Minneshanterare och task killer

Discussion in 'Applikationer' started by Cesno900, Jan 3, 2012.

1. Cesno900

Cesno900 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Just nu använder jag android assistent då den hade massa andra grejer i sig jag kan få nytta av men största orsaken är att kunna döda snabbt program jag inte använder så de inte slukar upp allt minne men det verkar inte gå att döda tjänster och vissa program så jag behöver en som kan göra det smidigt.

Läste någonstans att man ska låta Android sköta det här men det lär inte gå bra i längden. Jag har en Xperia Pro med ca 320MB eller 340MB RAM (systemet säger ena, Android Assistent säger den andra) och just nu har jag ca 40MB ledigt. Vissa program börjar bli slöa. Hur ska man komma ifrån det här problemet utan att behöva köpa en ny telefon?

EDIT: Ej rootad telefon.

Last edited: Jan 3, 2012
  2. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag har generellt sett inte problem med min Pro, mer än att "hem" skärmen "hänger" sig lite och det fanns det ett hack för här i forumet. Något jag inte pillat på dock, utan väntar och hoppas på ICS och den bättre "garbage collectorn" för.

Låt systemet hantera sig själv och det tenderar att bli bra. Ett tips dock är Watchdog för att hålla koll på CPU, varnar när appar drar mycket CPU och då kan du välja att döda. Facebook gillar för mig att dra iväg lite över 45% CPU då och då och då tycker jag allt att jag kan sätta stopp för det programmet (tills det startar sig själv igen...)

Något annat man kan hålla koll på, speciellt när telefonen blir seg, är om program har "hängt sig". Det händer att visa appar "hänger sig" och håller telefonen i fullt vaket tillstånd (så kallat wake lock). Man kan se det genom Appar==>Batteri men då appen oftast inte drar mycket batteri så kan det vara svårt att se det här igenom. Då är appen "Better battery stats" till hjälp, men den kostar en liten slant :)