MiniCM6-1.0.0-RC2 - Feedback

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av herrfisk, 18 apr 2011.

1. herrfisk

herrfisk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Hej alla x10 mini användare!

Ni som kört MiniCM RC2 ett tag, vad kan ni säga om vad som verkar vara ett riktigt härlig rom förutom omstart strulet som finns i praktist taget alla roms ? Helst om ni kanske jämför med andra roms. Men allt går undan såklart!

Snabbhet/strul/seg etc etc :)

Får minin snart och är väldigt ivrig att testa just den romen, mest pga. multitouch och att allt verkar fungera enligt posten på XDA.

Och för dom som provat QWERTY tgbord, hur är det ? I t.e.x. landscape med SMS ? Provade lite på pro'n men blev lite hastigt så vore roligt med lite insight i det också :)

//Fisk

2. HoA

HoA Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har precis installerat nämnda ROM (X10 mini) och kan bara komma med några spontana kommentarer;
    1. Känns mycket trevligt, flyter på bra
    2. Testade qwerty tangentbord och blev förvånad över att det gick relativt lätt (Tror att det var android original med ordlista). Jag planerar att överge T9 och köra qwerty.
    3. Fn lite orolig över batteri-tiden. Får se hur det utvecklar sig...
    4. Mycket skönt att slippa Roadsync och kunna använda Android's mailklient för Exchange Sync.

Än så länge är jag nöjd :)

-H

herrfisk gillar detta.
  3. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Tack för svar! Skönt att höra, låter ju riktigt bra. Oroat mig för batteritiden jag med, hoppas inställningar finns för det. :)

Mer insight önskas! :)

Last edited: 18 apr 2011
  4. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Tja, de spontana omstarterna verkar helt vara relaterade till root-applikationer. Lyckas jag bara hålla tassarna borta ifrån Root Explorer och Titanium Backup (med mera) så är det hur stabilt som helst och har så varit åtminstone sedan RC1.

Jag kör swiftkey. Det är helt klart värt 12 spänn, skulle lätt ha betalat det femdubbla. Man får ju förstås vara ganska pricksäker, men det är inga problem bara man är van.

Det enda stora problemet med MiniCM som jag ser det är just batteritiden. Jag har alltid min telefon på laddning över natten. Även vid måttligt användande på dagen brukar dock inte batteriet räcka ifrån sex på morgonen till tio på kvällen. Har numera gett upp försöken, den får helt enkelt ligga på ladd på jobbet också...

/Daniel

herrfisk gillar detta.
  5. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Ja okej, låter lovande. Men hur är det jämfört med batteritiden på stockrom då ? Eller är det samma där ?

Hade ju samma problem med min pro, dock var det ju bara att sätta SetCPU på typ 128000 när skärmen är avstängd så rullade den på i runt 2 dygn.. dock messar jag mest, inte mycke prat.

Edit: tack för tipset om swiftkey, sökte lite på youtube och kom fram till att det ser UNDERBART ut :)

6. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Har för mig att jag hade bättre batteritid på stockromen. Var dock ett par månader sedan. Men jag tror tusan inte ens att jag laddade varje natt på den tiden...

Med RC2 av MiniCM så står cpu:n på min 128, borde väl innebära att det är det den kör på större delen av tiden när man inte lastar den.

Och som sagt, Swiftkey är verkligen bra. Skriver man en del med telefonen så kan den till slut läsa ens tankar :P

/Daniel

herrfisk gillar detta.
  7. Angst-maN

Angst-maN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Måste man inte roota telefonen för att kunna installera CM6 eller 7?

rootade och la in CM6 igår,,riiiktigt nöjd med allt, bara att den stratar om en del, mest när jag går in på "GO Contacts" appen, någon annan app man ska köra med eller? för orginal dialern är ju för dålig....

8. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Har kört MiniCM6 två dagar nu och tycker den är riktigt vass, dock är den ju inte lika stabil som stock, har haft ett par reboots och avklippta samtal (även när jag inte grejat med root-appar). En hel del buggar också, idag upptäckte jag t.ex. dessa:

-SwiftKey (det eminenta tangentbordet som redan omtalats i denna tråd) är avstängt vid varje reboot, måste gå in i settings och aktivera det efter varje reboot
    -När jag hade spelat musik i lurarna och försökte spela musik i högtalaren lät det fruktansvärt. Vet inte vad som hände. Även alla andra ljud som spelades upp i högtalaren (notifieringar m.m.) lät väldigt distade. Löste sig med en omstart.

Trots buggar och annat blir jag mer och mer förtjust, den är så väldigt mycket rappare nu och 200 Mb ledigt minne i stället för typ 80 i stock-rom, app2sd m.m. fördelarna överväger nackdelarna, helt klart.

herrfisk gillar detta.
  9. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jo. Men att telefonen är rootad behöver ju inte betyda att man håller på och startar appar som kräver root :P

Skumt, så är det definitivt inte för mig själv. Jag brukar dock efter varje MiniCM-uppgradering gå över och radera alla appar som följer med och som jag inte behöver, inklusive alla tangentbord (eftersom jag ju då kör swiftkey istället). Kanske kan vara värt att testa för dig också?

/Daniel

10. Angst-maN

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Hade varit väldigt trevlig om du kunde förklara för mig hur man raderar apparna och tangentborden som kommer till.

Har för mig man ska in på Root Explorer tillexemper o flytta över filerna till där dem intsallerade apparna finns o sen ta bort dem som andra appar.

Dem filerna man ska ta bort vilken format är det på dem? För minns att jag ville ta bort orginal medelande appen,, men det fanns två filer med dens ikon

Tack! :D

11. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Titanium Backup fungerar utmärkt till det. Finns på market, gratis versionen duger.

12. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Vill precis som föregående talare rekommendera Titanium Backup. Oerhört smidigt. En sak som är värd att tänka på bara är att MiniCM6 som sagt är ganska instabilt när man kör root-appar, så det kan i värsta fall bli ett antal omstarter innan man hunnit få bort allt man vill. Då är det bara att ha tålamod :P

/Daniel

13. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Daniel, såg precis vad du skrev.. det jag menade med 128000 när skärmen är släckt.. satt jag det som max. Då den verkar köra i mer än 128000 då. Och det hjälpte väldigt mycket, speciellt standbytiden som bara flög iväg innan jag fixade det.

//Fish

14. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jaså? Kanske kan vara värt att testa då. Man tycker ju som sagt annars att den borde köra på min-hastighet typ hela tiden när den bara ligger i fickan och idlar...

/Daniel

15. loseddos

loseddos Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har kört både RC1 och RC2 och noterade även jag att batteritiden blev väldigt mycket sämre med MiniCM. Läste ett inlägg på XDA där någon gjort som så här:

Jag testade att ladda fullt, och kontrollera i Settings att batteriet verkligen stod på 100%. Sedan rebootade jag till xRecovery och gjorde en Wipe Battery Stats. När jag sedan bootade upp telefonen och tryckte i laddaren igen så började den ladda från 74%. Efter detta lilla tricket är min batteritid lika bra som med stock igen.

herrfisk gillar detta.
  16. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Been there, tried that. I mitt fall blev det nada skillnad. Zip. :cry:

/Daniel

17. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Märker ingen skillnad på batteritiden jämfört med original. Jag pratar i och för sig flera timar om dagen i telefonen, så möjligen är standby tiden sämre utan att jag märker det. Taltiden är dock minst lika bra som jag upplever det.

18. Angst-maN

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

En grej jag undrat lite "noob" vad är skillnaden mellan MiniCM6 och CM6 alltså Cyanogenmod6??

Jag tankade Cyanogenmod 6 som var till min pro, men den hette inte Mini cm6. även om den va till pro.
    har sett att en MiniCM6 fil som man kan tanka. samma eller?

//Tack!

19. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

MiniCM är för minin medans Cm är för pro:n
    Du borde ju ha hittat dom i olika sektioner på xda ..

Sent from my U20i using Tapatalk

20. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Medans MiniCM endast funkar på Mini's funkar CM på båda ;)