Mina sidor hos Telenor

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Droid55, 10 jan 2013.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag blir inte klok på Mina sidor hos Telenor. Skapade ett konto åt pappa för jag skulle ta reda på hur mycket datatrafik vi förbrukar, men jag hittar alltså ingen information om detta. Abonnemanget heter Telenor Mini och det är 49 kr/mån men vi har också mobilt bredband med fri surf. Det står under tabellen att mobilt bredband inte redovisas i tabellen. Nähä, var redovisas det då? Jag ser via Stay Connected att pappa får faktura på 149 kr varje månad.

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Om ni har fri obegränsad surf finns det väl inget större skäl att logga eller bekymra sig över hur mycket datatrafik man konsumerat?

m v h Henrik

3. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 304
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Klicka på faktura så ska det stå där.

4. Droid55

Droid55 Guest

Ska jag koppla vårt mobila bredband under Profil > Koppla abonnemang? Nu är endast telefonen kopplad och jag börjar misstänka att dessa är separerade (även om pappa tecknade båda och fick mobila bredbandet "på köpet" när han skaffade Telenor Mini). Finns det något nummer för koppla mobila bredband? Telefonnummer kan det ju inte vara för det enda telefonnummer vi har är kopplat. Kan jag hitta det någonstans på Stay Connected eller måste jag be pappa rota i hans papper (om det nu finns där)? Mailade med kundservice att det ska finnas under Profil.

Jag har kollat faktura och trafikspecifikation men hittar alltså inget om datatrafik, endast samtalstrafik.

5. Droid55

Droid55 Guest

Jag behöver veta hur mycket data vi förbrukar (mest jag som använder) för veta hur mycket jag behöver när jag skaffar eget. Funderar på teckna ett abonnemang med surfplatta men vet inte om surfmängden som erbjuds räcker. Jag kan även teckna mobilt bredband med högre hastighet för bra pris fast det är som mest 80GB data och vi har 100GB. Så frågan är om vi ens är i närheten av 100GB eller om 80GB duger gott och väl eller kanske ännu mindre. När jag har min smartphone kanske det behövs mindre på surfplattan osv.

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Japp du måste koppla abbet och telenumret hittar du enklast på baksidan av räkningen (som skickades ut i veckan)

(alla simkort har ett telenummer)

EDIT Sen behövs även PUK-koden för att kunna koppla.... ring kundservice om papperen är borta.

Last edited: 12 jan 2013
  7. Droid55

Droid55 Guest

Vi har inte pappersfaktura men jag vet inte hur jag får tag på e-fakturan. Jag kan se e-fakturan av Telenor Mini på Mina sidor men inte vårt mobila bredband. Kollade nu Meddelanden på Stay Connected och där finns fakturan på vårt mobila bredband, men bara summan och fakturanummer står i meddelandet, ingen länk till PDF-fil eller så. Vet inte hur jag ska ta reda på SIM-kortets telefonnummer men får fråga pappa om han har det någonstans.

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

För att slippa leta efter papper så ring kundservice.

Sen gjorde jag en edit och du behöver även PUK-koden för att kunna koppla abbet.

PUK-koden kan de SMSa till din fars lur.

9. Droid55

Droid55 Guest

Nu vet jag vad jag behöver i varje fall. Ska be pappa ta fram sina papper och hittar vi inte får han ringa kundservice. :)

10. Droid55

Droid55 Guest

Mailat med kundservice som vill att min pappa ta kontakt med dem istället så får vänta tills han kommer hem på måndag. Jag skapade kontot och la till hans telefonnummer eftersom jag har bett honom att göra det flera gånger själv men han gör det aldrig. Han är medveten om att jag har skapat konto osv. eftersom jag ringde och bad honom att ge mig lösenordet för aktivera kontot. Fast förstår att Telenor inte vill ha mellanhänder.

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det var därför jag skrev att "PUK-koden kan de SMSa till din fars lur".

Ingen annan än den som tecknat abben har rätt till den uppgiften.

Sen vete tusan hur rätt dataförbrukningen är ?? Jag kollade min och det ser alldeles för lite ut jämfört med vad routern visar.

12. Droid55

Droid55 Guest

Fast jag måste väl ha telefonnumret innan PUK-koden?

Jaså? Vi har ingen router utan kör dongeln direkt i datorn så har inget att jämföra med.

13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Jag har inte använt någon sådan app själv, men jag är ganska säker på att det finns appar som mäter hur mycket datatrafik man konsumerar.

m v h Henrik

14. Droid55

Droid55 Guest

App? Jag vill se det på Mina sidor likt jag kan göra med samtalstrafiken. Känns mer tillförlitligt än någon mätare på nätet.

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo du behöver både nummer samt PUK-kod för att kunna koppla abbet till Mina Sidor, jag har frågat varför det inte sker automagiskt men det var nåt strul.

Sen om man kör med dongeln i en dator så via Mobila Bredbandsklienten så kan man då kolla in dataförbrukningen.

EDIT Via Vy > Statistik

(kör man med en router så är det bara att logga in i routergränssnittet)

Last edited: 13 jan 2013
  16. Droid55

Droid55 Guest

Min klient heter Stay Connected (ser inte ut som det gör på din bild) och jag har gått igenom allt och inte hittat något om datatrafik. Under Mobila Verktyg återfinns Meddelanden, Online lagring, Mina Sidor, Hälsokontroll, Täckningskarta för mobilnätet, Systemstatus, Inställningar och Om Stay Connected.

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Aha, jag kommer inte ihåg hur det såg ut i Stay Connected för det följer med äldre modem.

Kör du senaste version ?

http://www.telenor.se/privat/kundservice/mobilt-bredband/vanliga-fragor-mobilt-bredband.html

En bit ner "Kom igång" > Ladda ner senaste mjukvaran

18. Droid55

Droid55 Guest

Jag kör 2.1.0.316 med ska ladda ner senaste. Är SMSC-nummer SIM-kortets nummer (ser ut som ett telefonnummer)? Försökte koppla det under Profil på Mina sidor men det kom upp ett fönster om att jag inte kan registrera mig för tillfället pga. tekniska problem. :ehm:

19. Droid55

Droid55 Guest

Nu har jag uppdaterat Stay Connected och lagt till vårt mobila bredband på Mina sidor. Nu vet jag vår dataförbrukning. Gött! :D

20. Droid55

Droid55 Guest

Kan tillägga att det inte var SIM-kortets nummer. Pappa gav mig en pappersfaktura (vi fick i början av misstag) och där stod mycket riktigt både datanummer och PUK-koden. :)