Mini Pro, tangentbord - frågor

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av teddyjohan, 21 augusti 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla! Kör en X10 Mini dagsläget men är lite nyfiken på om man kanske ska byta till en X10 Mini Pro istället. Alla demo-ex jag har fått känna på har varit rejält tummade och slitna, med andra ord, rena rama mardrömmarna. Ni kanske kan ge en mer rättvis bedömning. Några frågor så!

1) Upplever ni att telefonen känns stabil och bra byggkvalitet med tangentbordet infällt?

2) Hur känns det att skriva på tangentbordet? Använder ni det oftare än skärmtangentbordet eller vice versa? Varför?

3) Har du provat både X10 Mini och Mini Pro? I så fall, vilken känns ha bäst byggkvalitet?

Anledningen till att jag är nyfiken på att byta är att Mini är knarrig i skalet, vilket blir irriterande när det låter så fort man tar i telefonen. Känns billigt. Dessutom är den lite väl liten och för lätt för min smak - nära perfekt, men lite för mini helt enkelt.

Överväger i så fall att använda skärmtangentbordet på Pro för det mesta och slide-bordet för mail och sådant, men jag vill inte gärna byta från dessa "brister" till nya och värre, t.ex. sladdrigt slidebord.

2. fanofslash

fanofslash Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har en pro

1 Telefonen är det bästa SE jag haft å det börjar bli 10 stycken ..

2 Använder nästan aldrig skärmtangentbordet utan bara det fysiska för det går så mkt snabbare att skriva på det.. och man slipper skriva om en massa..

3 har inte testat någon mini så jag vet inte.

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.285

MINA ENHETER

Har båda telefonerna. Bygg kvalitén på min pro upplever jag som otroligt bra. Inget som helst glapp i något läge,varken utfällt eller ihop fällt. Använder i stort sett alltid det riktiga tangentbordet då det är så otroligt bra. Ang knarr så är ingen av dom bättre än den andra,har modifierat luckan på båda för att få bort det. Pro är märkbart större än mini,tycker personligen att pro är enklare att hålla i när man pratar i den.

4. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Tangentbordet på Pron är helt magiskt. Vi som har en pro har åven en vanlig minis tangentbord med luckan infälld. Anvädet det fysiska tangentbordet till 99%. Jag hade sååå inte velat vara utan...

5. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Valde Mini Pro för det utfällbara tangentbordets skull.

1. Ja.
    2. Känns bra. Man känner sig lite ovan i början, för ryggmärgen tror man kör T9 iom. att man stirrar på en mobildisplay. Men det går över...
    3. Har inte rört nån Mini.

6. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Där ser man! Känner att jag ångrar mig lite att det inte blev en Pro, men å andra sidan har alla demo-ex jag känt på varit sladdrigare än...ja, något sladdrigt. Får kanske bli en Pro nästa gång jag byter eller fixar nytt abonnemang då!

Men har den också utbytbara skal alltså? Eller är det för att luckan är avtagbar som den knarrar?

För mig är problemet såhär: Första dygnet efter skalbyte låter det nästan inte alls på det gröna skalet, det röda låter direkt och det vita börjar låta efter en stund. Känns som att skalet sitter för löst alternativt är för mjukt. Du löste det genom att sätta in en kudde eller?

7. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Klart den är sladdrig, men inte sladdrigare än nån annan slide-modell. Skillnaden mot x10 mini kan jag tänka mig är ganska stor eftersom den i princip är en gedigen klump. Syrran har en SE W715 som hon haft ett år, och morsans mini pro känns lika bra som den. Så det är nog mest en vanesak, men det är klart att om man har en livsstil som ger mycket slitage på mobilen så försämras nog en slide fortare än en utan.

8. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    På min Mini Pro är sliden väldigt stabil och gedigen. När man slidar upp eller ner den är den så pass bra fjädrad att det blir ett rätt så ljudligt "smack" vilket jag tycker tyder på bra byggkvallite.

Ja den har utbytbart skal och jag har lite knarr uppe i högra hörnet precis vid kameran på typ två millimeter med originalskalet. Absolut inget jag stör mig på, märker inte det vid vanligt användande.

Jag använder tangentbordet till 99% av all textinmatning. Det är så smidigt att bara slida upp det snabbt, och jag älskar att man kan hålla inne "alt-knappen" (den blåa) och trycka enter på tangentbordet i Handcent för att skicka. Använder som sagt endast T9 vid några få tillfällen när jag är så lat att jag inte orkar vända på luren :innocent:

9. EnJoker

EnJoker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

1) Upplever ni att telefonen känns stabil och bra byggkvalitet med tangentbordet infällt?

Byggkvaliten på tangentbordet infällt känns bra och gediget. Knarrar dock om bakre skalet men det stör inte, drar ner kvalitetskänslan något men det går säkert att fixa med lite trixande. Sladdrigt tangentbord har jag aldrig känt av dock.

2) Hur känns det att skriva på tangentbordet? Använder ni det oftare än skärmtangentbordet eller vice versa? Varför?

Har själv faktiskt haft funderingar på att byta ner mig till mini utan tangentbord. Största anledningen är för att mini non-pro är så mycket mindre. Använder oftast touchscreenen när jag svarar snabbt på sms eller skriver in andra inte allt för långa saker. Tycker det är smidigare att använda touch skärmen direkt än att fälla ut tangentbordet > vänta på att skärmen ska rotera > byta grepp och sen samma procedur i bakvänd ordning när man skrivit klart. Tangentbordet använder jag när jag ska skriva längre texter, svara på lite utförligare sms eller när man är i farten och inte är så precis i fingrarna. Använder väll touch/tangentbord - 60/40. Ska också tillägga att jag inte använder SE's inbyggda touchtangentbord.

3) Har du provat både X10 Mini och Mini Pro? I så fall, vilken känns ha bäst byggkvalitet?

Nej.