Mini-pc eller surfplatta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Victory93, 15 jul 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Victory93

Victory93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag funderar på att köpa en mini-pc eller en surfplatta. Vilket tror ni är bäst att välja? Min budget ligger tyvärr bara på ungefär 2000 kronor, så jag räknar inte med att få så mycket för pengarna, men tycker ändå att jag borde få något hyfsat eller? Har kikat lite på ZTE Light, men läste att det kommer en ny version 2 snart. Har lite beslutångets! Tacksam för svar :)

Last edited: 15 jul 2011
  2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Ämnet flyttat till köpråd eftersom det passar bättre där. Var snäll att även ändra rubrik så man enkelt kan se hav det är du vill ha hjälp med.

Victory93 gillar detta.
  3. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej sorry, är precis ny på forumet så känner tyvärr inte till hur det fungerar.

4. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det är inga problem nu har du lärt dig var denna typ av trådar ska ligga iallafall :P.
    Välkommen till Swedroid föresten :D

5. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Apropå detta! Var kan man hitta swedroids regler?

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Välkommen!

Tänk på att läsa vad de olika forumdelarna ska innehålla, det ger ofta en hint om var trådar skall placeras.

Sen vore det bra om du ändrar rubriken på tråden till något som bättre avspeglar vad tråden handlar om.
    Exempel:
    "Tablet eller mini-PC - vad passar mig?"
    "Beslutsångest, tablet eller mini-PC?"
    "Jämförelse av tablet och mini-PC"

Nästa steg är att komplettera tråden med information. Du har angivit budget vilket är väldigt bra, det ger alla en bra bild av vilka prylar som kan vara aktuella, men försök specificera vad du ska ha den till (spel eller surf?), var du ska vara (soffan eller stranden?) och vad som är viktigast för dig (riktigt bra skärm eller riktigt bra batteritid?).

Victory93 gillar detta.
  7. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Last edited: 15 jul 2011
  8. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska främst använda den till att nöjessurfa i soffan/sängen typ och kanske ta med den till skolan för att skriva något skolarbete. Bra batteritid är givetvis ett plus men inget som jag går efter så mycket, bara den klarar runt 3 timmar iallafall så är det helt okej för mig. Jag har en bra laptop, så är endast ute efter något smidigt komplement till den typ. Fråga gärna om det är något mer ni behöver veta för att kunna hjälpa mig. Tack :)

9. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Troligtvis så var de dessa jag tänkte på, (trodde att det skulle vara några fler?)

10. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

När du säger att du eventuellt vill skriva på den så känns ju mini-PC bättre med tanke på tangentbordet. Övriga aspekter talar väl för tablet i min värld.

11. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en ZTE Blade nu och är väldigt nöjd med den så därför är jag sugen på att skaffa en med pekskärm, men sen är det ju så som du säger att det är betydligt mycket lättare att skriva med vanligt tangentbord. Men det ska väl funka att koppla ett tangentbord via bluetooth till surfplattan tror jag...?

12. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Surfplattor:

Mini-PC's:

Om jag var du, så skulle jag i din position valt en Asus EEE PC. Som sagt lättare att skriva på ett fysiskt tangentbord och denna laptop fyller dina behov. Surfplattor är i regel för dyra för vad man får (tycker jag), så välj hellre en Mini-PC.

13. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är sugen på ZTE Light faktiskt men släpps inte efterföljaren snart? Någon som har en uppfattning vad priset kommer hamna på? Under 3000 kr?

14. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Uppföljare? Länk?

Sent from my V9 using Tapatalk

15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

16. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag köpte en mini-PC i mellanklassen och tro mig den är så seg att surfa på att jag funderade varje gång jag surfade på den att kasta ut den genom fönstret :P Ändå en dator för kanske 3-3.5k så för 2k får du nog bara något sämre tyvärr.

Det jag verkligen rekomenderar dig är att hitta en begagnad Sasung galaxy tab, köpte själv en sån bara för att jag var så trtt på mini-pc:n och den fungerar så mycket bättre på allt :) enda är väl att den har lite mindre skärm.
    Rekomenderar den då jag faktiskt haft den :)

Men vill du prompt ha en ny platta så tror jag på ZTE, har läst lite av vad folk som skrivit i forumet och dom som har den verkar väldigt nöjda med den :)

17. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej men varför är dem så sega då? Beror det inte bara på vilket internet man har?

Jag funderar starkt på ZTE, men tror att jag väntar tills den nya kommer. Hoppas det inte dröjer för länge bara...

18. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Det är ju det att det sitter en låg-låg-lågbudget processor på 1.6Ghz som inte orkar driva datorn, sen 1GB ram. Det blir ju oftast segare ju mindre det är när man har ett operativsystem som är byggt för en vanlig dator. Tack vare att surfplattor har ett OS som är utgjorde för dom så krävs inte lika mycket kräm :)

19. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej jo mini-pc är ju inte precis starka, men finns det något liknade program som word som man kan ha på en andriodplatta? Kan vara bra att ha.

20. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Samsung har ju thinkfree office som använder sama filsystem som microsoft office :) Du kan skapa excel-dokument, word-dokument m.m
    Sen tror jag det finns att ladda ner på market :)

Nej ärligt så ska man ha något litet att surfa och kolla film på när man är ute och reser och så eller bara ligger i soffan och slösurfar så gör man rätt i att skaffa en surfplatta i stället för en mini-laptop. Tror att surfplattan kommer att ersätta mini-laptopen :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.