Fråga: Minnet som endast ligger på 16 gb

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av linus007, 14 jan 2012.

1. linus007

linus007 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jo, tänker köpa ny nalle nu till helgen, och det står egentligen mellan G-Note och Gnexus. Det som skrämmer mig är dock intärnminnet som ligger på 16 gb och som inte är expanderbart, klarar ni er med 16 gb? Och hur mycket är egentligen ledigt utav dessa 16 gb? Sen vill jag fråga om batteritiden, är den så dålig som swedroids test visar?

Tacksam för svar!

2. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jag har 150 mb internminne och klarar mig på det. Jag har också ett 8gb minneskort.
    Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk

3. Egil

Egil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    697
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Minnet använder jag mest till appar!
    Nexusen kan använda i stort sett hela minnet till appar till skillnad från Note som "bara" har 2 gb till att spara appar på. (men det går ju att komma runt!)
    Jag använder Google music där jag lagrar all min musik (Du kan där spara 20.000 låtar)
    Sedan streamar du musiken till din telefon som ditt eget privata spotify fast med högre kvalitet 320kbps.
    Bilder lagrar du i picasa/google+ om du vill.
    Med en Nexus så lagrar du saker i "molnet" Google dokument, dropbox, skydrive och G-music.
    Så se till att du har ett bra avtal med mycket surf.
    Jag har tex.18 månaders 3 surf och då ingår 10Gb i månaden och det går ganska fort, vanligen mellan 7,5 och 9,8 mb/s nerströms och ca 3,5 uppströms.
    Batteritiden för mig med mycket pillande och lyssnande på music via blåtand ligger på ca 9timmar innan det är dags att ladda den.

Last edited: 14 jan 2012
  4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Minnet var en av de största nackdelarna tyckte jag innan jag köpte min GN. Jag ville gärna ha 32 gb, och det hade ju varit trevligt med det. Däremot så beror det väldigt mycket på hur du använder din telefon. Jag valde att skaffa Spotify med min GN, och därmed ta bort all musik som jag hade på min Desire med 32gb. Som tidigare talare så finns det möjligheter att spara saker i molnet, men det är inte helt perfekt tycker jag. När du synkar Google+ med dina bilder så laddas ju inte originalen upp exempelvis.

Om du kommer köra mycket spel, tex MW3 som kräver 750mb utrymme, så kommer du att äta upp minnet någorlunda fort. Men jag klarar mig faktiskt på 16gb utan problem, i dagsläget har jag tom 7gb ledigt. Men det är för att jag streamar det mesta av musiken genom Spotify. Ungefär 13 gb är ledigt från start.

5. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Du kan ju oxå välja att skaffa en usb otg kabel och t.ex ha ett usb minne med film eller vad det nu kan vara du behöver ytrymme till.

6. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Rätt sjukt att ni inte klarar er med 16GB :P
    Jag hade Desire med 2GB minneskort och klarade mig i typ 2 år utan att en enda gång få brist på lagringsutrymme :)

7. Denker

Denker Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Musik äter utrymme ;)

8. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Musik har man i mp3-spelaren :P

9. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Eller på Spotify...och/eller Google Music... så slipper man en pryl och minnesbrist... :)

10. Denker

Denker Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

haha, tror jag inte har använt en mp3 spelare på 6år

11. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Alla spel från gameloft tar ju upp en del. nu är det inte mest jag som spelar men t.ex. tintin hd tar väl upp 1,84 och mc3 1,34 gb...asphalt 1 gb :)

12. linus007

linus007 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tack för alla svar! Blir definitivt en gnexus nu :) Var orolig för minnet angående musiken då jag inte har en mp3 eller dylikt. Det här med google music lät intressant, lär jag fatta det när jag skaffar Nexusen? Eller måste jag läsa på innan jag förstår det här med "cloud"?

13. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

haha, samma här. Fattar inte att folk använder mp3-spelare längre, man har ju allt i mobilen...

14. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Kul! Tänk dock på att Google Music inte finns officiellt i Sverige än. Men det finns en workaround ute som fungerar, lite av en fullösning liksom. Om dem skulle täppa till det så fungerar det inte... Men det händer säkert inte. Annars finns ju alltid Spotify! :)

15. /walt

/walt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det där med workaround får du gärna berätta mer om. Jag trodde att det skulle räcka med en VPN-tunnel med US-ip men se det sket sig. Ol Goog ville ha ett US-reggat kreditkort åxå.

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

16. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
  17. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Har inte gjort det själv så jag vet inte...

Men här har du två guider som jag hittade:

How-to: use Google Music from anywhere (yes, outside of the United States) -- Engadget

(TUT) HOW TO use google music outside US (post-beta version) - xda-developers

Kreditkort går att fejka. Googla bara efter US Credit Card Generator eller dylikt... Det är ju inte helt lagligt, (tror jag) men så länge du inte använder det så är det ju lugnt, sen så lär ju inte det genererade kortnumret finnas i verkligeheten heller, eller ha samma vpc-kod,

Last edited: 14 jan 2012
  18. Egil

Egil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    697
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Nej, det räcker med att du har ett "svenskt" mastercard/VISA kort registrerat på ditt googlekonto innan.
    Jag körde på en amerikansk proxyserver, var tvungen att byta i internetinställningarna och inte via webbsida som inte lämnar cookies.
    Du behöver bara registrera ditt befintliga google-konto och hämta programmet för uppladdning av musik.
    Sedan kommer du åt den i Sverige med svenska som språk och kan ladda upp musik.
    Men i Sverige kan du inte köpa musik eller ladda hem gratislåtar.

19. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Körde TOR (går bra med vilken proxy som helst som är baserad i USA) och skapade konto. Så fort kontot är skapat på Google Music går det jättebra att köra utan proxy och komma åt det från sin svenska IP. Proxyn behövs alltså bara för att aktivera kontot, inte för användningen sedan.

20. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Angående utrymmet så räcker 16GB hur långt som helst. Ska du lägga in filmer osv så är det klart att du inte kan lägga in hur mycket som helst men till apps, musik, bilder osv så räcker det gott och väl.

På min Desire HD hade jag ett 32GB minneskort som jag syncade alla mina Spotify playlists till, alla bilder (rätt många), sparade en Hel del nandroidbackups också och jag kom aldrig upp i 16GB ens. Förstår inte varför alla är så jäkla utrymmeskåta för..

Nu på min Galaxy Nexus så kör jag både med Spotify syncat Och Google Music, har fört över alla bilder till den och har en och annan nandroidbackup och jag har Gott om utrymme kvar. Det är inte direkt så att du använder Aktivt 16GB så det blir brist på minne direkt, det går faktiskt och radera grejer man inte behöver/använder.

Angående batteriet så tycker verkligen inte jag det är så dåligt som vissa andra säger. Jag ringer, smsar, lyssnar på musik mycket, spelar lite då och då och jag klarar mig Lätt en och en halv dag utan att ladda. Dock laddar jag alltid mina telefoner när jag går och lägger mig, så batteritiden är bra tycker jag.
    Vill man snåla på batteriet så kan man alltid sänka displaystyrkan och stänga av 3G, synkning osv. och då håller det långt mycket längre vill jag lova.

Det finns Många fler telefoner som har Mycket sämre batteritid än Galaxy Nexus, inte för GNexus har dåligt batteri men du förstår vad jag menar.