Mini eller Mini Pro - en jämförelse

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av teddyjohan, 16 sept 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så har jag nu haft en Mini ett par månader och därefter en Mini Pro i ett par veckor. Eftersom många frågar här sporadiskt om vilken som är "bäst" osv. så vill jag skriva min egen högst personliga upplevelse. Frågor från "blivande" Mini/Pro ägare går bra i tråden.

Vikt: Mini är extremt lätt (ca 88 gram), vilket är en lägre vikt än de flesta s.k. feature phones jag har provat. När man känner på den i butik känns det helt rätt och i jämförelse känns Pro rätt tung (ca 120 gram), även om Pro ändå väger mindre än t.ex. en iPhone eller andra vanliga mobiler. När man börjar använda den lite mer (efter köp) börjar man snart inse att det där med vikten kanske inte var såå jättebra ändå. Flera gånger har jag varit nära att tappa den i golvet, har dock aldrig hänt, när jag ska stoppa den i fickan - man känner inte riktigt var den är mot kroppen. Flera gånger har jag varit nära att se den flyga i ljusets hastighet genom rummet och krossas mot väggen för att jag lagt den på laddning på ett bord och något (en bok, en fot, vad som helst) kommer åt sladden. Med den lilla vikten skjuter telefonen iväg över bordet snabbt som en oljad iller.

Därtill är det svårt att skaka av sig leksaks-känslan med Mini just på grund av vikten och formatet - man sitter med den i handen och känner att den egentligen borde ha vägt mer. Pro har inte det "problemet"

Storlek: Pro är som bekant inte mycket större än en Mini; någon millimeter på bredden och en centimeter på längden. Men trots det så känns det mycket mer naturligt att använda den eftersom knapparna får lite mer distans från handflatan. Den ligger helt enkelt mer naturligt och bekvämt i handen (mycket tack vare vikten också).

Byggkvalitet: I de flesta recensioner jag har läst så vinner Mini över Pro vad gäller kvalitetskänsla. Personligen säger jag "ren dynga" om det. Inte ens nära. Mini känns för lätt, för plastig och för "knarrig" för att kännas kvalitativ. Komiskt nog känns den inte alls som 2000-2500 kr. Pro däremot känns rejält gedigen och mer som en "riktig" telefon. Slide-mekanismen är fantastisk, något jag var tveksam till innan jag köpte den, men den glappar inget alls och har perfekt mostånd. När sliden är utskjuten så är den stabil och trevlig att skriva på.

Prisvärdhet: Pro är precis som Mini; den har allt det där som Mini har, fast dessutom känns den mer kvalitativ, robust och därtill har den ett snuskigt bra tangentbord. Själv använder jag nästan inte tangentbordet (bara om jag ska skriva på annat språk eller skriva mail) men kombinationen är oslagbar. Kort sagt får man så mycket med med en Pro än en Mini, och även om man inte använder tangentbordet så finns det där, men är inte i vägen, ifall man vill använda det i framtiden.

2. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Det blir bara bättre och fler QWERTY-apps, och visst skriver man inte så snabbt men bra snabbare än T9. Enda gången jag saknar ett riktigt QWERTY är väl när det gäller spel, vilket ändå inte är roligt på den lilla skärmen. Därför tycker jag formatet & vikten överväger tangetbord, åtminstone för mig - och det är absolut ingen leksak utan en seriös droid :)

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Samma här. :)

4. Airborne

Airborne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ytterligare en stark sak som talar för Pro istället för Mini anser jag det användarutbytbara batteriet vara.

Det gör att man kan ha med sig ett reservbatteri, bra många gånger och lättare än krångliga påhängsbatterier som väger mer dessutom.

Man kan ta ut batteriet om telefonen hängt sig, går inte på Minin utan demontering som antagligen bryter garantin.

När det blir dåligt så kan man byta själv och behöver inte skicka telefonen till dyr verkstad och slipper vara utan telefonen när den är inlämnad.:)

5. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Så länge tror jag nog inte du behåller telefonen. ;)

6. Nonameswayne

Nonameswayne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det rår på vad man vill ha helt enkelt men jag skulle säga att byggkvalitén är bättre på minin. Har känt på pron slider och den var inte "så bra" som du vill uttrycka. :)

Sedan finns det en sak till som talar för minin och dessa är väl de enda förutom vikten? Att den har en clearpad2000 vilket, om den rootas ordentligt, vi kan få användning för i spel osv. (Inte tänker jag flasha med pinch-to-zoom iaf).

7. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte en Mini först efter att ha känt på Mini Pro i butik. Kan dock säga att den upplevelsen i butik (sladdrig, knakig och allmänt billig) inte alls stämmer. Min Pro är fast, knarr-fri och gedigen. Om den börjar knarra någon gång så fäller jag ut och in tangentbordet en gång så är det löst. Minin knarrar oavbrutet och känns inte som att skalet sitter så hårt som det egentligen borde (oavsett skal).

Menar inte heller att Mini är en leksak men den känns definitivt mer plastig och billig än Pro; och såvida inte den där centimetern är en livsviktig besparing så tror jag man får mer för pengarna i en Pro. Dessutom som någon skrev ovan, utbytbart batteri vilket förlänger livslängden på telefonen avsevärt.

8. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ingen aning om vad du menar och förstår inte meningarna heller :) om Minin har det så har Pro det och omvänt, och pinch-to-zoom kommer ingen av dem att få någonsin, det är ju redan fastslaget.

9. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Formatet är nog så bra (beroende på om man har större eller mindre händer) och vikten är väl en smaksak. Jag tycker att Mini Pro ligger perfekt (och t.ex. iPhone är lite väl tung, med dryga 10-20 gram mer). Min poäng var dock att ingen av dem är särskilt stor eller tung; men den ena är mer kvalitativ och prisvärd. Ingen av dem är dock ett dåligt köp.

Personligen ville jag ha en Mini Pro hela tiden men var sjukt rädd för att den skulle vara sladdrig och dålig, som demo-exen i butik. Trodde inte det skulle vara någon stor skillnad mot Minin, men det var det verkligen - Pro känns rakt igenom mycket bättre. Därtill är den (för mig) bekvämare att använda.

Synd bara att Mini är såå mycket snyggare än Mini Pro :)

10. Nonameswayne

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Varför ger du dig till tåls att försöka svara då med felaktiga uppgifter? :)

För det första.
    X10mini sitter med en clearpad2000. Det är okänt vad minipro sitter med men det är inte en clearpad2000. (säkert bara support för single-touch för att hålla priset nere på pron).

För det andra, så sa jag aldrig att SE skulle officiellt gå ut med stöd för multitouch.
    Det kan löna sig att läsa ett inlägg en gång till faktiskt. :)

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Har oxå både en Mini och en Pro.

Mini:n är ju känslomässigt mycket mindre än Pro även om specen
    säger att dom är väldigt lika i storlek. Pro:n är ju markant tjockare
    när man håller i den. Säger inte att det är en nackdel för det är det inte alltid.

Pro:n är tack vare sin storlek skönare att hålla i under samtal, bättre balanserad på något sätt. Mini:n är nästan svår att hålla i när man pratar men den är å andra sidan helt underbar att ha med sig,ingen ficka är för liten/trång för mini:n.

Kvalitetsmässigt är mina 2 mini/Pro lika bra,har modifierat batteriluckan med tejp på båda för att slippa knarr. Sliden på min Pro finns inget att klaga på heller,inte en tendens till glapp i något läge.

Gillar möjligheten att kunna byta batteri i Pro, har ett reserv batteri inkl bordsladdare på jobbet för att kunna byta vid behov.

Fördelen med Pro är ju helt klart tangentbordet, till min Mini har jag laddat ner Scandinavian keyboard men det är ju inte i närheten lika bra som ett riktigt tangentbord.
    Fungerar ypperligt att skriva sms,mail osv med Pro

12. BennyBlack

BennyBlack Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min X10-saga började faktiskt med en besvikelse på Samsung Wave. Köpte en sån, och visst va den fet. Skärmen var helt sanslöst bra, men inte mer som motiverade varför jag skulle behålla den. Så, jag la ut den på blocket. Fick sålt den direkt, och åkte till Elgiganten där dom hade både Mini & Mini Pro, till samma pris, 2995:-. Valde Mini Pro. Omgående började jag ångra mej, eftersom jag tänkte: "jag byter alltid telefon, så jag borde valt den minsta av dom, om man vill ha en riktigt liten telefon." Då händer det som jag än idag är glad för. En snubbe i min stad, Halmstad, mejlade på min Wave (hade inte tagit bort annonsen ännu) och sa: "Har en helt ny Mini köpt på phonehouse, vill du byta?" Då sa jag: "Tyvärr, den är såld och jag har precis köpt en Mini Pro." Då kommer hans frågan: "Kanske låter dumt, men du vill inte byta modell med mej då? Saknar stor skärm eller fysiska knappar." Jag nappade direkt. Måste säga...hade Mini Pro i typ 3 dagar max, och ångrade mej hela tiden, och nu har jag haft Mini i snart 2 månader och ÄLSKAR den. Saknar knappar kanske ibland, men knappt. Kärleken till den är obeskrivlig. Min flickvän brukar säga, såklart med glimten i ögat (hoppas jag): "Vi kanske ska låta dej förlova dej med din telefon i stället, så kan din telefon ta min ring ;)"

Mini är kärlek. Mini är vacker. Mini är perfekt.

13. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Mellan dessa 2 valde jag minin, motivering:

-Formatet.
    -Strålar 1/4 mindre än pro.
    -The look.
    -Nu är jag sedan något år tillbaka van med touch och jag är ingen smskille. Qwerty touch tangb fungerar utmärkt. Men ok, skulle jag sitta och skriva en Novell eller programmera något då skulle jag gärna ha ett tang.b men då hade jag ioförsig valt bort pro pga storleken och valt en större lur med tangb. Jag förstår inte riktigt varför man ska ha ett tangb på en telefon i denna storlek även om den faktiskt går bra att skriva med. Men som sagt... jag skickar ca 2sms i veckan. Kanske därför jag inte begriper!?
    -Ang batteriet, jag byter lur 1ggr per år... batteriet lär hålla sin kapacitet åtminstone 2år!?

Jag tycker pro är helt ok, jag var sugen på den själv ibörjan. Den kostade i butik endast 100kr mer, men att den strålar över 1,6 SAR, dvs ca 1/4 mer än redan rätt högt strålade mini gjorde att jag inte kunde acceptera det.

/elpapo

Last edited: 16 sept 2010
  14. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Pro har ett SAR värde på 1,61 och mini 1,17

15. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kan löna sig att inte tro på alla rykten heller! Men får du nån gång MT på din Mini så visst, DÅ är det ett argument!

16. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Tycker fortfarande mini'n e snyggast, mer enhetlig, bättre och renare design, MYCKET mindre vikt och perfekt i handen med one-finger-rule-them all.

Pro är inte speciellt snygg, den är lång så den påminner om X8, man kan inte byta skal (inte officiellt iaf), svårt att få till ett bra gummi-skydd. Extra batteri är en extra-kostnad, finns andra sätt att ladda sin telefon - och vem har på sina senare telefoner behövt byta batteri? Dessutom 40g tyngre, det märks om man ska ut och jogga t.ex

Och handen på hjärtat - Tycker jag det är lite väl nördigt med tangentbord när hela poängen med en touchmobil just är touch!

Då var de kriget igång men jag tror både oss Mini ägare och dem som har Pro är mycket nöjda med sina val :) Krig.Slut.

Last edited: 16 sept 2010
  17. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är det inte samma hårdvara?
    Eller är det något med chassina som gör att strålningen blir annorlunda?

18. Nonameswayne

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Rykte och Rykte .. Synaptics själva har ju sagt att de leverar panelen till X10mini.

19. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

HW är nog likadan, men eftersom formfaktorn inte är densamma så är uppenbarligen HW layouten inte heller det dvs. antenner ody. ligger lite annorlunda för att tangentbordet skall få plats och därmed blir SAR värdet lite olika.

Last edited: 17 sept 2010
  20. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Det är skandal tycker jag att de inte har samma SAR värde och att ingen av dem klarar att matcha konkurenterna, tex galaxyn är ju under 0,3 i SAR värde.

Jag vet inte varför, men någon nämnde att det är chassit som skiljer dem. MEn jag vet inte...

Sen är det alltid diskussion om SAR hit och dit men en sån debatt intresserar mig inte i denna tråd. Jag lyssnar och tittar på siffror, likaså med bilkrockar, tex NCAP.