Mini pro, Varför lär sig inte skärm T9 från inbyggt tangentbord?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av SirBob, 21 aug 2010.

1. SirBob

SirBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är hur nöjd som helst med mini pro, helt suverän smartphone:D

Men det finns en sak jag irriterar mig på .. varför lär sig inte T9 av vad jag skriver på det inbyggda tangentbordet?
    Borde ju vara en självklarhet tycker jag.
    Personligen använder jag det inbyggda tangentbordet till ~80% eller mer kanske, men ibland t ex. i bilen så brukar jag sätta fast mobilen i en hållare, ibland för navigering men mestadels för spotify. Struntsamma det är svårt att använda tangentbordet vid de tillfällena och då kan man ju tänka att skärmtangentbordet T9 är kanon att använda men det fattar ju inte vad jag skriver, det har ju inte lärt ett dugg vad jag historiskt skrivit från det inbyggda tangentbordet.:mad:

Jag vet att det finns alternativa skärmtangentbord, men har inte hittat någon som funkar bra på minin i stående läge, och de lär ju knappast heller från det inbyggda tangentbordet. Jag tar gärna emot tips om det finns smarta skärmtangentbord som funkar bra i stående läge på minin.

Jag hoppas att SE fixar detta i någon kommande patch, och integrerar dessa tangentbord med varandra på ett bättre sätt.

2. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Vad menar du med lära sig ? Menar du enskillda ord eller ordföljder så att säga ?

3. SirBob

SirBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag menar ord i första hand, visst ordföljder/meningar vore ju ganska snyggt iofs :). Men jag skulle vara ganska nöjd bara orden kom in i T9 listan så att säga.

4. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Du kan alltid lägga till ord själv genom att hålla fingret på ordet du vill lägga till, när en pop-up ruta dyker upp, så skrollar du längst ner och väljer lägg till. Något sådant du letade efter kanske ?

5. SirBob

SirBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Njae, jag menar när man använder det utfällbara QWERTY-tangentbordet på pro'n. Får liksom ine upp så mycket alternativ men jag kan ju ha missat något.

6. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Och jag som trodde själva poängen med QWERTY är just att det är QWERTY och inte T9, dvs. du skriver som på en skrivmaskin eller dator.

Jag använder inte T9 tillsammans med utfällbara tangentbordet.

7. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Din fråga är väl ursprungligen ungefär såhär: jag använder QWERTY med T9 men när jag använder skärmtangentbordet följer inte ordlistan med? Eller omvänt?

8. SirBob

SirBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

:) ungefär.

Jag skall försöka uttrycka mig lite tydligare, och ge ett exempel.

Om jag har sökt efter artister på spotify låt oss säga iron maiden och använt det utfällbara tangentbordet, japp inga konstigheter.

Om jag sedan sätter mig i bilen och sätter fast mobilen i en hållare. Då innebär det att jag inte kan fälla ut tangetbordet utan måste använda T9 skärmtangetbordet, om jag då skall söka på iron maiden med T9:an så finns inte iron maiden med i ordlistan.

Det borde vara så att allt du skriver med utällbara tangentbordet lagras i T9:ans ordlista. Tycker jag i alla fall.

Ingen stor sak men ändock lite irriterande

9. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det borde definitivt vara så, men vi får väl hoppas att det löser sig i en uppdatering. Jag skriver mycket själv på både engelska och svenska, och ett problem för mig är att om man byter språk på tangentbordet så försvinner orden jag programmerat in i T9, även om jag så bara byter för en minut i ett SMS. Med andra ord, byter jag till engelska och tillbaka till svenska så är min svenska ordlista borta. Har haft samma problem på mina tre tidigare Androidmobiler också förvisso.