Minne som tar slut

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av spaceuser, 12 jan 2011.

1. spaceuser

spaceuser Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har appen, "Smart Monitor Lite" i min HTC Desire och där omtalas flera minnesutrymmen, som tex:

/system (där jag har 7 MB av 250 MB ledigt)
    /cache (där jag har 36 MB av 40 MB ledigt)
    /data (där jag har 19 MB av 147 MB ledigt och där alla program hamnar)
    /sdcard (där jag har 9957 MB av 15288 MB ledigt)

Jag har appen SDMOVE och där visar den att jag har 18 appar (av samtliga 89 i "Alla program") gröna och 2 röda, samt SDMOVE själv som är lila. De grönfärgade är alltså de som kan flyttas sparas på SD-kortet. Tyvärr så sparas inte hela appen på kortet trots att den markeras med grönt. Detta gör att jag vid den senaste uppdateringen var tvungen att ta bort appar för att det överhuvudtaget skulle gå att uppdatera. Det fungerar således inte som en konventionell dator, t ex PC där program lagras helt i ett sekundärminne (jmf hårddisk med SD-kort) och laddas in i RAM-minnet. Här verkar flera minnesareor vara berörda och som begränsar antalet appar man kan ha i den. Synd att jag inte visste detta innan jag köpte den, för då skulle jag nog ha valt en med mer minne, som t ex HD.

Till frågan. Ni som har rootat era Desire (inte HD). Får ni bättre minnesresurser efter detta. Har ni siffror så är jag väldigt intresserad, och har ni testat flera olika ROM (2.2 eller nyare) så kanske ni har info om dessa angående minnesresurserna också.

Tackar på förhand!

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jag hade samma problem som du, så jag "gav upp" en dag och "Rootade" och valde en HD ROM (som du ser till vänster) och istället för att ha cirka 15MB så ligger jag runt 123MB ledigt utrymme idag.+ Att luren är MYCKET bättre än den var.Bättre batteritid (cirka 2 dygn om jag leker med den och ringer lite) bättre mottagning med denna ROMEN och vad kan jag mer säga? Jag ångrar absolut inte detta beslutet, kommer nog fortsätta att köra den killens programvara.

3. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag ska nog hålla med Benhur i detta fall. Roota är nog grejen för dig om du vill ha
    mera program i telefonen. Jag har inte än lagt in en RoM på min,men jag har i allafall rootat
    den så jag är ett steg närmare än innan =o)

// Freddan

4. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Att roota, göra en A2SD+ partition och lägga in en rom med A2SD+ stöd skulle göra susen.

Har själv 260mb ledigt på internminnet och 420mb ledigt på A2SD+ partitionen som används som internminne.

5. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Trist man ska behöva roota en telefon för att få ut mer minne trots man har gott om ledigt minne på minneskortet.

6. crs

crs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har samma problem så jag lånar också tråden lite, vill inte roota skiten har nästan inget installerat på den mer än "små" apps. enligt diskusage app:

data 147MB
    Application 112 MB
    systemdata 12 MB
    freespace 23.4 MB

kan inte ens installera patchar när de kommer, har inga spel knappt några appz installerade över huvudtaget. FLASH är det program som tar mest 10MB

7. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Kanske har du en massa data som kan rensas om du går in på Menu/Inställningar/program/Hantera program/Alla

Där kan du gå in på olika apps som Tex Market,Internet,Gtalk,Maps osv. och Rensa cacheminne.

Men som alla tidigare svarat så är Internminnet i Desire otroligt snålt tilltaget och lösningen är Root och in med en A2SD-ROM. Det tar inte lång tid att fixa och är superenkelt. Rekommenderas!

8. spaceuser

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack benhur, Hypex och Davil, för er input om betydelsen av att roota när det gäller minnet. Känner att den dagen nu närmat sig hastigt.

Jag har för ögonblicket inte ännu hunnit kolla dessa ROM och hur buggiga eller inte buggiga dessa är. Säkert mest en fråga om tycke och smak, vilken jag nu ska välja. Jag förmodar också att det som funkar i originalutförandet även funkar i era olika versioner av ROM.

Återigen... TACK!

9. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Kan säga ärligt att det enda som jag kommer på som inte fungerar i min lur det är ljudet när jag videofilmar.Bilden blir bra men ljud är det knappt, frånsett ifrån det så är den ROMEN jag kör så bra att jag vill inte bli av med den.Buggig? Nja? händer någon gång när jag öppnar webläsaren att jag får en felskylt men tror det är för att allt händer så jäklar snabbt, det är bara att göra om samma sak då fungerar det.Den är clockad till 1190MHZ som mest.

10. spaceuser

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur länge räcker batteriet då? Blir den varm? Kan du ställa cpu klockan själv? Lite följdfrågor som dök upp :-)

11. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Drog ur laddaren runt 21 igårkväll och har ringt några samtal och lekt lite 70% kvar av batteriet.Den blir inte varm ( inte mer än den var original) GPS en igång så kan den bli lite jummen.Jag litar på baadnwz och tänker inte ändra något i inställningarna på CPU n, den går ner rejält i varv när skärmen är släkt.Den är betydligt bättre än original. (tycker jag) Nu är luren rolig, saknar absolut inte min Iphone nu. Är förövrigt en Linux person så nu är ju cirkeln sluten,hi hi.