Problem: Min telefon - mitt problembarn

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av rQx, 5 februari 2012.

1. rQx

rQx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hej!
    jag har försökt söka ett tag nu men hittar inget, eller söker helt enkelt på fel ord. Jag har haft min s2 i kanske 8månader nu och detta är andra gången dessa fel uppstår.

1. Internet låser sig. Jag måste inaktivera och aktivera det igen för att det ska fungera. Det händer lite då och då. Jag hade en länk från swedroid innan där man kunde ändra något genom att skriva in siffror i uppringaren. Ändrade vilka band den skulle skifta mellan. Denna fungerar inte längre, finns den någon annanstans? Det blev lite bättre med denna men inte avsevärt. Andra tips?

2. SMS problem. SMS går att skicka och ta emot men från min flickvän är det stopp i röret. Det fungerar sporadiskt och det mest konstiga är att hennes sms ligger ett efter. D.v.s. skickar hon ett sms, vi kan kalla det sms HEJ, så får jag inte det. Skickar hon sedan ytterligare ett SMS, vi kan kalla det sms HEJDÅ. Så får jag sms HEJ. D.v.s. jag får inte det senaste utan det näst senaste. Verkligen konstigt.

3. Jag går in i menyn med menyknappen och omorganiserar mina program. Helt random ändrar sedan telefonen tillbaka ordningen som den var innan. Detta kan gå flera timmar eller nästan direkt. Efter telefon restart eller bara när som helst.

4. Random restart. Läst att flera haft problemet men inte riktigt hittat något svar. Min telefon kan ligga sidan om mig, använder den inte, när den helt plötsligt startar om. Är det den senaste verisionen som spökar? Det hände nämligen i direkt samband med uppdateringen.

5. Om jag nu tvingar göra en factory reset, IGEN, vad händer med program jag köpt på market?

Tack för er tid / Tim

2. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    kan tyvärr inte svara på dina fyra första frågor men den sista kan jag svara på, du kommer förlora all data som du har i spelen, men de kommer ligga kvar under mina appar i market under ej installerade.

Och det är bara att installera igen utan kostnad.

Sent from my Samsung Galaxy SII using Tapatalk

Last edited: 5 februari 2012
  3. rQx

rQx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja det antog jag att det skulle försvinna. Vad bra, då behöver jag inte oroa mig över den lösningen :) finns det något sätt att spara sms och sedan lägga in dom igen?

4. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    använd Titanium Backup för att göra en backup av program+data, lägg in en Custom ROM, tex CM9.

sedan så har jag aldrig förstått varför man ska quota hela första posten...

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk

5. Nagarebozhi

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag qoutar alltid, iofs så behövdes det inte nu då jag var först. Men när det är flera som skrivit så kan det bli rörigt vem man svarar till, så därför har jag gjort det till en vana att alltid quota det jag svarar på.

Så enkelt va det!

6. Gilgamesh

Mottagna gillanden:
    1.767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    jag syftade enbart på första posten, och hur kan det bli rörigt när svaren är riktade till TS? jag quota inte och jag var inte först, tror nog ändå TS fatta att mitt svar var riktat mot honom... iaf, blir bara jobbigt att behöva läsa om första posten när den ska quotas i onödan, man kan alltid skriva @"användaren"

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk

7. deskavaenkelt

deskavaenkelt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har haft liknande problem med SMS med min sambo, dock hade jag sgs1(telia) & hon x10min(telenor) men iaf.
    Jag blev stammade av henne så fort hon skickade SMS typ 20 identiska (tur hon hade sånt där med 3000 sms) och hon fick inte mina små men mms funkade.

Problemet löstes då med nytt sim-kort till sambon (mitt var nybytt)

Problemen återkom med ca 2 månaders mellanrum och avhjälptes med nytt sim-kort till henne igen och upphörde när hon bytte telefon...

Så byt sim-kort och hjälper inte de så reklamera telefonen. Är sim-kortet problemet borde de även fixa ditt Internet problem.
    Av erfarenhet så finns det telefoner som käkar simkort, har nog varit med om 3-4 telefoner hittills.

Finns förresten någonstans i kies att man kan göra någon "reparerings återställning" av telefonen då den laddar ner den senaste mjukvaran på nytt och skickar in. Fungerar i princip som en vanlig uppdatering.

Att lägga in custom rom mm löser ju inte problemet på ett konstruktivt sätt. De e ju bara till att försöka gå runt det.
    Ska man byta rom så får man ju kolla så att telefonen fungerar felfritt först. Vilket jag misstänker inte är fallet när han har problem med telefonen.

Blev långt de här =P

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

8. Nagarebozhi

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Vad var det med tagit för vana att quota ALLT du inte förstod? Det är något jag gör utav bara farten.

Och det är ingen sin tvingar dig till att läsa vad jag quotar? :) Tar en mikro sekund att bläddra förbi.

Och när du ska göra en mention/ping så är det @namn; man använder viker är en relativt ny funktion som man inte alltid tänker på.

Men hur som helst nu åter till topic.

9. rQx

rQx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där med custom rom verkade rörigt, får kanske helt enkelt bita i sura äpplet o förlora smsen :)

Jaha, så sim kortet kan vara problemet, då ska jag beställa nytt direkt! Har varit i kontakt med tele2 om problemet men dom sa att de var mobilen men det kan ju vara SIM kortet då ju.

jag får leta lite i kies, det verkar vara en smart lösning faktiskt. jag återkommer.

10. rQx

rQx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

deskavaenkelt: Jag hittar inte denna mjukvaruuppdaterings tjänsten du pratade om :/

11. rQx

rQx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdatering: Det går nu inte att ta emot sms överhuvudtaget :S

12. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Tjenare, börjar låta som att du har fått ett väldigt dåligt exemplar! Det blir nog kanske att skicka in den oavsett, men pröva göra factory reset och hela köret!

Jag brukar köra "SMS Backup+" för att synka smsen till Gmail (för att sedan återställa dem) och sedan kontakter och sånt kör man till Gmail via vanliga sättet... Programmen, vissa säger att man ska köra backup på dem och kasta in dem, men problemet är (eller var förut iaf) att du inte kan uppdatera dem via market, vilket sög... Detta kanske är ändrat på nu, men hur som helst, har man inte många program så kan man skriva ner dem någonstans och ominstallera! (KÖPTA appar är de enda som hamnar under "mina appar" när du kört factory reset, de andra försvinner bara)

Och random restarts kan bero på:

- Du har 2.3.5
    - Du har smuts i USB-kontakten
    - Ditt SD-kort leker lite (om du har något)
    - Du kan ha ett fel som många andra, att WIFI krånglar lite...

Många av dessa fel hoppas jag att man åtgärdar i och med Android 4.0 men man vet aldrig... Så funkar det inte snart, och ni har prövat allt som föreslagits, så är det nog bara att lämna in telefonen tyvärr! Byt Simkort med några och se om det fungerar bättre att smsa, pröva allt sånt... Ta ut batteriet, rengör usb-kontakt, allt! ;)

13. rQx

rQx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag såg att kies hade en importera / exportera funktion för sms och kontakter nu också. Så som du säger gjorde jag förra gången , skrev ner o hela köret, nu hade jag tänkt undvika att återställa, men vi får se. Hm, ja då kan det vara 2.3.5 för det hände i direkt samband. Har häört det ska komma lite nytt nu under feb/mars så jag väntar tills det och ser om problemen kvarstår innan jag återställer i alla fall. SMS problemet har lösts, vet ej om det är permanent men det fungerar nu i alla fall. Jag växlade simkort mellan jobbmobil och privatmobil och då ploppade 20sms in direkt och när jag bytte tillbaka så fungerade det. Så nu är det nog mest internet problemet som jag ska se om det löste sig och menyn som omorganiserar sig. Mindre problem så jag kan vänta tills nya uppdateringarna, SMSen var lite värre. Vi får se vad det lider hur det blir om problemet uppkommer igen eller inte. Tacksam för alla som gett er tid åt mina problem, jag drar upp tråden vid fler liknande problem. Tack!

14. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

En fråga rent allmänt till er som sms:ar fram och tillbaka, har ni aldrig ens övervägt Gtalk?
    Jag och min fru sms:ar *aldrig* mer då det går långsammare och fungerar oftast sämre än gamla sms som dessutom kostar pengar i många fall.
    Dessutom kan en person sitta vid datorn och den andra vid telefonen eller plattan eller vad som.
    Jag kan förstå om den ena har en gammal telefon men inte om båda har android.

Fredriks gillar detta.
  15. Gilgamesh

Mottagna gillanden:
    1.767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    om du provar detta: Slå *#*#4636#*#* i dialern.
    Välj Telefoninfo och scrolla längst ner. Tryck på den HÖGRA knappen där det står "Uppdatera" (Refresh på eng. version). radera de siffror som står där och skriv in detta 07916407970900F1 och tryck på den VÄNSTRA knappen, även där står det "uppdatera" om du ändrar språk till engelska så blir det update/refresh, starta om telefonen.

16. Ampakin

Ampakin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Som jag har skrivit i tidigare trådar så har jag inte haft några random reboots sedan jag bytte sim... Återkom gärna med en uppdatering om det blir bättre med det nya kortet -är lite nyfiken...

17. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Mycket bra tips !

Testade direkt på både fruns telefon och dotterns och det fungerar ju kanon.
    Har Företags abonnemang (utan fria sms)och ser helst att det inte syns på fakturan hur mycket sms jag skickar och det här var ju lösningen på det ;-))

18. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

De flesta har paket i sitt abonnemang för gratis sms eller att det ingår! ;) Men klart att man anpassar sig allteftersom! Man är inne på FB och MSN samtidigt som man smsar etc! Dock är detta OT