Minnes kort

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av MrBlom, 9 april 2010.

1. MrBlom

MrBlom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm antar att nån redan har svart på detta men ...
    ja hittar det inte

va jag förstår har class / klass värdet på minnes korten
    nåt med hatigheten att göra ?
    stämmer det ?

har ni nåt tips på ett bra och prisvärt minnes kort ?

/J

Last edited: 9 april 2010
  2. DramaticBaby

DramaticBaby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Klasserna bestämmer minsta garanterade hastigheten i filöverföringen, såvida enheten minnet sitter i klarar att läsa/skriva i den hastigheten.

Ett klass 2 ska som absolut minimum klara 2 MB/s, klass 4 klarar 4 MB/s osv.

Dock brukar kvalitetsminnen (t.ex. SanDisk) klara betydligt mer än minimum. har för mig att de mätte upp hastigheten på ett sånt klass 2-kort till ca. 4 MB/s. Så ibland är det värt att betala nån krona extra för att få lite extra fart.

3. MrBlom

MrBlom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för svaret!

Nån som vet vart man kan få ett över disk i stockholm
    alltså 16 eller 32 gb kort till bra pris ?

4. DramaticBaby

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den enda jag vet på rak arm är väl typ Kjell & Company, vanliga elektronikkedjorna som Elgiganten, Onoff m.m. Dock endast 16 GB. Vad jag vet så finns inga 32 GB i butik ännu, endast på nätet.

Dock brukar priserna vara betydligt lägre på internet. Så om du har möjlighet, köp på internet istället.

Så om du vill ha 32GB så kan du ju göra så att du köper det på t.ex. komplett.se och väljer att ta ut det i deras hämtbutik.

Last edited: 9 april 2010
  5. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Var har du sett att 32GB finns i lager på nätet? Har läst att de inte kommer finnas tillgängliga fören tidigast i slutet av denna månad.

6. DramaticBaby

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lagerstatus har jag inte sagt nånting om :innocent:

Vet bara att flertalet webbutiker har 32GB upplagt på sina hemsidor till försäljning.

7. MrBlom

MrBlom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=181027

hmmm detta minne påstås ha
    Läshastighet 20 MB/s. Skrivhastighet 6 MB/s.

men är klass 2 borde det inte vara en klass 6 ?
    eller är det bara för att dom inte kan garantera 6MBs som det
    är en klass 2

hmm då borde ju faktiskt stå klass 2 ??
    eller ...

8. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Den kostar lika ungefär mycket som ett klass 6 på andra nätbutiker... men jag skulle rekommendera dig att köpa sandisk eller andra märkesminnen, priskskillnaden är minimal. Jag tror du får livstids garanti i hela världen från sandisk. Samt att sandisk garanterar då 6mb/s och med lite tur så får du mer än det :)

har någon av er hört talas om minnestillverkaren "ZAP" förut?

9. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om inte jag minns fel så hade jag ett zap Compactflash kort för ett par år sedan
    råkade ut för spännande saker som att jag kunde se att de va fullt på kortet men kunde inte kopiera från det. missade ett 20tal bilder från smfinalerna i rallycross tackvare de kortet.

10. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Får jag föreslå någon av dessa http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=865#rparams=k=s51671916?

Alla är klass 6 och alla (utom kanske silicon power som jag inte hört något alls om) har jag hört gott om, men jag är lite av en sandisk fantast och kör bara sandisk, förutom i min wii där det sitter ett lexar - vilket jag kunde acceptera då det inte precis är mission critical.

Ska också tillägga att min märkes-"fanboyism" för sandisk är nästan ogrundad då jag är övertygad om att andra kända minneskortstillverkare gör minst lika bra minnen. Jag skulle dock inte köpa minnen av mintre kända märken (typ "ZAP" eller liknande) av samma anledning som Simonarvestrand.

11. MrBlom

MrBlom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för infon

nu när vi ändå snackar minen :)
    hur är det med 32gb har dom inte kommit än ?
    kan bara se en på prisjakt

12. Oliwen

Oliwen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    OnePlus6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus6T
    Telefon 2:
    OnePlus5
  13. k0ck3n

k0ck3n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det står på den hemsidan
    och vad jag har kunnat få fram så är det relesedatumet för korten. Med lite tur så kommer även svenska butiker att ta in tills dess, men jag har inte sett något sådant än.

Är det någon som handlat från mobilefun.co.uk? För som jag förstår det måste man förhandsbetala med kreditkort på den sajten, surt om dom inte är att lita på.

14. bzz

bzz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sandisk

Jag har också i princip bara kört Sandisk genom åren och har nog bara bra erfarenheter. Kikar man på t.ex. amerikanska forum brukar Sandisk bashas rejält dock.

Någon som har insikt i vad det beror på? Kan det vara som med CDR/DVDR, olika tillverkningsländer som har olika kvalitet?

15. mille97

mille97 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar på att köpa ett 16 GB men undrar om det är värt pengarna att köpa ett som har skrivhastighet 4 alt 2. Det skiljer rätt mycket mellan dem.

/P

16. M-Dawg

M-Dawg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men frågan är, vad är det egentligen som skrivs/läses från minneskortet och det som föjer med, hur snabbt är det?
    Jag tänker musik (max 400-500 kbit/sek), kolla bilder osv. Känns onödigt att köra mer än class 2? Wrong?

Vad sägs om det här? Funkar det?
    http://www.teknikproffset.se/product.html?product_id=640

Last edited: 10 april 2010
  17. Oliwen

Oliwen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    OnePlus6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus6T
    Telefon 2:
    OnePlus5
    Jag har beställt ett 32GB av Mobilefun och betalat med PayPal. De har tyvärr inte kortet hemma än så jag vet inte hur det slutar. PayPal har som policy att hjälpa till om man får problem med ett köp som man har betalat genom dem.

18. DramaticBaby

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Märket ZAP är Teknikmagasinets egna märke vad jag vet, dock vet jag inte vilken tillverkare som har gjort det åt dem. Troligtvis ett mindre känt företag, inget jag skulle våga köpa.

Som sagt, det är ett klass 2-minne, dvs. det kan gå snabbare, men du kan inte gå tillbaka till dem och klaga om det inte kommer upp i 6 MB/s som de skriver eftersom det inte garanteras för klass 2-minnen. Skulle vilja kalla det för ett litet fult och falskt marknadsföringsknep.

Just för mobilens skull så kvittar det nog vilken klass du kör på kortet. Däremot kan du ju flytta över filer snabbare till det när du kopplar in den i datorn, förutsatt att kortläsaren fixar det. Personligen tycker jag dock att klasserna är överskattade och tänker själv köpa ett mer prisvärt (klass 2) kort.

Last edited: 10 april 2010