Miniundersökning av android-utvecklare - era synpunkter behövs!

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av sica06, 23 okt 2010.

1. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Som en del av ett projekt i skolan, är vi några studenter som gör en analys av android-användare- och utvecklare.

Som grund för undersökningen ligger en annan som visar att en stor andel användare av Smartphones av diverse skäl var missnöjda med stabiliteten i sina telefoner.

Undersökningen består av 4 frågor plus ett åsiktstillägg för den som önskar och tar ca 1 minut.

Några andra synpunkter här i forumet om vad som kan orsakar att användare är missnöjda med android-applikationer (Iphone får tas på ett annat forum) och vad som kan göras för att lösa problemen?

2. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren så här långt - mycket uppskattat!
    Vi hoppas få in några svar till för att undersökningen ska bli lite mer statistisk, så fortsätt gärna att svara på den.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Är det bara jag som får intrycket av att den eller de som skrivit frågorna i undersökningen saknar egen erfarenhet av android i allmänhet och utveckling i synnerhet?

m v h Henrik

4. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du har delvis rätt då vi själva inte utvecklar android applikationer, men använder dem.

Detta är dock inte så viktigt, menar vi, just för denna undersökning då vi försöker få reda på eventuella skillnader i användares och utvecklares syn på problemen och vad som eventuellt orsaker dem.

5. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan ju bara lägga till, för den som är intresserad, att enligt våra resultat (som dock inte kan säkerställas statiskt) är användare generellt sett mer intresserade av någon slags kvalitetskontroll jämfört med utvecklare är.
    Samtidigt tycker flera utvecklare att det är upp till användaren att kolla upp innan ifall appen tros kunna köras bra på mobilen, medan användarna inte alls är intresserade av detta utan istället bara installerar appen utan att kolla något.

6. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för hjälpen och era svar!

Mod. kan nu stänga ner tråden.

7. ThePatrik

ThePatrik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Detta är inte konstigt att dom som kör egen utveckling av applikationer
    har mera "mindset" att det är upp till tillverkaren att debugga sina egna
    appar. Vissa har lite yrkesstolthet ;)

Men sen är det sant att användare i större utsträckning installerar vad
    som helst och inte bryr sig. Om jag skriver en applikation och säger, den
    här applikationen innehåller information om olika sorters päron, så är det
    inte ovanligt att man får från användare "Men vafan! Det finns ju ingen
    information om bananer!"

8. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är bra om tråden är öppen så kan ni återkomma när ni sammanställt svaren och presenterar dem här i tråden. Det vore intressant att höra vad ni kommer fram till.

9. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja det kan jag ordna.

En undran av nyfikenhet:
    På frågan "What causes android applications to crash is ultimately due to" svarade majoriteten Others, något förslag på vad det annars är förutom de förslag som nämns (Operativsystemet, Mobiltelefonerna, Google och Användarena)?

10. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Bristfällig testning/kod hos det aktuella programmet som kraschar.

11. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Utvecklare svarade jag, men det kanske inte kom med? Enligt min uppfattning är det ingen fråga om att ansvaret i första hand ligger på den som gör appen i fråga. Är man osäker på hur väl appen funkar på olika telefoner så kan man ju göra ett beta-släpp först.

12. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    När jag såg enkäten reagerade jag speciellt på alternativen till denna fråga. Att "användarna" finns med som alternativ känns mycket konstigt, för när skulle det kunna vara användarens fel? Det är ju utvecklarens uppgift att se till att en app kan hantera alla tänkbara användarscenarion, och det förvånade mig att det inte fanns något alternativ som löd "Utvecklaren/bristfällig kod" eller liknande. Det känns som att den absolut vanligaste orsaken till att appar kraschar i grund och botten måste vara utvecklaren och hans/hennes bristfälliga kod.

13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Instämmer, denna fråga kändes lite konstig då alla färdiga alternativ nästan var att betrakta som "yxskaft-svar". Därav min slutsats att frågeställaren/frågeställarna sannolikt själva saknde erfarenhet av utveckling.

Även de andra frågorna kändes lite som om de byggde på någon form av förutfattade meningar och ofta var av lite ledande karaktär. Detta fick mig, felaktigt, att tro att frågeställaren/frågeställarna saknade egen erfarenhet av Android.

m v h Henrik

14. Selafiel

Selafiel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

De som köper appar har 24 timmars ångerrätt på sig. Under denna tid hinner användaren gott och väl testa applikationen och på egen hand avgöra om den uppfyller de krav på innehåll/pålitlighet som användaren själv tycker är rimliga. Köparen kan då välja att behålla appen, trots vissa problem med den, eller helt enkelt häva köpet.

För mig är ett brett utbud, även med appar som har vissa problem, bättre än ett mindre utbud med "säkra" appar. Dels för att stimulera utvecklingen och också att det är roligare för användaren att ha ett större utbud att leta igenom.

Program på datorer som kostar tusentals kronor och är utgivna av stora företag kraschar också på grund av olika saker.

Som utvecklare går bör man sträva efter att skriva så bra kod som möjligt och sen testa utförligt, men det är svårt/omöjligt? att som enskild person lyckas få in alla de olika kombinationer och scenarier som applikationen får vara med om att det inte går att täcka allt.