sig att minneskortet var problemet och så fort som det satt i och skärmen slocknade själv eller jag tryckte på on/off, så kunde jag inte få igång skärmen efteråt utan att starta om luren.

När jag sedan hade möjlighet att testa minnekortet i en annan desire var det samma problem på den telefonen. Testade även att sätta minneskortet i en HTC Touch Pro och den blev då seg som sirap.

Vet inte om detta kan vara vad du råkat ut för!?

Last edited: 6 aug 2010