Minnesbrist trots Link2SD samt snabbare Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av donaldduck, 21 maj 2012.

1. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Nedanstående berör de som kör Link2SD och, delvis, de som kör Android 2.3.3. Inte någon färdig hjälp för de som har problem som löses med några klick bara, dock förhoppningsvis hjälp på vägen för att lösa problem.

Har mer appar installerade än som får plats i Desiren i originalversion, allt tack vare Link2SD. Har läst att varje gång jag startar om Desiren så installeras först apparna i internminnet, Link2SD flyttar dem senare till SD kortet. Har funderat på hur detta kan fungera, minnet räcker ju inte till för denna manöver! Har dock fungerat och jag har inte brytt mig om det.

Häromdan fungerade det dock inte, varningen för lite minne dök upp överst. Jag bootade om någon gång samt länkade sedan manuellt en del appar i Link2SD samt rensade bort en del filer på den extra partitionen samt i Dalvikscachen. Det som utlöste det var att jag installerade en ny kärna. Dags att läsa på lite. Hittade det jag behövde på länken, första posten där:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=919326&page=286

Sammanfattningsvis kan man få problem om man har för lite minne kvar, installerar delar av operativsystemet eller appar som i sin tur gör detta. Speciellt varnar man för att länka biblioteksfiler till SD kortet, finns de som inte lyckats reda upp situationen utan fått köra in allt från en backup. I mitt fall har jag 52 megabytes ledigt minne kvar samt har länkat 42 megabyte biblioteksfiler. Att flytta tillbaks biblioteksfilerna till telefonens minne är inget alternativ. Regeln för min del blir: Se till att alltid ha en färsk backup, En backup från Clockworkmod kör man in snabbt. Använd heller inte allt ledigt minne, en del behövs vid omstarter.

SNABBARE DESIRE

Grundproblemet med Desire är; den är för bra för att skrota! Jag använder Browsern mycket och där skulle jag gärna se något snabbare, kör inga spel och i övrigt är den snabb nog. Skulle gärna ha en något större skärm men kan leva med Desirens dito.

Körde in en ny kärna. På länken http://goo.gl/rJVKT så finns tre varianter av samma kärna, jag körde in varianten small , hade inte systemminne kvar till någon större. Inga siffror men subjektivt upplever jag Desiren något rappare.

Det stora lyftet kom dock genom att byta browser, bytte till Dolphin Browser. Orginalbrowsern hade dessutom börjat hänga sig ibland. Gissar att man börjat med något nytt Javascript som den inte klarar. Med Dolphin krympte det fria minnet några megabytes ytterligare men väl värt detta.

Ovanstående är väl att anse som hjärt och lungräddning men händer inget annat så får Desiren ytterligare 6 – 12 månader.