Problem: Min Z2 tappar datanätet helt vid samtal.

Discussion in 'Xperia Z2 - Allmänt' started by nimbe, Sep 1, 2014.

  1. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Joined:
    Oct 4, 2009
    Messages:
    218
    Likes Received:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Hittade ingen likvärdig tråd om detta när det gäller Z2 så jag skapade en ny.

    Så fort det ringer i telefonen så dör datanätet. Jag har Telia som operatör, men det känns inte som att det är operatören som spökar. Då jag använder telefonen till 99% i jobbet så är det extremt jobbigt att den tappar nätet vid samtal då jag måste komma åt mail och liknande under vissa samtal.

    Låt oss säga att jag ska boka en transport, något är fel med en adress och jag måste snabbt söka upp rätt adress. Hur gör jag när nätet dör ?

    Finns det någon annan som har reagerat på samma sak?
    Finns det någon snabb lösning?

    Snälla hjälp mig, jag måste veta om jag ska skicka telefonen på service eller kasta den i containern.

    Mvh
    Nimbe
     
  2. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Joined:
    Oct 28, 2009
    Messages:
    121
    Likes Received:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har en Z1 Compact och den gör likadant. Vet inte om det sker jämt men har tänkt på det när jag pratat med headset. Har även jag Telia. Kan inte säga att jag störts av problemet hittills dock, men förstår problematiken. Ska kika på det vidare för min egen del.

    R
     
    nimbe likes this.
  3. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Joined:
    May 13, 2011
    Messages:
    437
    Likes Received:
    49

    MINA ENHETER

    Testade precis att ringa ett samtal och för mig fungerade allt som vanligt även under samtalet!
     
  4. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Joined:
    Jan 22, 2012
    Messages:
    1 032
    Likes Received:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Jag har ett liknande problem. Min tappar all kontakt med datatrafiken imellanåt. Spelar ingen roll var jag är. Eller hur många staplar jag har i mottagning. Måste gå in och ur flygplansläge för att få tillbaka internet och så...
     
    CABBAN05 likes this.
  5. bernard

    bernard Droidmin Staff Member

    Joined:
    May 14, 2009
    Messages:
    42 157
    Likes Received:
    47 180
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt. Har en Z2:a bakom Tre o kör oftast LTE utan problem.

    Vad använder ni andra som har problem för operatör?
     
  6. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Joined:
    Oct 4, 2009
    Messages:
    218
    Likes Received:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Så fort det ringer i telefonen så är LTE som bortblåst, ingen datatäckning alls.
    Samma sak så fort jag ringer upp någon. Direkt när samtalet kopplas upp och det börjar ringa i andra änden så dör datan.

    Jag har som sagt Telia som operatör. Kanske skulle testa stänga av LTE ?
     
  7. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Joined:
    May 13, 2011
    Messages:
    437
    Likes Received:
    49

    MINA ENHETER

    Ja jag kör utan LTE och det fungerar bra. Så testa stäng av det!
     
  8. freddanfly

    freddanfly Infant Droid Medlem

    Joined:
    Aug 27, 2014
    Messages:
    1
    Likes Received:
    1

    MINA ENHETER

    Det är ingen bugg det är avsaknad av Feature. Om du ligger på 4G under inkommande eller utgående samtal så måste telefonen byta till 3G eller 2G. Detta på grund av att operatörerna inte har implementerat VoLTE. Om nätet är felkonfigurerat på platsen du befinner dig så tappar du datatrafik i mer än 30 sekunder.
     
    CABBAN05 likes this.
  9. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Joined:
    Mar 24, 2014
    Messages:
    1 709
    Likes Received:
    535
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OPPO FIND n2 FLIP
    ROM:
    STOCK
    Telefon 3:
    OPPO FIND N3 FLIP
    det händer titt som tätt , har skickat in på service ang bla detta , sjukt irriterande att behöva stänga av och på eller stänga av mobil nät . för det ska gå att surfa igen , :O vad e det som händer med denna så fantastiska mobil, massa sjukdomar , glipor , dålig antenn dålig wifi, batteri , kokar, opålitliga luckor , detta händer bara på wcdma / gsm, 4g ska vi inte tala om det går inte då batteriet sjunker på 5 timmar , .
     
    Last edited: Sep 1, 2014
  10. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Joined:
    Mar 24, 2014
    Messages:
    1 709
    Likes Received:
    535
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OPPO FIND n2 FLIP
    ROM:
    STOCK
    Telefon 3:
    OPPO FIND N3 FLIP
    same problem ., lika irriterande varje gång :( ska inte en telefon för 6000 kunna användas optimalt
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Joined:
    Jun 9, 2010
    Messages:
    6 154
    Likes Received:
    2 284

    MINA ENHETER

    Har inte reagerat på detta problem på min. Kör med Telenor och 4 G avaktiverat
     
  12. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Joined:
    May 13, 2011
    Messages:
    902
    Likes Received:
    152

    MINA ENHETER

    Händer mig också. Har Tele2 och kör med 4G men som någon sa så är det en "nätfråga" och inte en telefonfråga. Om inte 4G nätet stödjer samtal så måste ju telefonen koppla om. Antar att det skulle dra mer batteri om den låg mot både LTE och UMTS samtidigt. Känns logiskt... Som sagt, kör bara på UMTS så slipper du nog tappet. För mig är det inget stort problem.
     
  13. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Joined:
    Oct 4, 2009
    Messages:
    218
    Likes Received:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Kopplade över till enbart 3G, med samma resultat.
     
  14. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Joined:
    Jan 22, 2012
    Messages:
    1 032
    Likes Received:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Har hört om att man kan lämna in den på garantin och få ett chip utbytt, men det känns krångligt och tar nog allt för lång tid.
     
  15. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Joined:
    Oct 4, 2009
    Messages:
    218
    Likes Received:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Snackat med Telia och Sony nu.
    Gjorde ett par tester. När täckningen dör pga samtal så tog det ena gången 32 minuter in i samtalet innan den startade 3G. Andra gången tog det 9 minuter, och tredje gången tog det 18 minuter.

    Telia hittar inget problem, rekommenderade mig att byta simkort men misstänkte att det inte skulle hjälpa. Sony har, och jag citerar "aldrig hört talas om detta problem tidigare". Men efter ett samtal till så verkade det vara som att dom ej riktigt förstod problemet från början. Den kommer gå iväg på service i slutet av denna veckan, då direkt till Sony om jag fattade det hela rätt.

    Så problemet finns där, för mig är det stort då det stället till problem i jobbet. Men upplever ni samma fel så tycker jag att ni ska ta kontakt med Sony precis som jag gjorde.
     
  16. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Joined:
    Mar 24, 2014
    Messages:
    1 709
    Likes Received:
    535
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OPPO FIND n2 FLIP
    ROM:
    STOCK
    Telefon 3:
    OPPO FIND N3 FLIP
    så då , då var den klar, kom in 29 väntade reservdel igår klar och har skickats idag :) det må jag säga 1.5 arbetsdag, det e nog det snabbaste jag varit med om i mitt liv när det gäller reparations service :)
    hoppas den funkar nu , så jag kan använda min dyra telefon optimalt :), glipor wifi och nät svajar
    Komponentutbyte. - Display , antennförstärkare, wifi modul Mjukvara uppdaterad. Godkänd i funktionskontroll
     
    Last edited: Sep 3, 2014
    nimbe likes this.
  17. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Joined:
    Dec 26, 2010
    Messages:
    2 993
    Likes Received:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Nu verkar ju detta ha löst sig hyfsat men som någon få påpekat tidigare har detta ingenting med telefonen/tillverkaren att göra. Det beror helt på operatören och hur deras täckningskarta ser ut. Det är därför det tar olika lång tid för att få igång surfen i samtal och ibland inte alls. Skicka in telefonen ska inte ha något med en lösning att göra utan beror på operatören. Jag jobbar i branschen och alla operatörer säger samma sak, så att Telia säger att de aldrig hört talas om det är inte korrekt.
     
  18. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Joined:
    Jan 22, 2012
    Messages:
    1 032
    Likes Received:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Jag verkar dock inte ha problem vid samtal.
    Utan det verkar som att när jag ska använda telefonen ibland eller om jag använder den så försvinner all uppkoppling.
    Det kan fortfarande vara 3-4 staplar i hörnet, men vid användning av program eller funktioner som kräver internetuppkoppling står det bara att jag ska kontrollera min anslutning.
    Går jag då in och ut i flygplansläge kommer "rätt" antal staplar tillbaka och min anslutning fungerar därefter beroende på hur mottagningen ser ut förstås.

    Lite irriterande, oklart vad det beror på. Men jag kan leva med det.

    Har hört att jag kan prova skicka in och få antennförstärkaren eller liknande bytt. Men... Det känns som lite för mycket jobb, och kan nog bli omständingt om det blir andra typer av komplikationer till följd av reserve-enheter eller defekta komponenter som man fått vid utbytet.